Voxan 1000 Roadster – Vive la France!

Az ötvenéves Jacques Gardette-nek több motorkerékpárja is volt már, csupán az bántotta, hogy a szalonok választékából hiányzott a francia gyártmányú kétkerekû. A sikeres üzletember tehát felmérte az európai és a francia piac igényeit, majd úgy döntött, hogy belevág a motorkerékpár-gyártásba.


A Voxan vállalkozást 4,5 millió frankos alaptí´kével 1995 decemberében alapí­totta, és két évvel késí´bb a Párizsi Szalon közönsége már láthatta a Roadster, a Café Racer és a Scrambler prototí­pusait. A Gardette szülí´városában, Issoire-ban létesült gyárban – negyven kilométerre van Clermont Ferrandtól – már elkészült a Roadster nyolcvan darabos nullszériája. A gépet novemberben kezdte árusí­tani a francia dealerhálózat.

A 72 fokos V-twin hengerenkénti négy szelepének az átmérí´je (39,2 mm szí­vó és 33,8 mm kipufogó) nagyobb, mint Fogarty világbajnoki Ducatiján. A két titánium hajtókar egy közös tengelyen forog, és szuper könnyû F1-es tí­pusú dugattyúkat mozgat 10,5:1 sûrí­tési arányú hengerben. A hatsebességes váltó és a hidraulikus kuplung közvetí­tésével 108 lóerí´t továbbí­t a hátsó kerékre. (A Scrambler és a Café Racer blokkja már 120 lóerí´t í­gér.)

Az európai újságí­rók közül elsí´ lehettem, aki kipróbálhatta a Roadstert, elí´bb a környék kanyargós hegyi újain, majd Clermonttól visszafelé gyors autópályán.

Összbenyomásom, hogy a gép a legkülönfélébb úviszonyok között is jól motorozható. Már most egyenrangú európai és japán kategóriatársaival.