Üzletbemutató – KTM ÉS Husqvarna Centrum

Amikor megnyílt Őrmezőn, az M1-M7 közös szakaszánál a Husqvarna és KTM Centrum, egy csapásra megváltozott a márkák helyzete itthon. Az élet szó szerint felpezsdült a KTM és a Husqvarna körül. Ehhez az új kereskedés sajátos szemlélete kellett, amely magára vállalta egy hagyományos importőrség feladatainak egy részét is.

Pócsik László: – Korábban meséltem, hogy a Dakaron autósként szerzett élményeim tettek meggyőződéses KTM-essé, tehát amikor arról lett szó, hogy motorkereskedést nyitnék, szóba sem jöhetett más, mint a KTM és persze a Husqvarna. A szándék megszületése és az üzletnyitás között azonban jó pár év telt el. A gyárral való tárgyalásokat 2016-ban kezdtük, egy évig tartottak az egyeztetések, onnantól pedig még három év kellett, hogy március elején megnyithassuk a KTM és Husqvarna Centrumot. Itt, az M1-M7 közös szakaszánál, Őrmező mellett nagyon jó helyet találtunk, és az sem volt mellékes, hogy a másik vállalkozásom, a Nissan Centrum is itt működik.

A kereskedésnek otthont adó épület valaha a Honda Budáé volt, a cég csődje után jöttek-mentek (leginkább csődbe) a tulajdonosok, végül pedig a bérlők. Amikor megvettük, minden öreg, lepusztult volt. A felújítás három éve maga lett a tömény borzalom, tiszta pszicho horror – aki építkezett mostanság, sejtheti, mi mindenen mentünk át. Túléltük. A lokáció szuper, a méretek impozánsak, ezt a gyár is látja, úgyhogy a KTM Centrum lett a KTM magyarországi flagship store-ja, ahol végre Európa legnagyobb motorgyártójához méltó környezetben mutathatja be két márkáját.

Nem teljesen értem ugyan az okát, de a gyár arra törekszik, hogy kereskedői külön üzletekben árulják a KTM-et és a Husqvarnát. Én viszont abban hiszek, hogy a két brand erősíti egymást, illetve az üzletet, ehhez viszont egy kisebb csatát kellett megvívnunk Mattighoffennel. Mára külön terem áll mindkét márka és a kiegészítők bemutatására. Az a mániám, hogy eladni akkor lehet, ha van miből, tehát nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy elegendő motor álljon az üzletben. Egy-két ritkább modelltől eltekintve mindenünk van. Tíz motorból álló tesztparkot üzemeltetünk, és mi kezeljük a gyár három motorból álló hazai „flottáját” is, tehát megszűnt az az áldatlan állapot, hogy a sajtónak például utánfutón kellett ide-oda rohangálva alkalmanként behozni a tesztmotorokat Pozsonyból.

Augusztus elejétől újabb szolgáltatást indítunk, bérelni is lehet motorokat tőlünk. Sok helyen keveredik a két dolog, van, ahol a tesztmotorokat kölcsönzik ki az ügyfeleknek, mi elkülönítve fogjuk kezelni a két dolgot. A motorkölcsönzés a tervek szerint tíz motorral indul, azzal a nem titkolt céllal, hogy minél több embert ültessünk a motorjainkra. Nem titok, azért, hogy idővel a vevőinkké váljanak.

– Mi a helyzet a kiegészítőkkel? Milyen márkák kaphatók nálatok?

 – Már csak cégfilozófiánk miatt sem akarunk külsős márkákat árulni. Úgy véljük, hogy saját termékeink között – Power wear és Power parts – minden megtalálható, amire egy motorosnak szüksége van, sőt annál jóval több dolog is. A KTM-es cumitól kezdve a kulcstartóig, pólókon át a pulóverekig, sapkákig, minden van. Természetesen az igazi motoros ruházaton, felszerelésen túl.

 – Oké, de ezek elég drága cuccok…

– Ez bizony tévhit. Itt van például a Shoei ADV Hornet sisakja. Ha ezt KTMes kiadásban veszed meg, olcsóbb, mint maga az eredeti shoeis verzió. Vagy vegyük például az Alpinestars egyik csúcs goretex túradzsekijét. KTM-es változatban 60 000 Ft-tal olcsóbb, mint sima Alpinestars dzsekiként. Általánosságban mondhatom, hogy olcsóbbak a KTM rendszercuccai, legyen szó dzsekiről, sisakról, vagy akár a Touratech dobozokról. Az oka egyszerű, a KTM mennyiségi kedvezménnyel vásárol ezeknél a cégeknél, a kedvezmény jelentős részét pedig jól felfogott érdekei miatt átengedi a vevőnek. Ha az ember a vásárló fejével gondolkodik – aki ha bejön és meglát valamit, azonnal meg szeretné venni –, beláthatja, hogy egy jó üzletnek teljes méretválasztékkal kell rendelkeznie minden kiegészítőből, ruházatból. Eléggé tőkeigényes dolog egy ilyen árukészlet fenntartása, de ettől profi egy üzlet. Éppen tegnap pillantottam rá a készletre, 200 párnál több kesztyűnk van a raktárban…

 – Egy dolog eladni, de mi a helyzet a termék utóéletével? A megbízható szerviz legalább olyan fontos, mint egy profi üzlet.

– Az eladótér alatt lévő szervizben négy állásban dolgoznak a kollégáink. Jelenleg hivatalosan csak KTM- és Husqvarna-szervizként működünk, de hamarosan más márkákat is fogadunk. A terv, hogy hamarosan márkafüggetlen szervizszolgáltatást nyújtsunk márkaszerviz színvonalon, motorosbarát áron. Jelenleg a budapesti árak alatti a szerviz óradíjunk. Amennyire lehet, megfizethető szinten akarjuk tartani az árakat, de azt tudni kell, hogy nem Mekk Mester színvonalú a szolgáltatás. A KTM-nél nem is nagyon lehet már így dolgozni. Olyan tempóban fejlődik a technika – gondolj csak az elektronikus asszisztensekre, a Can-bus rendszerre –, hogy azt már nem lehet folyamatos gyári továbbképzések nélkül megfelelően ellátni. Ez is elég nagy befektetést igényel mind emberi, mind pedig az eszközök részéről. Egy biztos, amint kapjuk az értesítést a gyár által szervezett kurzusokról, a mi embereink ott lesznek.

Az Euro5-re való átállás kapcsán erre hamarosan számíthatunk is. Az érem másik oldala, hogy szénné képezheted az embereidet, ha nincs meg bennük a zsigeri igény a profi munkára. Sokszor elmondtam, hogy én hiszek a csapat erejében. Büszke vagyok a kollégáimra, akik közül mindenki remek ajánlólevéllel érkezett hozzánk. Nem mondom, hogy nem hibázunk, de a munkához, szolgáltatáshoz való hozzáállásuk az profi. Nem is olyan régen egy ügyfelünk elégedetlenül távozott tőlünk és… igaza volt. A motorját egy kiszakadt, megragasztott üléssel kapta vissza. Meg is írta a Facebook-csoportjában, hogy milyen simlis, kicsinyes dolog volt az, hogy kiszakítottuk az ülését, és megragasztva adtuk vissza.

Hamar kiderült, hogy elcseréltük az ülést, nem a sajátja került vissza a motorjára. Másnap reggel felhívtam, elnézést kértem tőle. Délután kapott egy borítékot – benne a teljes szervizszámlájának az összege – és egy vadonatúj ülést a motorjára. Nem a sajátját, egy vadonatújat. Becsületére legyen mondva, ezt is kiposztolta. Az eset egyébként tök jó példa arra is, hogy ma, a közösségi média térhódításával hogyan lehet tönkretenni egyetlen apró hibával az évek alatt felépített jó híredet. Szóval nagyon észnél kell lenni.

– Amúgy honnan szedtetek hirtelenjében egy új ülést?

– Erre gondoltam, amikor a raktárkészlet fontosságáról beszéltem. A motoralkatrészeknél még fontosabb, hogy a lehető legtöbb dolog legyen itteni raktáron, mint a kiegészítőknél. Nekem sem tetszene, ha egy kopó-fogyó alkatrész beszerzése miatt egy hetet állna a motorom a szezonban. Mára ott tartunk, hogy nemcsak a szűrők, fékbetétek, de a legtöbb kopó-fogyó alkatrész is itt van a polcokon. Ami a szervizt illeti, még indulás előtt végiggondoltuk, hogy mi hiányzik a hazai piacról. Úgy láttuk, hogy leginkább a bizalom. Erről persze a szakma tehet. Sok esetben a vevő átverése bele van kódolva a rendszerbe. A szerelő nem kap normális fizetést, persze erkölcsi normáitól függően valahogy ki akarja azt majd egészíteni, és már mennek is a számlára az el nem végzett alkatrészcserék. Ilyenkor nem a céget, hanem a vevőt károsítják meg a szerelők, így sok helyen szemet hunynak a simli fölött.

Még a Nissan Centrumnál kidolgoztunk egy rendszert, amellyel a vevők bizalmát lehet erősíteni, megőrizni. Úgy bekameráztuk a szervizt, hogy a vevő az autójával kapcsolatos teljes munkafázist bármikor ellenőrizhette. Ehhez a jármű átvételekor kapott egy linket, amelyen keresztül láthatta, mikor mi folyik a járműve körül. Itt is erre a rendszerre fogunk átállni hamarosan. Tökéletesen megértem, ha valaki látni akarja, hogy mi történik a motorjával. Olyan ez, mintha a csajodat műtenék. Aggódsz, és ott akarsz lenni mellette. És már megint hadd térjek ki a csapat erejére. Itt mindenki normális fizetést kap, cserébe elvárás a tiszta, becsületes munka. A mi kis csapatunkba nem fér bele a morális kicsapongás. Ennyi. Jelenleg úgy látom, hogy a kollégák egymástól sem tűrnék el az inkorrekt hozzáállást. Megértették, hogy az első a vevő és az ő elégedettsége, mert a kollégák az elégedett vevőtől kapják a fizetésüket.

– Mi a helyzet, ha valaki lecserélné a motorját nálatok?

 – Megint csak igyekeztünk a vevő fejével gondolkodni, így többféle lehetőség közül választhat. Beadhatja a motorját eladásra akkor is, ha nem akar nálunk újat venni. Ehhez egy állapotfelmérés során meg kell ütnie egy minőségi szintet a motornak. Ha oké, akkor vagy megvásároljuk, vagy beadhatja bizományosi értékesítésre. Ha nálunk szeretne motort vásárolni, akkor is e két mód közül választhat.

– Láttam bent egy rakás biciklit is. Oké, hogy a KTM gyárt bringákat, de akkor most motoros vagy bringás bolt?

 – A KTM nem bicikliket, hanem jó bicikliket gyárt. Úgy döntöttünk, hogy középkategóriától felfelé tartunk kerékpárokat, a diszkontáras kategóriát nem. Olyan 150 000 forintos ártól indulnak, a csúcsmodell 3 millió körül van.

– ???

 – Tudod, mik vannak benne? Őrület. Az, hogy karbonváz és full állítható futómű, az semmi. Létezik már ABS és mikrokapcsolós, de akár vezeték nélküli váltó is. Amúgy meg azt látjuk, hogy a motoros és a kerékpáros vevőink között mindössze 10%-os az átfedés, tehát külön vevőkörnek szól a bicikli.

 – Egy utolsó kérdés, ha már a hárommilliós bicikliről beszéltél. Létezik-e finanszírozási lehetőség és biztosítás, ha igen, mire?

– Elég komoly munka volt összerakni egy portfóliót, már olyanok vagyunk lassan, mint egy biztosítási bróker, vagy öt társasággal van kapcsolatunk. Finanszírozást kérhetsz motorra, de akár kiegészítőkre is, akár motorvásárlástól függetlenül is. És biztosítást is köthetsz motorra, de akár egy drágább kerékpárra is, egy csomó konstrukcióban, lopásra, balesetre, törésre, magadra, sérülésre stb. Ha érdekel, egy kollégám leül veled és segít megkeresni a leginkább neked valót.

– Hát ez olyan szép, hogy nem is lehet igaz.

– Gyere be sűrűbben, látni fogod, hogy az.

KTM és Husqvarna Centrum Budapesten, Pócsik László interjú

Azt, hogy a Honda a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, …

 

Támogatott tartalom

Fotó: Mező János