Zero DSR ZF13.0

Egy motor, amely alapjaiban í­rja át a motoros szakszótárt. Elfelejtendő szavak listája: alapjárat, kuplung, váltó, gázmarkolat, szekunder hajtás, kipufogó, olajcsere, benzináremelés.

Piros, sárga, zöld

 

íllok a lámpánál. Várom a zöldet. Arasznyira mögöttem egy olyan tí­pusú autó áll, amelyiknek a gazdái nem szeretik, ha eléjük gurul valaki, akik nem belassulnak valaki mögé, hanem bevágnak elé, az irányjelzést pedig meghagyják a mazsoláknak. Észrevétlenül megnyomom a jobb kormányvégen lévő üzemmódváltót. A kijelzőn megjelenik a SPORT felirat. Megtekerem a gázmarkolatot, és néma csendben eltűnök a képből. Az autósnak igazi bináris élményben lehet része… van motoros, nincs motoros. A következő lámpánál már egy méterre áll meg mögöttem.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)
Kattintson a képre a teszt galériájához!


Zöld érzés, Blue tooth

 

Egetverő csattogás kí­séretében egy V2-es cruiser ér mellém. Benzinszag, lárma. Én már egy hete zöld vagyok, í­gy enyhe lenézéssel kezelem a maradi technikát. Ugyan kinek juthatott eszébe benzinből nyerni mozgási energiát? Képtelen ötlet… nagy része hővé alakul, bűzös gázokat ereget, és milyen hangos! Ismét megnyomom a módváltót, a kijelzőn a CUSTOM felirat jelenik meg. Ezzel reggel eljátszadoztam. Ha í­gy nyomva tartom a gombot, elkezd villogni egy Bluetooth jel a műszerfalon. Összepárosí­tottam a telefonommal a Zero oldaláról letöltött app segí­tségével, í­gy egy csomó dolgot be lehet állí­tani. Például azt, hogy Eco módban mennyi legyen a maximális forgatónyomaték, a maximális sebesség. Sport módban a teljes teljesí­tmény és forgatónyomaték a rendelkezésre áll, 66 LE és 145 Nm! Az első nem különösebben izgalmas érték, a második már inkább, különösen annak fényében, hogy ez a teljes fordulatszám-tartományra értendő, nem kell elérni egy bizonyos fordulatszámot a nyomatékcsúcshoz.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)

Fura dolog, hogy ahol fontos lenne az elektromos fogyasztás csökkentése, miért nem LED-es fényszórót alkalmaznak. Talán majd egy ráncfelvarrás során

 

Emellett beállí­tható, hogy milyen információk látszódjanak a műszerfalon. Megjelení­thető a felhasznált energia, a még meglévő töltöttség százalékban, a megtehető távolság, a sebesség, a napi számláló, motor- és külső hőmérséklet stb. A telefon másodlagos műszerfalként is használható, egy ötablakos rendszerben szabadon választhatjuk meg, hogy a tucatnyi információ közül melyikben mi jelenjen meg.

 

Játszadozom

 

Eco módban vagyok. Ez a jóságos üzem. Elnéző. Szereti a közlekedés szegény, egyszerű többi résztvevőjét. Nem akarja őket nagyon legyorsulni, még egy kis esélyt is ad nekik, mielőtt megmutatná, hogy mire képes. A gázmarkolat elfordí­tására – egyelőre maradjunk e régi kifejezésnél – kifejezetten visszafogottan indul meg, 50 km/órás sebességről azonban ismét jön a nagyon hamar függőséget okozó, töretlen gyorsulás. Az Eco módban az ember azzal játszik, hogy mekkora távot tud megtenni egy feltöltéssel. Egy újdonsült Zero-tulajdonos folyamatosan szemmel tartja, hogy hány százalékon áll az akku töltöttsége. Megfontol minden elektronfröccsöt, igyekszik hosszú motorfékekkel érkezni egy-egy lámpához, hogy kihasználja annak regeneratí­v, akkumulátortöltő hatását. Ami akár arra is képes egy megfelelően hosszú lejtős szakasz után, hogy áramot termeljen. Ehhez azonban meglehetősen meredek lejtőre lesz szükség, ugyanis Eco állásban a legerősebb a motorfék. A legtöbb lejtőn elkél egy kis gáz is. Igazat megvallva az energiatakarékos mód békésebb tempóhoz és vérmérséklethez illik, bár már í­gy is van egy nagyon sajátos hangulata a zerózásnak, amit a vezetés egyszerűsége ad. Nincs váltó, nincs kuplung, csak húzza az ember a gázt, pardon… tekeri a potmétert, és kész. Oké, erre mondhatja a kötözködő, hogy akkor már egy robogó tizedannyiért. Igen ám, de itt egy teljes értékű motoron ül az ember, amely még Eco módban is olyan dinamikus, mint csak a legnyomatékosabb benzinesek.

 

###

 

Nyomatékbűvölet és egyéb euforizálók

 

A lendületes, dinamikus motorozáshoz a Sport üzem az igazi. A 145 Nm-es nyomaték azt jelenti, hogy 3,9 másodperc alatt van 100-on. Oké, ilyet hallottunk már. De egy elektromotornál a nyomatékcsúcs végig megvan! Pontosabban a nyomatékcsúcs nem csúcs, kis túlzással csak egy ví­zszintes csí­k a 145 Nm-es jelzésnél. De egy dolog ezt tudni és egy másik dolog átélni. Mert ez maga a tömény kéjmámor. ílló helyzetből gyorsulva kemény izommunkával kapaszkodik a kormányba a Sport mód motorosa, pillanatok alatt akár 160-at mutat a sebességmérő, annak ellenére, hogy 150 km/óra az elméleti sebességmaximum. Az ECO mód könnyedsége Sportban eufóriává fokozódik.

 

Az ember bármilyen megnyí­ló résre könnyedén lecsaphat, bárhová képes begyorsulni zavarás nélkül, vagy meglépni egy lámpánál a potenciális veszélyt jelentő üldözőktől. Mindezt lazán, stresszmentesen. A pszichés hatás több komponensből áll össze. Egyrészt a DSR hátán nagyon jó üléspozí­ció kí­nálkozik. Egy DSR-vezető magasan ül, jól átlátja a forgalmat. A motor kompaktsága, a hegyes térdszög, az egyenes felsőtest streetfighteres, az, hogy egészen előre lehet csúszni az ülésen, kicsit supermotós, a széles kónuszos kormány pedig endurós érzést ad. A 19 colos első kerék és a bütykös gumi úgyszintén endurós, bár a 17-es hátsó ismét a közutakra utal. A futómű parádés, minden paraméterében állí­tható, masszí­v upside down villa és szintén mindent tudó központi rugóstag a Showától, elöl 178, hátul 179 mm rugóútal. Képes úgy elnyelni az élesebb bukkanók ütéseit, hogy közben nem leng be egy élesebb kanyarból való kigyorsí­táskor sem.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)

Van, aki a masszí­v kialakí­tású lengővilla mereví­tőcsövének alagúját tárolóhelynek használja, itt tartja a töltőkábelt

 

A súlypontját – bár azt gondolná az ember, hogy az akkupakk miatt magasan van ‒ abszolúe nem érezni magasnak, kanyarba szépen belefekszik, az í­vet pontosan tartja, korrigálni nem kell, és egyáltalán nincsenek terhelésváltási reakciói. Csavargassa a gázmarkolatot bármilyen vehemensen is egy DSR-pilóta, soha nem fog ütésszerű terhelésváltást érezni, és ez nagyban hozzájárul a pontos vezethetőséghez, a stresszmentes vezetési élményhez. És talán pont emiatt merték a tervezők egy meglehetősen keskeny kevlár fogasszí­jra bí­zni a szekunder… pardon, primer hajtást. Bizony primer, mert itt a villanymotor váltó nélkül, egyetlen áttételen keresztül hajtja a hátsó kereket.

 

Szegény környezetvédők

 

Sokan azzal érvelnek, hogy az életben maradáshoz hangos motorra van szükség. Szerintünk pedig előrelátásra. Az egy hónapos teszt alatt meglepően kevésszer okozott problémát, hogy a Zerónak nincs hangja, még az e-autóknál megszokott hanggenerátora sincs. Mindössze egy halk, magas elektromos süví­tés jelzi, hogy jön, és ennek tudatában kell lenni. Úgy kell közlekedni vele, hogy az autósoknak, gyalogosoknak (és a motorosoknak) legyen esélyük észrevenni. Ez a csöndesség egyébként bármilyen furán hangzik is, egy újabb élmény forrása, és az elektromotoros feeling szerves része. Különösen, ha a zöld érzületű Zero-tulajdonos offroadozásra adja fejét, amire egyébként csábí­tja is a motor kialakí­tása. Emlí­tettük a 19 colos első kereket és a széles kónuszos kormányt, de nem emlí­tettük a fogazott lábtartókat, amelyekre ha kiáll az ember, azt tapasztalja ugyan, hogy a kormány alacsonyan van, a motor azonban egész keskeny és jól irányí­tható felállva. Sajátos érzés, hogy nem hallatszik más, csak a kerekek alatt pattogó ágak és levelek zaja. A Zero abszolúe tapintatlan módon két érvüktől is megfosztja a vérzöldeket: nincs károsanyag-kibocsátása, és annyira nincs hangja, hogy a baglyok nappali szundikálásuk közben észre sem veszik, ha elgördül alattuk.

 

Motorok Tesztek galériája Zero DSR  ZF13.0 (másodvélemény)

 

Ellendrukkereknek és aggodalmaskodóknak

 

Az összképet egyetlen elem árnyékolja csak be, ez pedig a kifejezetten szűk kormányelfordí­tási szög, amely eleinte képes kellemetlen pillanatokat is okozni egy kis tempójú kanyarnál, és hát a városi araszolós bujkálásnál sem előny.

 

A Zero egyelőre nem való világjárásra, hosszú utakra és föld körüli utazásokra, de sivatagátkelésekre sem. Valamint tök jó, hogy még nem létezett a NAGY NEW YORK-I íRAMSZíœNET idején sem. Szinte minden más esetben csodálatos motor. 142 km-nyi intenzí­v használat után ‒ amely során voltak bőven dinamikus kigyorsí­tások, randalí­rozások, egy rövid 163 km/órás száguldás is Sport állásban, és volt benne visszafogott, szolid gurulás Eco módban – még 13% töltöttséget mutatott a kijelző, amely kifejezetten lineárisan működött e pontig. Hasonló stí­lusban vezetve tehát 160 km-es hatótávval számolhatunk. Talán megbocsátják az olvasók, de végig 80-nal poroszkálva Eco üzemben nem használtuk a Zero DSR-t. Azt úgy nem lehet kibí­rni. Pedig többször is nekifutottunk…