Yamaha YZF-R125 – íœdv a sportmotorok világában!

Eddig is a legsportosabb 125-ösök közé tartozott a Yamaha YZF-R125. A modellfrissí­tés azonban még erre is rátett egy lapáttal.

Mintha Sam Lowes, a tavalyi szupersport világbajnok motorja állna tettre készen a parkolóban.
A sportos megjelenés kifogástalan. Sőt, már-már tökéletes. Nem csak az idomok formája megtévesztő, de az új vaskos fordí­tott első villa és a radiális féknyereg is zavarba ejtően nagymotoros. Nem titkoltan ez volt a célja a Yamaha tervezőcsapatának. Ugyan a legnagyobb hangsúlyt a fejidom átszabására fektették, mégsem egyszerű faceliftről van szó. A versenyfí­linget hozzák a kezelőszervek is, a bilincsel felfogatott kormánycsutkák és a mostantól alumí­niumból készülő fékpedál és váltókar, valamint a lábtartókonzolok és a perforált bokavédő, mindehhez minőségi pluszt adnak a napfényben szénszálat imitáló műanyag elemek. A három részre tagolt LCD műszerfal vonalait tükrözi vissza a kikönnyí­tett felső villahí­d, és a versenygépek tömegcsökkentési őrületét követik a légiesen finom, Y küllős kerekek.

 

Motorok Yamaha YZF-R125 (2014)

Alig várja, hogy egy 600-as sportgépre ülhessen? Az R125-ön szokhatja a sportos üléspozí­ciót, és elsajátí­thatja a pályamotorozás alapjait

 

 

 

A rövid löketű blokk paraméterei alapjaiban változatlanok maradtak, de ezen a téren sem ültek a babérjaikon a tervezők. 70 alkatrészt cseréltek le vagy módosí­tottak, köztük a kuplungot, a hengerfejet, a dugattyúgyűrűket, a váltótengelyt, az ECU-t, az injektort és a katalizátort. A teljesí­tménymaximumot az A1-es korlátok miatt már nem lehetett növelni – az R-125 eddig is maradéktalanul élt a 15 LE-vel -, azonban az alsó tartományt kicsit nyomatékosí­tották. Ami viszont nagyot változott, az a fogyasztás: a Yamaha í­gérete szerint 11%-kal eszik kevesebbet, mint előde. A gyári 2,1 l/100 km-es adathoz képest a cseppet sem kesztyűskezű, 120 km-es teszt során 2,3-2,7 l/100 km-t mutattak a kijelzők pilótától függően.

 

Motorok Yamaha YZF-R125 (2014)

 

Külsőre kicsit nagyzoló125-ös létére, de nincs mit rajta rágódni. El kell fogadnunk, hogy 15 LE van most nekünk rendelve. Ezt még itt az elején le kell tisztázni, még akkor is, ha a részletek és a méret ennél sokkal többet is í­gér. Ha már a méretnél tartunk, nem gondoltam volna, hogy egy 125-ös sportmotorról alig-alig ér majd le a lábam, azonban az R 125 egyértelműen kényelmes és tágas a magasabb pilóták számára. A vezetőnek bőven van elég mozgástere a nyeregben, de persze ne feledjük, hogy ez egy sportmotor. A csuklónk igen hamar megfájdul, ha araszolgatásra kényszerülünk. A kiskezűeknek a kuplungkar kicsit messze van, az sajnos nem állí­tható, ahogy szinte semmi ezen a motoron.

 

Motorok Yamaha YZF-R125 (2014)

A mandulavágású első fényszórók közé az R6-osét imitáló légbelépő került

 

 

 

120 km városi környezetben, lenyűgöző kanyargós utakon a közeli hegyekben, majd egy kis jutalom kanyargászás egy gokartpályán. Az igazi élvezethez ugyan kegyetlenül forgatni kell. 5000 környékén jelentkezik kis rezgés először a kormányvégeken, majd a lábtartókon, de nem zavaró. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a bal lábunk nem fog pihenni, folyamatosan kapcsolgatunk fel és le, hogy megtartsuk a lendületet. A hatfokozatú váltó gyors és pontos, majd küzdelem nélkül rakható üresbe a lámpánál ácsorogva. A motorra ülve első gondolatom az volt, hogy a rugózás túl puha, de menet közben kifejezetten stabilnak, mégis kényelmesnek mutatkozott. Az elöl-hátul megújult futóművel pontosan vette az í­veket, és a Michelin új Pilot Street abroncs is remek választásnak bizonyult, kifejezetten agilissá, magabiztossá tette az R125-öt. Az radiális első féknyereg a méretes tárcsával párosí­tva határozottan, élesen fogott, mí­g a hátsó kereket már túl könnyen lehetett állóra fékezni.

 

Motorok Yamaha YZF-R125 (2014)

Az okostelefonok inspirálták a három LCD-ből álló műszerfalat. Középen felül a két váltófény

 

 

 

Az R125 soha sem számí­tott olcsónak. Jó hí­r azonban, hogy az elődhöz képest lényegesen felszereltebb új modellért csupán 60 000 Ft-tal kérnek többet. Ennyiért ráadásul az újdonsült R-125 tulajdonosok vezetéstechnikai képzést is kapnak, a biztonságos és balesetmentes közlekedés érdekében elsajátí­thatják a helyes kanyartechnikát, fékezést és a mindehhez szükséges gondolkodásmódot. Kamaszok álma? Elsősorban nekik készült a Yamaha A1-es kategóriával vezethető 125-öse, amelytől egyenes ú vezet a nagy R-ek világába.

 

Motorok Yamaha YZF-R125 (2014)

 

Az immár fordí­tott első teleszkópszáron négydugattyús az új radiális féknyereg