Yamaha XVS950A Midnight Star – Csillagocska

Az 1300-as és az 1900-as Midnight Starnak kis testvére született. De már igen felnőttes benyomást kelt az újszülött kis csillag.

    Vénasszonyok nyara Georgiában. A végtelen erdők a legváltozatosabb szí­nekben pompáznak, az őket átszelő, kanyargós utakon szí­nes leveleket hord a szél. A levegő reggel még csí­pős, a nap csak lassan oszlatja fel a ködöt. Mégis rengeteg motoros készül indult már el ezen a szombaton. Legtöbbjük tipikus amerikai módon, nagy cruiserekkel.

    Igaz, ezeknek a motoroknak népszerűsége Európában egy ideig csökkent, de 2004 óta ismét növekedő tendenciát mutat, az összeladásuk száma ismét túllépte a százezret. Mivel Amerikában több mint hatszor ennyi talál évente gazdára, a gyártók a fejlesztésnél teljesen erre a piacra koncentrálnak. A Yamaha viszont már a két nagyobb Midnight Star esetében figyelembe vette az európai importőrök igényét is, és kisebb módosí­tásokkal illesztette hozzá ezeket a modelleket az örge kontinens í­zléséhez. így a legkisebb változat is rikí­tóbb szí­nekbe, lángnyelvekkel kapható Amerikában, nálunk diszkrétebb, egyszí­nű sötétkékben, bordóban és feketében.

    A „kis” Midnight Star valójában minden más mint kicsi. Méreteiben majdnem megegyezik az 1300-assal, viszont karcsúbb, laposabb és hosszabb benyomást kelt a kissé megújult dizájnnak, a laposabb tanknak, a mélyebbre szerelt, szélesebb kormánynak és a mélyebb ülésnek köszönhetően. Kilométer órája is ismét oda került, ahová egy cruisernél illik, a tankra.

    Műszakilag igaz teljesen új konstrukció a 950-es, mégis sok megoldás megegyezik az 1300-asával. Még a főtengely 83 mm-es lökete is megegyezik, viszont a furat csökkentése 100-ról 85 mm-re csökkent, í­gy eredményezve egy majdnem szögletes furat/löket arányt 942 cm3 mellett. A hűtést levegővel oldották meg, a hengerenként egy felül fekvő vezérműtengely görgős, kétkarú himbákon keresztül működteti a négy szelepet a modern, tető alakú égéstérben. A kovácsolt dugattyúk galvanizált alumí­nium hüvelyekben futnak, a keverékképzést 35 mm torokátmérőjű benzinbefecskendezés végzi, ami a levegőt három literes airboxon keresztül szí­vja. A 2:1 kipufogó két kamrás hangtompí­tóval rendelkezik, az elülsőben kapott helyet a hármas hatású katalizátor és a lamdaszonda.

    A nagy Midnight Star erőforrásokkal ellentétben a 950-es nem kapott kiegyensúlyozó tengelyeket, sőt, még a motort is mereven szerelték be az acélcső dupla bölcsővázba. Ez is új, az 1300-ashoz képest az alacsony üléspozí­ció érdekében laposabb, viszont a geometriája szinte ugyanaz. Az erőátvitel is közös, a hátsó kerékhez természetesen fogasszí­j juttatja az erőt. Viszont elöl 16 helyett 18 colos kereken gördül a 950-es, erre napos keresztmetszetű gumit húztak. Elöl egy 320-as tárcsa és kétdugattyús csúszó nyereg végzi a fékezést, hátul 298-as tárcsa egydugattyús nyereggel. Elöl hagyományos, 41 belsőcső átmérőjű villára támaszkodik a 950-es, hátul himbarendszerre szerelt központi rugóstagra. Az ülésmagasság az 1300-ashoz képest 40 mm-el alacsonyabb, a kormány 50 mm-el hátrébb és 5 mm-el lejjebb került, a trepnik 20 mm előrébb és 20 mm-el lejjebb.

    De a puszta számok nem jelentenek sokat, a menetérzés annál többet. Először is igen komoly motor benyomását kelti a „legkisebb” Midnight Star. Az előrébb helyezett trepnikkel, melyek kissé előre nyújtott helyzetbe kényszerí­tik a vezetőt, igen nagy motor benyomását kelti, ami a nagyon széles, erősen a vezető felé nyúló kormány még egyszer alátámaszt. A V-kettes az első gombnyomásra azonnal megindul, és mély dörmögő hangon jár. Merev rögzí­tése és kiegyensúlyozó tengelyek hiánya ellenére igen finoman jár, alig jönnek át vibrációk a kormányon, a tankon és a trepniken keresztül.

    Könnyen jár a kuplung, az első sebességfokozat ellenállás és hang nélkül cuppan be, és a Midnight Star elindul. Mit is állí­tottak róla? Hogy kezdő modell? Érdekes, 20 éve még az XV 250 volt az, tí­z éve a 650-es Drag Star, most már majdnem egy ezrest kí­nálnak a kezdőknek. Valójában nem túl nehéz ezt a teletankoltan közel 280 kilós motort vezetni, egyedül az úon (ami Amerikában lényegesen szélesebb, mint nálunk) megfordulni nem könnyű gyakorlat a messze hátra nyúló, nagyon széles kormánnyal, valamint a nem túl nagy kormányelfordulással.

Tényleg Big Twin módon viselkedik az erőforrás: teljesen egyenletesen tol a teljes használható fordulatszám tartományán át, finoman veszi a gázt és még ha teljesen leejtjük a fordulatot, akkor igaz kissé rángat, mégis erőteljesen tolja meg a felépí­tményt. A maximális forgatónyomaték már 3000-nél megjelenik, és ezután egészen a csúcsteljesí­tményig 70 Nm fölött marad. így 60-tól nyugodtan előzhetjük az autókat ötödikben. Menet közben meg ugyanannyira nem zavarnak a rezgések, mint alapjáraton. Viszont a kipufogóból soha nem túl hangos, de nagyon combos hang távozik.

    Az 1300-asnál és még inkább az 1900-asnál kimondottan kezesnek éreztük a futóművet a motor súlyához képest. Ez nem vonatkozik kivétel nélkül a 950-re is, de lehet, hogy csak a puszta számok vezetik félre az elképzelésünket. Mert nem sokkal kisebb vagy könnyebb a 950-es nagyobb testvéreinél, és azoknak az erőkar szempontjából jobb helyen található a kormánya. Viszont a 950-es nagyon pontosan irányí­tható, jól érezni, miként követik a kerekek az utat. A jól aszfaltozott georgiai utakhoz igen eltaláltnak bizonyult a rugóstagok hangolása, igen jó kényelmet nyújtottak, viszont itt nem is kellett olyan ütéseket elnyelniük, mint amivel nálunk lépten-nyomon találkozhatnak.

    Az US Highway 76 csodálatos tájakon át kanyarog. Nem véletlenül hí­vják Lookout Mountain Scenic Highway-nek. Sűrű erdők borí­tják a láthatárig a lanka hegyeket. Úgy fest, az itteniek szí­vesen emlékeznek az ős kontinensre, itt olyan helységneveket is találunk, mint Germany vagy Macedonia. Hiawassee-nál, közel a North Carolina-i határhoz viszont egy olyan zilált partú tó mellett haladunk el, ahol szinte a szemünk elé képzeljük a trappereket és az indiánokat.

    Az kanyarok egyre szűkebbek lesznek, folyamatosan leérnek a trepnik. Itt megbosszulja magát, hogy még lejjebb kerültek, mint az 1300-asnál. Teljesen ártalmatlan, ha karcolnak, hiszen visszahajlanak, de ha a tartójuk ér következik, az már kiemeli a motort a kanyarból. Igaz, a célközönség nem igen jut idáig. Neki sokkal fontosabb, hogy az első fék finoman adagolható és hatékony, és a hátsó is jól támogatja az első hatását.

A nap szertefoszlatta a ködöt, egyre több motorossal találkozunk ezeken a csodálatos utakon. Legtöbbjük szintén cruiseren ül, főleg nagy Harleykon, de minden japán márka nagy cirkálói is nagy számban vannak köztük. Nem csoda, hogy a Yamaha is ennyire aktí­v ebben a műfajban. Amikor megállunk egy parkolóban és hamarosan rengeteg nagy cruiser vesz bennünket körül, egyáltalán nem tűnik ki közülük a 950-es Midnight Star. Pont ez volt a Yamaha célja. Még soha nem tudott egy kezdőmotor ennyire elvegyülni a nagyok között.


MOTORREVíœ következtetés

Egy teljes méretű cruiser, ami úgy viselkedik, mint egy nagy V-kettes – ezt í­gérte a Yamaha, és pont ezt is kaptuk.