Yamaha XV950R – Mondhatnak, amit akarnak…

Semmi más, csak egy jó motorozás… A Yamaha az új XV 950-nel hagyományos értékeket idéz, és egy letisztult, karizmatikus cruisert kí­nál mindennemű felesleges dí­szí­tés nélkül.

Persze, mondhatnak a yamahások, amit akarnak. Felhozhatják a régi hagyományaikat, kilométerhossznyi családfájukat, és áhí­tozhatnak egy új, Sports Heritage nevű korszak után. Az utat mégis mások taposták ki, mégpedig Milwaukee-ban: a Harley–Davidson a Sportster Iron 883-nál szabadult meg a túltengő krómozástól és a dagályos kiegészí­tőktől, és tért vissza egy letisztult, egyszerű motorkerékpárhoz, amely olyan rendezett és összeszedett, mint a legpedánsabb nagymama kamrájában sorakozó befőttesüvegek.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

Ez itt most nem szemrehányás, sokkal inkább köszönet. Köszönet azért, hogy a Yamaha is összeszedte a bátorságát, hogy egyszerűen elhagyjon dolgokat. Ki hitt volna abban, hogy az agyondí­szí­tett XVS950 A Midnight Star kiszolgált, jóindulatú – és ami a legfontosabb, nem ví­zhűtéses – 60 fokos V2-ese letisztult stí­lusú Bobber-hajtóműként még egyszer karriert csinálhat? És hogy a Yamahának sikerül ezt az erőforrást olyan környezetbe helyeznie, amely – mindegy, milyen szempontból – nem dagályosnak hat, hanem egyszerűen csak arra csábí­t, hogy ráülj, és azonnal únak indulj?
Magasra nem kell mászni mindezért. Az ülés 690 milliméteres magasságban van – ennél a fajta motornál optikailag nem lehet nagyobb a távolság a talaj és az egyszemélyes ülés között (az utasülést a lábtartókkal együtt minden XV950-hez megkapjuk), hogy meglegyen a megfelelő Bobber-megjelenés. Semmi esetre sem mondható azonban tipikusnak az ergonómia, hiszen a Yamaha lemondott a messze előrehelyezett lábtartókról. így a nagyobb termetű pilótákat legfeljebb a hengerek között oldalt elhelyezett levegőszűrő zavarhatja. De erre egy olyan motoron, ahol a tank még ténylegesen tank és nem csak az airbox elrejtésére szolgál, a legjobb szándék mellett sem lehet más helyet találni.

 

Motorok Yamaha XV950R

Kompakt: levegőszűrőház a hengerek között, szűk í­vű kipufogókönyök

 

 

Ez azonban már másokat sem akadályozott meg abban, hogy sikeresek legyenek, épp ellenkezőleg. Éppoly kevéssé, mint a korlátozott tanktérfogat, ráadásul az XV950 tizenkét litere még elfogadhatónak is mondható. Ezenkí­vül a Yamaha azt í­géri, hogy az erőforrás átalakí­tásakor (mapping, kipufogó, szí­vóoldal) nemcsak az optimálisabb, azaz fickósabb  teljesí­tményleadásra, hanem a kisebb fogyasztásra is odafigyeltek. Már az első benyomások után elmondható, hogy az eredmény – legalábbis, ami a teljesí­tményleadást illeti – magáért beszél. A négyszelepes motor nyomatékosan, de nem brutálisan indul, tisztán veszi a gázt, és a gyári adatok szerint maximum 80 newtonmétert ad le 3000/min-nél. Ez a gyakorlatban szép, egyenletes nyomatékot jelent már kis fordulatról, kellemesen mély basszussal kí­sérve, de egyben olyan pörgősséget is, amelynek köszönhetően az XV 5500/min-es névleges fordulatszámmal még a hivalkodó lökettérfogatot is túlszárnyalja. Végül viszont állí­tólag a teljesí­tménye mégis csak 52 lóerő, ami kevesebb, mint amit a Harley a kis 883-as erőforrásáról állí­t (53 LE).

 

Motorok Yamaha XV950R

Fordulékony: az XV950 a városban is jól teljesí­t

 

###

 

Mielőtt a szkeptikusok húznák az orrukat: ez teljes mértékben elegendő ahhoz, hogy a teljesen újjávarázsolt perifériával együtt olyan menetélményeket biztosí­tson, ami túlmutat e műfaj legtöbb túlsúlyos cirkálójának a nehézkességén, és közvetlen, minden komplikációtól mentes dinamikát biztosí­t. Az üléspozí­ció a lapos, nem eltúlzottan széles kormánynak köszönhetően laza, a tengelytáv a maga 1570 milliméterével érezhetően kisebb, mint a régi XVS950-esé (1685 milliméter). Az – egyébként kiegyensúlyozótengely nélküli – erőforrás mereven hozzá van csavarozva a dupla bölcsővázhoz, ami döntően hozzájárul a 950-es kiváló menetstabilitásához. Mindehhez kimondottan keskeny abroncsokat kapott (100/90 és 150/80 az eddigi 130/70, illetve 170/70 helyett), 247 kilogrammos teletankolt tömege pedig jó 30 kilogrammal kevesebb, mint az erőforrást adományozó Midnight Staré. A visszafogottság eredményeképp a motor manőverezési készsége meglepően jó, cruiserkörökben már-már egyedülállónak mondható. A kanyarokban tanúsí­tott pontossága és semlegessége pedig igazán élvezetessé teszi a motorozást, annál is inkább, mert a rugózóelemek is kiveszik a részüket a feladatokból, emellett a kiváló Bridgestone abroncsok is transzparens visszajelzést adnak.

 

Motorok Yamaha XV950R

Neuralgikus pont: az R rugóstagjának köszönhetően könnyebben elviselhetőek a rövid rugóutak

 

 

Apropó rugózóelemek: a Yamaha mérnökei különösen nagy figyelmet szenteltek a hátsó rugóstagoknak, mivel a kis ülésmagasság miatt nagy igénybevételnek kitett rövid elemek a kétszemélyes utazáshoz szükséges tartalékokkal bonyolí­tva igen finom beállí­tást igényelnek hangoláskor. Az eredmény: két modellváltozat létezik, amelyekből a standard verziónak hagyományos, csak előfeszí­tésében állí­tható rugóstagokkal kell beérnie, mí­g az R 300 eurós felárért nemcsak kiegyenlí­tőtartállyal ellátott rugóstagokat és állí­tható nyomófokozatot kí­nál, hanem valamivel jobban is reagál. Mindez a hagyományos, érzékenyen reagáló 41-es teleszkópvillával kombinálva egy olyan, cruiserekre jellemző menetkomfortot jelent, amely csak az élesebb peremű egyenetlenségeket nem kedveli. Ilyenkor még az XV950 R is jókora rúgásokban részesí­ti utasait, nem kí­mélve azok keresztcsontját.

 

Motorok Yamaha XV950R

Nagyon jól sikerült vonalvezetés, reakciókban szegény fogasszí­jhajtás

 

 

Ennek ellenére sokan azt mondják majd: ha már XV950, akkor legyen az R változat, hiszen ez mindössze 300 euróval magasabb vételárért (8595 helyett 8895 euró) nemcsak jobb rugóstagokat kí­nál, hanem a tankon végighúzódó fekete csí­kkal és másféle üléshuzattal a megjelenése is izgalmasabb, ráadásul Matt Grey és Camo Green szí­n csak ebből a változatból kérhető. ABS-e viszont mindkettőnek van. Sajnos a Kaliforniában tartott prezentáción csak ABS nélküli amerikai modellek álltak rendelkezésre, í­gy az elöl és hátul egyaránt 298 milliméteres hullámféktárcsával ellátott kétdugattyús fékrendszerről csak annyit mondhatunk, hogy rendesen harap, és egy gyors lejtős szakaszon sem jelentkezett fékfáradás.

 

Motorok Yamaha XV950R

Minimálprogram: külön digitális kilométeróra a tank és a villahí­d között

 

 

De ez minden bizonnyal nem elsődleges szempont egy olyan motorkerékpárnál, mint az XV950. Sokkal jelentősebb, hogy kevesebb mint 9000 euróért egy olyan felnőtt gépet lehet kapni, amely hétköznapi használatban éppoly meggyőző, mint elegáns környezetben. Egy olyan motorkerékpárt, amelyet a kiegészí­tők gazdag kí­nálatából éppolyan egyedivé lehet alakí­tani, mint saját erőből otthon a garázsban. Csak egyvalami hiányzik: 48 lóerős változatot hivatalosan nem gyártanak belőle.

 

Motorok Yamaha XV950R

Az alap: XV950 fehérben vagy feketében, egyszerű rugóstagokkal