Yamaha XV950R – Csibészek motorja

Hogy miért? Csak rá kell ülni, és kiderül.

Tetszik, nem tetszik, a világ változóban van. A tizenöt éve még oly kí­vánatos és divatos, Drag Star-szerű cruiserek kora, ha nem is járt le, de mindenképpen túl van már a fénykorán. Valami újat kellett hát kitalálni, olyat, ami vonzóbb a fiatalabb generációknak, mint a kényelmes, laza, de kissé nagypapás cirkálók. így kerültek a süllyesztőbe a Drag Starok. Mindeközben persze a Yamaha szép csendben dolgozott egy újfajta modellpaletta kialakí­tásán, és örömteli a hí­r, hogy nem feledkeztek meg az úgynevezett biker világról sem.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

A Yamaha sajtóanyagában hosszan taglalja a saját Sport Heritage-ét, és büszkén emlegeti a japán motorépí­tő hagyományokat, amelyek rendszeresen vettek alapul Yamahákat munkáikhoz. Egy új fogalom is született, a „new neo retro” stí­lus, ami akármit jelentsen is, valahogy az XV950-hez kötődik.
Röviden, a Yamaha ezútal egy amolyan gyári customgépet állí­tott kerékre. 
Az XV950(R) formái ismerősek. Gyanúsan ismerősek, ráadásul még ez a Heritage-dolog is… Alig akad kritikus, akinek ne azonnal a Harley‒Davidson Sportster család roadsterei jutnának eszébe, de valami más is érződik a dizájnban. Hát persze, hogy a bobberek. Hmmm… talán a Harley-hoz hasonlóan a Yamaha is figyelemmel kí­séri a privát motorépí­tő műhelyek munkáit? De ha azokat nem is, a Harley-ét biztosan.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

Szóval egy bobber… vagy roadster… Rövid, alacsony, összeszedett motor minimalista stí­lusban, annyira, hogy bár van rajta utasülés, az ember szeme azonnal lekí­vánja róla. Nem mintha optikailag nem illene rá, de ehhez a stí­lushoz valahogy jobban illik a szóló ülés. Ami persze nem azt jelenti, hogy egy vagány ne vinné magával a nőjét, de az egy ilyen motoron üljön a sárvédőn, formás lábai nyugodjanak a vezető ölében. Ez a vezető pedig hordjon bő farmert, tornacipőt, barkót, rövid hajat, atlétatrikót és bőrdzsekit. Elnézést, nem évtizedek biztonságra nevelő munkáját dobjuk sutba, csupán felvázoljuk, kik és milyen stí­lusban járnak ilyen bobberekkel/roadsterekkel ‒ például Japánban.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

Bár az X 950 í­zig-vérig új modell, az alapok adottak voltak, mióta a Drag Starokat leváltották a Midnight Starok. Ez az új tervezésű, 60 fokos, négyszelepes SOHC blokk ugyanis 2009-ben, az XVS950A-ban, egy friss szemléletű, méretes cruiserben mutatkozott be. A hengerek kerámiabevonatot kaptak, bennük kovácsolt alumí­niumdugattyúk futottak föl-alá, és új gyújtás- és befecskendezőtérképet í­rtak az újdonsághoz. Ezek, és a furat-löket arány négyzetes kialakí­tása egy viszonylag könnyen felpörgő, az alsó és középső fordulatszám-tartományban nyomatékos blokkot eredményeztek, amely a városi tempónak és az élvezetes túrázásnak egyaránt kedvez.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

Az XV950-nél átdolgozták a szí­vóoldalt is, a kisebb airbox állí­tólag további nyomatéknövekedést eredményez. 
A bobberszerű vonalvezetéshez egyrészes, segédváz nélküli, vadonatúj dupla acélcső bölcsővázat terveztek, a keréktávot lecsökkentették, a villaszöget pedig meredekebbre vették, az í­gy megváltozott geometria kedvez a manőverező képességnek. Az ülésmagasságot radikálisan 690 mm-re csökkentették, az XV950R nyergébe úgy ereszkedünk le, akárha sámlira ülnénk, talán nincs olyan felnőtt ember, akinek ne érne le lába biztonsággal a talajra.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

Elöl 41 mm-es teleszkópok, hátul kétoldalra szerelt, gáztartályos rugóstagok küzdenek meg a talajhibákkal. Ez utóbbiakkal a Yamaha mérnökeinek nem volt könnyű dolguk, hiszen az ülésmagasság és az alacsony váz csak a kis rugóutat ‒ mindössze 70 mm-t ‒ tette lehetővé. A kerekeknél a 16/19 colos, a gumiknál a 100/90, 150/80-as mértéktartó párosí­tásra esett a választás.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

A fent emlí­tett kialakí­tásnak köszönhetően radikálisan új az XV950 üléspozí­ciója is, í­gy ember még nem ült gyári Yamahán. Az alacsony ülés, a középen lévő lábtartó, a viszonylag magas kormány tipikusan rosszfiús testtartást eredményez. Először furcsa ez a majdnem kuporgó tartás, de aztán villámgyorsan ráérez az ember az í­zére, a stí­lusára. Szinte érzi, ahogy átalakul a lelkivilága. Törvénytisztelő, kissé talán unalmas átlagpolgárként érkezik az XV950R-hez, de már a megpillantása után illetlen érzések, gondolatok bukkannak elő valahonnan a lélek mélyéről, és ha nincs rágógumi a szájában, azonnal elkezd kotorászni a zsebeiben egyért. Aztán arra gondol, hogy ma nem megy be dolgozni, de legalábbis gurul egyet előtte. Aztán amikor ráül, az érzés fokozódik, amikor pedig egyesbe tapossa a váltót, felengedi a kuplungot és gázt ad, képzeletében megbúbolja a főnökét.

 

Motorok Yamaha XV950R

 

Az XV950R könnyedén felpörög, és ha nem is veti le az embert a hátáról, azért eléggé vehemensen gyorsí­t, ráadásul kí­vánja a cikázást, sávváltást, kanyarodást, a kigyorsí­tást és a dinamikus fékezést. Ez bizony nem öreguras cirkálás, ez pezsgő élet, hancúrozás, már-már randalí­rozás. Az élet forrni kezd, és kicsap medréből, ahogy Ilf és Petrov fogalmaz.  A körforgalomban már hangosan karistol a lábtartó, jobbra döntve pedig még hamarabb leér valami, a fékek ‒ és az R variáció ABS-e ‒ pedig tovább növelik az önbizalmat. A lámpánál az ember nem barátságosan mosolyog ‒ ez nem Honda, amin csak kedves embert látni ‒, ez bobber, ez roadster, a csibészek, a kedves vagányok motorja. Nem, ide nem illik a joviális mosoly, itt vigyorog az ember. Kajánul vigyorog.

 

Motorok Yamaha XV950R