Yamaha XJR1300

A Yamaha XJR1300 eredeti darab. Máig megőrizte jókora levegőhűtéses négyhengeres erőforrását, amely régmúlt napokra emlékeztet. Most végre megfelelő, a „Sport Heritage” vonal zászlóshajójához illő csomagolást is kapott.

Tombol a retróhullám. Mindent, amihez csak hozzá lehet férni, átépí­tenek. A lényeg, hogy az erőforrás levegőhűtéses legyen. Mit is tehetett volna a Yamaha annál jobbat, mint hogy előveszi egyik legrégebben szolgáló modelljét, az igazi klasszikus XJR1300-at?

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XJR1300
Kattintson a képre a galériához!


Immár több mint húsz éve képviseli a hagyományos japán levegőhűtéses négyhengereseket – és ezzel egy kihalóban lévő faj gyakorlatilag utolsó képviselője, már ha eltekintünk a Honda CB1100-tól. A Yamaha most café racer stí­lusban újí­totta fel a levegőhűtéses kolosszust – és ez igen jól is áll neki.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XJR1300Az ülés kontrasztos szí­nben pompázó varrása a részletek iránti szeretetről árulkodik

 

Ehhez a 70-es évek Giuliari-üléseinek stí­lusában készült apró üléspárna mellett az ovális, alumí­nium oldaldeklik is hozzátartoznak. Emellett egy jóval keskenyebb tank, amelynek beöntőnyí­lását nem középre, hanem jobbra eltolva helyezték el.

 

Hangulatossá persze az olyan finom részletektől válik, mint például a matt fekete négy-az-egybe kipufogó, a csinos Öhlins rugóstagok, a lyukacsos, selymesre mart lámpatartók vagy a feketére eloxált lábtartók. Jól illenek a képbe a teleszkópvilla DLC bevonatú (DLC = Diamond like Carbon) álló csövei. Mindez bizonyos előkelőséget kölcsönöz neki, még ha ‒ Sport Heritage ide, sportos ülés oda – ettől az XJR nem is lesz versenygép.

 

###

 

Még mindig a hangulatos motorozást kedveli leginkább. „A Gentleman will walk, but never run”, már Sting is ezt énekelte a 80-as évek végén. Az XJR is í­gy szeret menni a leginkább. Gyorsan, de nem vágtázva. A gyors kanyarváltásokhoz amúgy is küzdeni kell valamelyest a széles alukormánnyal. Végül is az eddigiekhez hasonló méretei megmaradtak, és teletankolva 242 kilogrammos tömegével mindössze kilenc kilóval lett könnyebb az előző változatnál. Ráadásul a karcsúsí­tás nagy részben a 21-ről 14,5 literre csökkent tanktérfogatnak köszönhető.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XJR1300Drótrácsos betéttel ellátott, rajtszámszerű oldaldeklik

 

Az XJR tehát nem akkor a legélvezetesebb, ha árkon-bokron át hajszoljuk, hanem a hozzá méltóan gyors haladáskor, amikor finom semlegessége és kiváló menetérzései érvényre jutnak. Ehhez illik az enyhén nyújtott üléspozí­ció is. Élvezetes a levegőhűtéses motor 4000/min-ig selyempuha járása, telt morgása és turbinaszerű nyomatéka, amely 2500/min-től érezhető. Na meg a vajpuha ötfokozatú váltó – már ha egyáltalán kell sebességet váltani.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha XJR1300Az új műszerek csodásan illenek az XJR retró stí­lusához

 

Pillantásunk megakad az új formájú, krómozott műszereken. A lágy hangolású villa álomszerűen reagál, az aranyszí­nben csillogó rugóstagok viszont kissé szárazon védik ki az egyenetlenségeket. A négydugattyús fix nyerges fékek rendesen lassí­tanak, de ABS továbbra sem támogatja őket. Ebben talán túlságosan is ragaszkodnak a retró vonalhoz. De láttán ez aligha csökkenti a halkan pattogó hűtőbordákkal büszkén megpihenő XJR vonzerejét.