Yamaha XJR 1300 – Testépí­tí´

Nagy, erí´s, fekete – ez jellemzi az új Yamahát. A gyár szerint: „bigger, badder and better” – nagyobb, gonoszabb és jobb. De mégis, mi a különbség az XJR 1200-as és az 1300-as között?


Természetesen a megnövelt erí´forrás. De a Yamaha nem elégedett meg egyszerû felfúrással, az eddigi acélhüvelyeket felületkezelt alumí­niumra cserélte, ezenkí­vül kovácsolt dugattyúkkal és hí´kezelt hajtókarokkal javí­tották fel a big-blokkot.

A beömlí´- és kipufogórendszer változatlan maradt, viszont a fojtószelep állását jelzí´ szenzorok újak, még spontánabb reakciókészséget biztosí­tva a nagy négyhengeresnek. Feltétlenül sikeresnek mondhatjuk a motor átdolgozását. A teljesí­tménymérés igazolta is az elsí´ benyomásunkat: az 1300-asnak kimondottan jót tett a testépí­tí´ kúra. Igaz, 108 lóerí´ manapság már nem rekord, ezt viszont lenyûgözí´ könnyedséggel teljesí­ti az XJR. A fí´tengelyre már 3000-nél több mint 100 Nm feszül, s a legnagyobb érték nem kevesebb, mint 117 Nm. Ezért a nyomatékrugalmasság az igazi világa az XJR-nek. Gyorsabban? Tessék! Még gyorsabban? Nem gond! Rántsak egy óriásit? Na jó! Igaz, vannak még erí´sebb big bike-ok, de ennél több erí´re tényleg nincs szükség, fí´leg ha ez ennyire szuverénen jelenik meg.

Ugyanilyen finoman és reakciómentesen jut tovább az erí´ a hátsó kerékhez. A váltó finoman kapcsolható, de az a legjobb, hogy a Yamaha végre – reagálva az évek óta hallatszó bí­rálatokra – feljaví­totta az XJR futómûvét. A váz szilárdabb ötvözetû csí´bí´l készült, a lengí´villát megerí´sí­tették, az elsí´ villa feszesebb, beállí­tható csillapí­tást kapott, a kereket meg vastagabb tengely vezeti. Sajnos a hátsó rugóstagok megmaradtak, pedig a japán belpiaci modell finoman beállí­tható rugóstagjai jobbak.

Ugyanakkor az XJR is megkapta az R1 fékjeit és végre használható, 120/70-es gumi került az elsí´ kerékre. így most a Yamaha célpontos lett. Most már olyan ez a szép vonalvezetésû motor, mint amilyennek kinéz: nagy, erí´s és dinamikus.