Yamaha XJ6 és Diversion

Aki azt állí­tja, hogy nem elég karizmatikusak az alacsony árfekvésű középkategóriájú motorok, az az új Yamaha XJ6 láttán kénytelen lesz módosí­tani a véleményét.

A kilencvenes évek elejétől egészen 2003-ig gyártott sikeres XJ 600 S illetve N Diversion már bebizonyí­totta, hogy kevés pénzért is lehet tisztességes kétkerekűt találni, és napjainkban is adott rá a lehetőség. Mivel a Yamaha meggyőződéssel vallja, hogy a kialakult gazdasági helyzetben minden eddiginél fontosabb a jó ár, 10000 svájci franknál kisebb összegért kí­nálja vásárlóinak az újdonságot. Ennek ellenére nem holmi „alibimotor”, hanem minden részletében minőségi, kifejlett motorkerékpár az új XJ6, csupa olyan tulajdonsággal, amelyek közvetlen riválisai, a Kawasaki ER-6n és a Suzuki Gladius méltó sorába emelik.

Yamaha XJ6 Diversion

Yamaha XJ6 Diversion

Az XJ6 és a vele műszakilag teljesen azonos, de félidomba öltöztetett XJ6 Diversion merőben új fejlesztés, egyedül a motorjuk nem az, ugyanis az eggyel magasabb árkategóriát képviselő FZ6 jól bevált soros négyhengeres hajtóművét ültette át beléjük a gyártó. Pontosabban csak alapként használta fel, és 20 lóerővel 78-ra csökkentette a teljesí­tményét (10000 ford./perc). Ugyanakkor kis és közepes fordulaton nagyobb nyomatékot állí­t elő az új hengerfejjel ellátott, 16-szelepes hajtómű. Az előnyös változás mindenekelőtt a 36-ról 32 mm átmérőjűre csökkentett fojtószelepeknek és a négy az egyben rendszerű kipufogórendszernek köszönhető, utóbbi a tömegkoncentrációnak kedvező módon a motor alatt olvasztja magába a hangtompí­tót. Az FZ6 63 Nm-t szabadí­t rá a hátsó kerékre, az XJ6 esetében 60 Nm a maximális forgatónyomaték.

Yamaha XJ6

Yamaha XJ6

Kezdőkre gondolva

Mí­g az FZ6 az YZF-R6 génjeit magában hordozó sportos naked bike, addig az XJ6 széleskörűen használható allrounder. Fejlesztésekor elsődlegesen harmonikus teljesí­tmény-kifejtés, jó irányí­thatóság és meggyőző utazókényelem megvalósí­tására törekedtek a japán cég mérnökei. Másképp fogalmazva: egyszerűen használható, élvezetes motort akartak alkotni. A hajtáslánc vonatkozásában mindez jól lemérhető a korszerűsí­tett váltón és kuplungon: mí­g az FZ6 esetében húzásra lép működésbe, és a jármű jobb oldalán található a kuplungkinyomó szerkezet, addig az XJ6-nál a bal oldalon van, vagyis egy beakadásra kevésbé hajlamos, meghosszabbí­tott tolórúd oldja a tengelykapcsolót. E megoldásnak köszönhetően kisebb a súrlódás, és könnyebben, finomabban adagolható a kuplung. A szintén a bal oldalra került váltómechanizmus esetében is hasonló utat választott a Yamaha: meghosszabbí­tott tengely mozgatja a kapcsolóhengert. A változtatás eredményeként könnyebben és pontosabban hí­vhatók be az egyes sebességfokozatok. Azért is előnyös ez a kialakí­tás, mert a hosszú kapcsolótengely jobb torziós tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy rövid. Ezáltal csillapí­tó funkciót is betölt, vagyis finomabban mennek végbe a kapcsolások, és nem hallható fémes zaj a váltások alkalmával.

Motor: „No worries!”

Valóban csak a legjobbakat lehet elmondani a soros négyhengeres motorról: a hasznos fordulatszám-tartomány egészében felettébb meggyőző a viselkedése, és mintaszerű kulturáltsággal veszi fel a gázt. Ennek köszönhetően kis sebességnél is közvetlenül reagál a nógatásra, és kiszámí­tható módon, egyenletesen fokozza a teljesí­tményét az XJ6.

A tesztú egyéb megállapí­tásai:

Motor:

Kellően erős, soha nem tűnik túlterheltnek. Váltója valóban csendesebben és finomabban működik. Ennek ellenére még mindig fémes kattanást hallat, ha úgy teszi egyesbe az ember, hogy magasabb a fordulatszám az alapjáratinál. Menet közben ellenben nincs semmi gond. A kuplung nagyon finoman adagolható, és igen kí­méletes.

Yamaha XJ6 Diversion motorblokk

A nyomaték közepes fordulaton meglepően nagy ahhoz képest, hogy kis hengerűrtartalmú négyhengeres motorról van szó. Már 4000 percenkénti fordulattól használható mértékű. 6000-nél köszönt be az igazi nyomaték, amely a teljesí­tménnyel egyenes arányban, egyenletesen nő. Örvendetes. 120 km/óránál percenként fordul a forgattyústengely a legnagyobb sebességfokozatban. Ilyenkor enyhe vibráció érezhető a lábtartókon, a motor farán azonban soha. Nincs horpadás a teljesí­tménygörbén, de viszonylag durván szabályoz le a motorvezérlés 12 500-nál.

Futómű:

Kimondottan és meglepően kezes. Majdnem olyan könnyű irányí­tani, mint egy biciklit, ennek ellenére egészen stabil. Elöl-hátul lágy beállí­tásúak a rugózó elemek. Egyértelműen kényelemre hangoltak, ám ha kell, gyorsan is lehet haladni az XJ6-tal. Ilyenkor kissé túlterhelté válik a futómű, ami azért nem értékelhető különösebb hiányosságként, mert nem sportmotorozásra találták ki ezt a tí­pust. Visszajelzése a puha teleszkópvilla ellenére is jó, szépen be lehet dönteni kanyarban az XJ6-ot. Az első futómű is lágy, de elmegy. A hátsó közel van teljesí­tőképessége határához. Már mérsékelten sportos használat esetén is pumpálni kezd a hátsó kerék. Alighanem alultompí­tott. Semleges a kormányreakció. Minimális felállí­tónyomaték jelentkezik kanyarban történő fékezéskor. Elképesztősen sokat nyel el a futómű rossz minőségű aszfalton.

Fékrendszer:

Elöl puha a nyomáspont. Kezdőknek és nem szakértőknek ideális. Nagyon intenzí­v a lassulás. Már-már sportos, és szenzációsan jól adagolható. Viszonylag hosszú úon működik a fékpedál. Jól adagolható, de szerény hatásfokú a hátsó fék.

Yamaha XJ6 fékrendszer

Az eslő fék jól adagolható és intenzí­v lassulást tesz lehetővé

Ergonómia:

Előnyösen keskeny a motor. Attól függetlenül, hogy csak 174 cm magas vagyok, a nyeregből mindkét lábam könnyedén eléri a talajt. Ennek ellenére nem holmi low rider az XJ6, minden szép magasan van rajta, ahogy az a kifejlett naked bike-okon szokás. Természetes és kényelmes az üléspozí­ció.

 Yamaha XJ6

Természetes az üléspozí­ció

A lábtartók helyzete a kategóriától megszokottan sportos. A Diversion változat szélvédelme pontosan a nyakamig terjed, ami azt jelenti, hogy a vállaim is kellően védettek. Az üléspozí­ció jól eltalált, kényelmes, amihez hozzásegí­t a szép, keskeny tank is.

íltalános észrevételek:

Felpattanni, kényelmesen elhelyezkedni és úra kelni. Masszí­v és minőségi benyomást kelt az XJ6 kidolgozottsága. Olcsó, de jó minőségű és megbí­zható motorkerékpár kezdőknek és különleges igényeket nem támasztó pilótáknak. Aki kicsivel többre vágyik, az válassza a Yamaha FZ6-ot.