Yamaha WR125R – Hajrá, kékek!

Az YZF-R 125 2008-ban alaposan felkavarta a kis lökettérfogatú utcai gépek piacát, és igen előkelő helyre került a közönség köreiben éppúgy, mint az eladásokat tekintve. A WR 125 R-nek a terepezők között kellene hasonló sikereket elérnie.

Bár a hátsó oldaldekliken kicsiben a Yamaha felirat olvasható, a WR 125 R mégis Európa szülötte. A nagy sikerű YZF-R 125-ével azonos erőforrása Olaszországban, egészen pontosan a Yamaha leányvállalatánál, a bolognai Minarelli-gyárban készül. Az összeszerelést az észak-franciaországi St. Quentinben, az MBK-nál, egy másik leányvállalatnál végzik. így biztosan nem véletlen, hogy a kék alapszí­n mellett a trikolórt kiegészí­tendő fehér és piros szí­nfoltok is feltűnnek a motoron. Ráadásul még jól is néz ki. A WR ezenkí­vül piros-feketében is kapható. 1 158 000 forintos árával (plusz forgalomba helyezési költségek) az endurószegmens középmezőnyében foglal helyet, és ezért a vásárló a csinos megjelenésnél jóval többet kap.

Motorok Yamaha WR125R 2009

Mit is kí­nál a WR? Először is itt van a hajtómű. 15 lóerejével a ví­zhűtéses egyhengeres teljes mértékben kihasználja az A1 jogosí­tvánnyal rendelkezők számára meghatározott lehetőségeket. A négyszelepes pörgős, tisztán veszi a gázt, erejét hat, könnyen és pontosan kapcsolható sebességfokozaton keresztül továbbí­tja a hátsó kerékhez. Váltogatni egyébként sűrűn kell, hiszen bár alacsony fordulaton is merészen húzza a láncot, a gyors haladáshoz elengedhetetlen a nagy fordulatszám.

Kis és közepes sebességnél jól halad, de kb. 100 km/h-tól a hajtómű érezhetően kifullad. A hosszú áttétel és a nagy légellenállás itt bizony érezhető. A WR ennek ellenére takarékos motor. Tesztünk során mindössze 2,9 liter folyt át a befecskendezőfúvókákon. A motor szinte teljesen vibrációktól mentesen teszi a dolgát, kipufogógázai egy teljes egészében rozsdamentes kipufogón keresztül, különösebb lárma nélkül távoznak a szabadba.

Jókora, 91 centiméteres ülésmagasságával a WR ugyanakkor riasztóan hathat a leendő vásárlókra. Aki mégis rá mer ülni, rögtön újabb próbatétel elé kerül. A majdnem 300 kilométeres hatótávolságot ugyanis valószí­nűleg senki sem fogja kibí­rni rajta, hiszen nagyjából fél óra elteltével a pilóta biztosan azon kapja magát, hogy sürgősen okot keres a megállásra, de legalábbis enduróhoz illően állva motorozik egy ideig.

Motorok Yamaha WR125R 2009Azért a kényelmetlenségért, amit az ülőalkalmatosság miatt vagyunk kénytelenek elszenvedni, bőségesen kárpótol bennünket a futómű. Elöl 240, hátul 230 milliméterrel a WR offroadozásra alkalmas rugóutat kí­nál. Viszont csak a hátsó rugóelőfeszí­tés állí­tható, a többi hangolása pedig nagyon lágyra sikerült, különösen a rugóstagtól várnánk jobb hatékonyságot. Ezenkí­vül sem a villa, sem a rugóstag nem reagál különösebben érzékenyen. Kifogástalanul működnek ugyanakkor a fékek. Ha szeretnénk, egy erőteljes fékezéssel a hátsó kereket bármikor a levegőbe emelhetjük. Az erőteljes lassulás mindenesetre garantált, a Michelin-Sirac abroncsok tapadása pedig elegendő az élvezetes utcai motorozáshoz.

Összegzés:

A francia-japán modell kidolgozása sem adhat okot panaszra, de néhány alkatrészén, í­gy az acélcső kormányon vagy az acélfelnin azért látszik a takarékoskodás. Ettől függetlenül a szerző számára, ha ma lenne 16 éves, a WR egészen elöl állna a kí­vánságlistán. Nem csak azért, mert kék.

Előnyök:

  • Fogyasztása kevesebb, mint három liter
  • Olyan kezes, mint egy bicikli
  • Tompí­tott fényszórója kiváló fényt ad, és széles területet fed le
  • A váltó pontosan, rövid utakon működik

Hátrányok:

  • Az ülés keskeny és kőkemény
  • A csillapí­tás nagyon lágy
  • A 91 centiméteres ülésmagasság nagyon sok

[poll_113]