Yamaha Tracer 700 (Topteszt)

A Yamaha hosszabb távokra is alkalmassá tette a piac egyik kedvencét, az MT-07-et. Toptesztünk megmutatja, hogy az í­gy általános kezdő allrounderré érett Tracer 700-nak sikerül-e az MT nyomába érnie, vagy esetleg le is pipálja testvérét.

Háromszáz kilós kalandtraktorok, 200 lóerős gránátok a tanksapkáig telezsúfolva szabály­zóelektronikával, és retró, retró, retró – ezek manapság azok a dolgok, amelyek leginkább izgalomban tartják a motoros­világot. Mi van azonban az (alsó) középosztállyal? Mi van az egyszerű, vérbeli motorkerékpárokkal? Lehet, hogy rengeteg embert érdekelnek a nagyobb kaliberű motorok. De a statisztikák szerint továbbra is túlnyomó részben a középkategóriás motorokat veszik meg, és ilyenekkel motoroznak a valóságban, odakint az úon. A Yamahának pedig pont itt vannak az erősségei, az MT-09 és az MT-07 tudvalevőleg kiváló eladásokkal büszkélkednek. A kis 07-es több hónapon keresztül a második helyen állt az eladási listán, amelyet előtte a 09-es bérelt ki hosszabb időre. Utóbbi túrasport-leszármazottja, a Tracer 900 pedig mára már gyakrabban gördül ki a szalonokból, mint pucér testvére. Teljesen egyértelmű tehát, hogy a Yamaha szeretné kiegészí­teni a kí­nálatot, és az MT-07 mellé is megjelenteti a félidomos túrasportváltozatot. A gyermek a Tracer 700 névre hallgat, semmi köze a 200 lóerős teljesí­tményhez, a szabályzóelektroni­kához és a retró dizájnhoz, mégis fel tudja kavarni az állóvizet. Sokak szemében ugyanis a 07 a legkiegyensúlyozottabb MT és a Tracer a jobb 09-es. így a várakozások szerint a Tracer 700 a legjobb, legkerekebb MT lesz az összes közül, és vonzó kezdő allrounderként letarolja majd a piacot. Vonzerején biztosan nem fog múlni a dolog, hiszen a Tracer 900-hoz hasonlóan a Yamaha dizájnerei a Tracy 700-hoz is ügyes kézzel nyúltak hozzá. A kis modell egyértelműen mutatja családi hovatartozásának jeleit, nagyon hasonlí­t elegáns nagy testvéréhez. Ugyanakkor, mí­g annak éles vonalai a kiváló háromhengeres határozott karakterét tükrözik, addig a Tracer 700 kissé lekerekí­ti ezeket a vonalakat, amivel a kéthengeres crossplane-erőforrás barátságosabb, finomabb karakterére utal.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)
Kattintson a képre a galériához!


A tervezők ismét az épí­tőszekrényelvhez és az egyforma alkatrészek stratégiájához nyúltak vissza, hogy az egyszerű és pucér MT-07-et hosszabb túrázásra is alkalmassá tegyék.

 

A váz (kissé módosí­tva), az erőforrás (ugyanolyan felépí­tésű, de Euro 4-es), a futómű és a legfőbb alkatrészek lényegében megegyeznek az MT-07-tel. A hosszabb hátsó váznyúlvány és lengővilla (plusz 50 milliméter, acél helyett alumí­nium) nagyobb helyet biztosí­t, a nagyobb tank (14 helyett 17 liter) nagyobb hatótávolságot jelent, az állí­tható szélvédő pedig lehetővé teszi, hogy ezt együltő helyünkben is abszolválni tudjuk.

 

###

 

Az üléspróba során egyértel­mű­en kiderül, hogy a módosí­tások nagyon jót tettek az ergonómiának. Magasabban, 810 helyett 830 milliméteren ülök, ami a motor karcsú derekának köszönhetően még éppen elmegy visszafogottnak. Az MT-07-hez képest sokkal magasabb és a pilótához jóval közelebb lévő, de a géposztályon belül inkább keskenynek számí­tó kormány szinte magától a kezembe simul. Az üléspozí­ció jobban középre került, kevésbé ülsz a hátsó kerék fölött, mint a pucér testvéren. A jobb napokon akár 1,73 méteres magasságot is elérő szerző véleménye szerint az egyenes, kényelmes üléspozí­ció többek között a kellemesen nyitott térdszögnek köszönhetően megérdemli a „már-már ideális” jelzőt. A helykí­nálat termetesebb pilóták beszámolói szerint is tökéletesen elegendő.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)

 

Ennyit erről, induljunk már! Az önindí­tó kattanására a kéthengeres erőforrás azonnal visszafogottan pulzálni kezd, a kuplung röviden csúszik, és az első kerékfordulattal már meg is van a jóleső MT-07-érzés, amelynek lényegét elsősorban a lágy, 689 köbcentis crossplane-kéthengeres adja. „Alig kell rajta sebességet váltani, csodásan lágyan veszi a gázt, tökéletesen reagál a gázparancsokra, és szükség esetén dühösen pörög fel magasabb tartományokba. Ha ez a kéthengeres ember lenne, azt mondanánk: mindig nyugodt, sosem stresszel, rendkí­vüli mértékben terhelhető és kiválóan teljesí­t.” Ezt í­rtuk 2014 elején az MT-07-ről szóló toptesztben, és ugyanez változatlanul érvényes a Tracer 700-ra is. Ugyanakkor a teljesí­tményből középen még hiányzik egy-két lóerő és newtonméter ahhoz, hogy elérje a még Euro 3-ra homologizált MT teljesí­tményét, és a hajtómű (a maga 196 kilogrammjával még mindig viszonylag könnyűnek számí­tó) a Tracer tömegéből 12 extra kilót jelent. Ennek ellenére meg kell állapí­tanunk: ez a 75 lóerő figyelemre méltó magabiztosságot ad a motornak.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)

 

A crossplane-kéthengeres Euro 4-es változatban is a géposztály referenciája marad, és nagyon élvezetes. A kuplung könnyen jár, a váltó megbí­zhatóan teszi a dolgát.

 

Ilyen mértékű dicséretet ugyanakkor az MT-07 futóműve sosem tudott besöpörni. Bár csodásan kezesen viselkedik és majdnem olyan könnyed, mint egy kerékpár, de lágy rugózása és különösen hátul tapasztalt jelentős alulcsillapí­tottsága miatt gyorsabb kanyarokban inkább szivacsos érzést kelt. Éppen ezért fontos és jó dolog, hogy a Yamaha a futómű tervezett módosí­tásaival éppen ezen a téren igyekezett javí­tani a motoron. A lengővilla és ennek megfelelően a tengelytáv 50 milliméterrel való meghosszabbí­tása azonnal nyugodtabbá teszi a motort.

 

###

 

A módosí­tott, progresszí­vabb himbarendszer és az ehhez igazí­tott rugóerő-tényező miatt magasabban van a motor hátulja, í­gy a tartalékai is jóval nagyobbak. Mí­g megpakolva az MT-07 egészen összenyomódik, utassal pedig egyszerűen mindene lóg és csak tántorog, a Tracer 700 még nagyjából a rugóú közepén helyezkedik el. Ha ehhez hozzáadjuk a különösen húzófokozatban jobb csillapí­tást és a homogénebb egyensúlyt, akkor a Tracer egyértelműen jobban viselkedik menet közben, mint az MT-07. Sokkal kevésbé pumpál és hintázik, sokkal stabilabb, pontosabb és lazább, végeredményben nagyon élvezetes. Ugyanakkor: mí­g a módosí­tott egyensúly miatt a villa érzésre valamivel lágyabbnak (és alulcsillapí­tottnak) tűnik, a feszes hátsó rugózás nem feltétlenül járul hozzá a kényelemhez.

 

Az MT-07 és a Tracer 700 összehasonlí­tása

A jelszó ismét az épí­tőszekrényelv, viszonylag kevés változtatással a minimalista MT-07-ből túrázásra is alkalmas Tracer 700 lesz. Azért ehhez egy félidomnál többre volt szükség.

 

Az elv nem újdonság.  A költségek csökkentése, illetve a vevők számára hozzáadott érték növelése érdekében a gyártók már régóta használnak minél több azonos alkatrészt egy nakedből allrounderré válás (vagy fordí­tva) során. Kerekek, váz (kisebb módosí­tásokkal), erőforrás (Euro 4-re alakí­tva), fékek – most mindezeket szinte egy az egyben vették át. A képen viszont egy fontos módosí­tás is látszik: az 50 milliméterrel meghosszabbí­tott lengővilla ugyanennyivel növeli meg a Tracer tengelytávját is. Ez nyugalmat hoz a a futómű – és a pilóta – életébe, és a módosí­tott rugóstaggal együtt nagymértékben javí­tja a menettulajdonságokat. A többi változás egyszerű: több/nagyobb idomok és szélvédő, magasabb kormány, nagyobb tank, hosszabb ülés (előrefelé!). Mindez növeli a túrázásra való alkalmasságot és a használati értéket.

 

 

A gyors ütéseket nem képes teljesen tisztán kisimí­tani. És nem ártana, ha legalább valamennyire állí­tani lehetne hátul a húzófokozatot. A hátsó előfeszí­téstől eltekintve ugyanis a futóműnek a szintén olcsó konkurens modellekkel ellentétben egyetlen része sem állí­tható.

 

A Traceren ez a néhány – egyébként tényleg nem sok – takarékossági intézkedés egyik jele. Ettől eltekintve azonban a Tracer 700 nagyon ügyesen leplezi a költségcsökkentés nyomait. Minden felület (legfeljebb a fényezetlen hűtő kivételével) szépnek tűnik, a kidolgozás takaros, a felszereltség is rendben van. Tényleg jó motort kapsz a pénzedért. Az épí­tőszekrényelvnek, illetve az azonos alkatrészek stratégiájának előnyei különösen a féknél nyilvánvalóak. Elöl ugyanazok a négydugattyús nyergek működnek, mint korábban az YZF-R1-ben, és a 282 milliméteres tárcsákkal is csodásan lassí­tanak. Feszes nyomáspont, kiváló adagolhatóság, harapósság – í­gy néz ki egy jó fékberendezés a középosztályban. Ugyanakkor a kissé rusztikus Yamaha-ABS jelentősen ront a fékekről alkotott képen. Durván szabályoz, a fékkar keményen pulzál. Egyforma körülmények között a rendszer az első fékezésnél egy magas stoppie-t eredményezett, amiből a pilóta testfelépí­tésétől és a motor megpakoltságától függően akár szaltó is lehet, majd a következő kí­sérletre hosszan kinyitotta a féket. Talán ez a Tracer 700 leginkább mérhető hiányossága. Ami ezenkí­vül feltűnt, az elsősorban a Tracer koncepció­jából – meglehetősen sportosnak pozicionált kompakt allrounder – adódik, és ez kevésbé kritikaként, inkább a speciális kialakí­tás tényszerű jellemzéseként értelmezendő. Például a viszonylag filigrán szélvédő által nyújtott védelem természetesen sokkal jobb, mint az MT-07 szélvédő nélküli orkánja, a konkurencia nagyobb plexijei azonban többet tudnak. Az autópályán ennek ellenére ez is elegendő, még ha az állí­tási lehetőség inkább csak kozmetikázás, és a szélvédő pereme hangos turbulenciát is kelt. Ugyaní­gy értelmezhető az utas kényelme: sokkal, sokkal jobb, mint az MT-07-en, és ezáltal mindenképpen alkalmas egy egynapos kirándulásra, de nem éri el például egy V-Strom 650 szí­nvonalát. Leginkább ugyanakkor karcsú felépí­téséért fizet meg a Tracer – a terhelhetőség terén.

 

Feltűnt:

Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)Motorok Tesztek galériája Yamaha Tracer 700 Topteszt (2017)

Olajszint-ellenőrzés: a motor kenőanyagának állapotát és mennyiségét egy pillantással fel tudjuk mérni a praktikus nézőablakon keresztül.

 

Gumiabroncsok: pont az olcsó motoroknál gyakran adnak okot a mérgelődésre. A Tracer 700 viszont a kimondottan jóindulatú Michelin Pilot Road 4-gyel hódí­t, amely ideális választásnak bizonyult.

Kibí­rja? Az álkézvédők egyáltalán nem stabilak, legfeljebb a menetszelet tartják távol a kezünktől. Több mint kérdéses, hogy egyáltalán túlélnek-e egy bukást.

 

Fedélzeti számí­tógép: bár a műszerfal átlátható és informatí­v, ugyanakkor túl messze van, és menet közben nehezen kezelhető.

 

 

A 171 kilogramm egyszerűen túl kevés. íœgyeljünk tehát arra, ha a hatóság ellenőrzi, hogy betartottuk-e a megengedett össztömeget. Mindezt aztán a kis Tracer kiegyenlí­ti a benzinkúon. A három literrel immár 17-re megnövelt térfogatú tanknak és a takarékos, mindössze 3,7 literes országúi fogyasztásnak köszönhetően az elméleti hatótávolság igen nagy, 459 kilométer. Ez eléri, sőt, egyes esetekben meg is haladja a túraendurók szí­nvonalát.

 

A Tracer 700-at tetszés szerint megí­télhetjük túrázásra is alkalmas kompakt versenygépnek vagy kimondottan sportos, könnyű allroun­der­nek. így vagy úgy, nagy vihart fog kavarni a bár szí­nvonalas, de eddig inkább unalmasnak tűnő alsó-középosztályban. Mint ahogy már a háromhengeres 09-nél, itt is maradéktalanul igaz: a Tracer a jobb MT. És mivel valóban a 07 a legjobb közepes méretű MT, ezért a Tracer 700 olcsó árával valóban a legteljesebb, legkerekebb motorkerékpár az összes MT közül. Vajon a Yamaha learatja majd a babérokat? Valószí­nűleg igen.

 

###

 

 

Összegzés:


Ennél több motorkerékpárra senkinek sincs szüksége – a végeredmény csak ez lehet. Hosszas töprengés után sem jut eszünkbe egyetlen olyan 2,6 millió Ft-ba kerülő motorkerékpár sem, amely a mindennapos használatra és hosszú kirándulásokra való alkalmasságot ennyi friss sportossággal ötvözné és emellett még ilyen szégyentelenül jól is nézne ki. Erőforrása jobb, mint a géposztály többi tagjáé, és az intelligens módosí­tásoknak köszönhe­tően immár a többi része is megfelelő.