Yamaha Slider – Virgonc

Azt hittük, robogóból már minden megszületett – ám a Yamaha most ismét valami újat alkotott.


Az ötlet tényleg kézenfekvõ; sok mobilitásra vágyó, jó mozgáskészségû fiatal elsõ „jármûve” a gördeszka vagy görkorcsolya, majd a bringa következik. Közülük azok számí­tanak a legmenõbbnek, akik valódi akrobata-mutatványokra képesek. Innen aztán nincs tovább – sokan még a tinédzserkor után is maradnak a biciklinél. De most megérkezett a Yamaha Slider, és vele a továbblépés lehetõsége. A Yamaha nyilvánvalóan azokat akarja a robogó nyergébe átcsábí­tani, akik eddig nem láttak benne fantáziát.

Az ötlet hallatán, és az elsõ képeket látva, sokkal kisebb robogóra gondoltam, mint amilyen a Slider a valóságban. 13 colos kerekeken gördül, és a 125-ös Majesty stabil villáját kapta. A mûanyag idomok zavaróak az akrobatamutatványok közben, és bukáskor meg is sérülnek, ezért a burkolatot ellenálló koptatókkal látták el a tervezõk: emellett két csavarral kicserélhetõk és a cseréjük viszonylag olcsó. Persze nagyobb bukáskor még í­gy is sok minden tönkremehet, ezért sok fölösleges tartozékot lehagytak a motorról, a többit pedig minél védettebb helyre rejtették.

A végeredmény egy spártai kivitelû gép, amelynél sok tipikus robogóerényrõl is le kellett mondani. Idõjárás-védelem igazából nincsen, rakodótér szinte alig maradt, mivel a szabadon álló hátsó rész alatt csak a tanknak maradt hely, bukósisakrekesznek már nem. Még a hidegindí­tás sem automatikus, hanem a régen bevált szí­vatót kell adagolni a jobb kormányvégen. De amint bemelegedett a léghûtéses motor, máris kiderül, hogy a Slider tényleg megkapott mindent, ami szükséges a jó kezelhetõséghez. A gázparancsokra spontán reagál, jó az automata váltó áttétele, és az üléspozí­ciót is jól eltalálták. De a legjobb a jó áttekinthetõség és a kitûnõ súlyelosztás. A rugóstagok a nagyméretû sportrobogóktól megszokott magas szintet képviselik.

Hogy megtudjuk, mire képesek a Sliderrel azok, akiknek szánták, felkértük Lécz Gergelyt, az egyik legjobb magyar ifjúsági motokrossz versenyzõt, próbálja ki, milyen a Sliderral közlekedni, és mit lehet vele némi gyakorlás után mûvelni. Amikor néhány nappal késõbb visszakértük a gépet, a bemutatón igencsak „menõ gyerek” benyomását keltette. Egy féltucatnyi BMX-es fiatal is eljött megnézni a „show-t”. „Könnyû a Slidert hátsó kerékre emelni, mivel alapról nagyon jól elindul, és jól követi a gázparancsokat.

Az elsõkerekezéshez nagy lendület kell, mivel a jól adagolható elsõ fék betétei nem elég harapósak, és emiatt csak némi késleltetéssel jelentkezik a hátsó kerék elemelkedését segí­tõ fékhatás. Az ilyen kunsztokat könnyebb üres tankkal csinálni, mert akkor jobb a súlyelosztás.”

Persze teljesen normális motorként is használható a Slider, mert mindaz, amitõl akrobatamutatványokra is alkalmas, jól kezelhetõ, fürge városi járgánnyá teszi a kis gépet. Bevásárolni azonban nemigen lehet vele. De nem is erre tervezték.