Yamaha MT-09 Tracer teszt

Új taggal, a Tracerrel bővült ki a Yamaha MT-09 modellcsaládja. Kiváló génállománnyal kezdi meg pályafutását, ezért szinte borí­tékolható a sikere.

Mit szeretne, önfeledten száguldozni vagy nagyokat kirándulni? Kényelmes vagy dinamikus kétkerekűre vágyik? Túl nagynak és unalmasnak találja a túragépeket? Nem elég sokoldalúnak a naked bike-okat? Megerőltetőnek a sportmotorokat? Ha egyik kérdésre sem tud egyértelműen válaszolni, akkor éppen Önnek való az új MT-09 Tracer. Maga a Yamaha is rendkí­vül büszke rá, ezt határozottan lehetett látni a bemutatón. Jelenleg nagyon sikeres időszakát éli a japán márka, amit részben az izgalmas háromhengeres motorral szerelt MT-09-nek köszönhet.

 

A Tracer vélhetően folytatja majd a sikertörténetet. Minden adottsága megvan hozzá, hiszen ugyanazzal a nagy rugóutakat felvonultató futóművel és remek háromhengeressel készül, mint az MT-09. Ugyanakkor, és ezt már rögtön felszálláskor érezni rajta, jóval több, mint holmi idomba öltöztetett MT-09. Eleve nagyobb a helykí­nálata: a feszes párnázatú első ülés két centiméterrel szélesebb és ugyanannyival hosszabb, az utasnak pedig öt centivel hosszabb ülőfelület jut. Ezzel együtt jelentősen gyarapodott az ülésmagasság is, most 845 mm az értéke (MT-09: 815 mm), sőt, egy műanyag alkatrész áthelyezésével 860 mm-re növelhető.

 

Motorok Yamaha MT-09 Tracer

6 kép a galériában

 

Utóbbi esetben már a magas növésűeknek sem kell kényelmetlen szögben tartaniuk a lábukat. Akinek netán túl sok a 860 és a 845 milliméter, annak lehetőséget ad rá a gyártó, hogy más üléssel és felfogatásokkal 815 mm-t állí­tson be magának. Mivel jól kézre áll a kúpos alumí­niumkormány is, egyenes testtartásban, kényelmesen lehet ülni a Tracer hátán. Olybá tűnik, mintha arra készült volna, hogy egész nap lovagoljanak rajta.

 

Motorok Yamaha MT-09 Tracer

Az indí­tógomb megnyomására a már ismert, hatásosan tompí­tott morgással kel életre a háromhengeres. Szinte már alapjárati fordulattól meggyőző erővel húz, ezért nagyszerűen lehet kis sebességgel csordogálni lakott településen. Utána pedig, amikor az épí­tett környezetet elhagyva gázt ad az ember, határozottan gyorsí­tani kezdi a Tracert. A hasznos fordulatszám-tartomány első felében kellemesen visszafogott a hangja, és dicséretesen kifinomult a működése. Készségesen pörög fel a gázkar jelzésére, és egészen a leszabályozásig megőrzi vitalitását. Ha ki van kapcsolva a kipörgésgátló, egyes sebességfokozatban kövérgázt adva könnyedén felkapja első kerekét a motor.

 

Három menetprogram közül lehet választani, ezek az A (sportosan élénk gázadási reakció), a standard (normál gázadási reakció) és a B (komótos gázadási reakció). Még az A programban is érzékelhetők terhelésváltási reakciók, ám ezek mértéke mindig elfogadható keretek között marad. Kis fordulaton nem annyira energikus a Tracer, mint a sima MT-09, viszont egyenletesebben, lineárisabban adja le a teljesí­tményét. Szélesebb alkalmazási területe miatt nem olyan extrovertált, mint a másik. Nagyban hozzájárul ehhez az is, hogy mindössze 210 kilogramm a menetkész tömege, ami kiváló értéknek számí­t egy idommal ellátott 900 köbcentis motorkerékpártól. Nem beszélve a makkegészséges motorról, amely 115 lóereje folytán e járműfajtához képest kimagaslóan jó, 0,55 LE/kg fajlagos teljesí­tményt szavatol. Ebből a szempontból – és erre különösen büszke a Yamaha – még az olyan rangos riválisokat is maga mögé utasí­tja a Tracer, mint a Kawasaki Versys 1000, a KTM Adventure 1050, a Ducati Hyperstrada vagy a Triumph Tiger 800 és 1050. Mindez valóban nagyon szép és jó, de azért ne felejtsük el, hogy az MT-09 húsz kilóval könnyebb.

 

Persze, rögtön éreztetik a hatásukat a Tracer tömegében az olyan finomságok, mint a sztender, a markolatfűtés, a két LED-es fényszóróval ellátott idom, a masszí­vabb és hosszabb hátsó váz, a méretesebb ülés és a 18 literre kibőví­tett térfogatú tank. Kanyarban nem tudja véka alá rejteni pluszkilóit és magasabb súlypontját. Habár emiatt nem jellemző rá az MT-09 már-már túlbuzgóságnak ható remek irányí­thatósága, lomhának azért egyáltalán nem mondanánk. Igenis könnyedén és szófogadóan teljesí­ti a 45 milliméterrel szélesebb és magasabb kormányról kiosztott irányváltási parancsokat.

 

###

 

A Tracer szuverénebb és felnőttesebb benyomást kelt, mint testvére. Jobban ki van balanszí­rozva, stabilabban fekszik az úon, és semlegesebb a kanyarvételi viselkedése. Nagyon jól harmonizálnak vele a felnikre szerelt, speciális jelzésű Dunlop D 222 gumiabroncsok, de ehhez az szükséges, hogy némi bemelegí­tést követően elérjék üzemi hőmérsékletüket. A rugók keményebbek, a lengéscsillapí­tók feszesebbre vannak hangolva, mint az MT-09-en. Emiatt kicsit magasabb a Tracer fara, ami irányí­thatóság szempontjából előnyösen befolyásolja a 66 fok villaszögre és 100 mm utánfutásra (MT-09: 65 fok, 103 mm) épülő futómű-geometriát. A nagyobb lökéseket szépen elnyeli a futómű, a kisebbekkel azonban szemmel láthatóan nem tud mit kezdeni, í­gy aztán rossz minőségű, felszakadozott aszfalton csorbát szenved a menetkényelem.

 

A négydugattyús radiális nyergekkel felvértezett első fék a tőle megszokott következetességgel teszi a dolgát. Nem eltúlzottan harapós, jól adagolható, és új hangolású, kissé nyersen szabályzó ABS-szel van kiegészí­tve. Rendesen lassí­tja a Tracert, de tény, hogy lejtőn kivitelezett fékezéskor alkalmanként a levegőbe emelkedik a hátsó kerék. Ettől persze még dinamikus, szórakoztató úitárs az új Yamaha.

 

Motorok Yamaha MT-09 Tracer

A bilincsek elfordí­tásával egy centivel előrébb állí­tható a kormány. Elülső részük a kiegészí­tők felfogatásához menettel ellátott

 

Meg aztán nagyon sokoldalú is. Nemcsak a fentiekben már emlí­tett ülésmagasság-állí­tás miatt, hanem azért is, mert gyárilag jár hozzá a csomagtartó váz és a középállvány. A (kiegészí­tők felszerelését megkönnyí­tő menetekkel ellátott) rögzí­tőbilincsek elfordí­tásával ráadásul 1 centiméterrel előrébb lehet állí­tani a kormányt. A szerszám nélkül három fokozatban, 3 cm-es tartományon belül módosí­tható plexi hatásosan védi a motoros felsőtestét a szélnyomástól, a fényszórót is puszta kézzel lehet változtatni. Szintén része az alapfelszereltségnek a két markolatprotektor és a 12 voltos csatlakozódugalj. A kormányról működtethető kijelző elő van készí­tve markolatfűtésre.

 

Az eseménydús tesztnap végén sem zsibbadt vagy sajgott egyik testrészünk sem. Ezt e tényt figyelembe véve, valamint abból kiindulva, hogy az MT-09-ével nagyjából azonos fogyasztás miatt bő 380 kilométerre futja majd a 18 literes tank egyszeri feltöltésével, megjósolható, hogy a túraorientált motorosok közeli, jó barátja lesz a Tracer. Kimondottan kedvező, 9595 eurós vételára, aminek szintén hagyománya van az MT tí­puscsaládon belül, minden bizonnyal tovább bőví­ti majd potenciális vásárlóinak körét.

 

Motorok Yamaha MT-09 Tracer

Van, aki a néhai TDM 850 modern interpretációját látja a Tracerben. Az biztos, hogy szí­nesebbé vált általa az MT család