Yamaha MT-07 Moto Cage

Elsőre úgy tűnik, mintha vadonatúj modell lenne. Aztán látjuk, hogy valójában egy magvadí­tott, szí­nekkel megbolondí­tott MT-07.

Hmmm… vajon miért van az a pluszcső ott oldalt? Talán nem volt elég merev a sima MT-07 váza? Mondjuk, ez nem valószí­nű, annak idején, amikor teszteltük, semmi olyasmi nem tűnt fel, hogy csavarodna, és azt sem hallottuk, hogy bárki panaszkodott volna hasonlóra. Lehet, hogy a gyárban jöttek rá valamire? De akkor meg miért nem upgradelték 2015-re ráncfelvarrás cí­men az alapgép vázát is? Pusztán szépészeti okokból látták el vele a Moto Cage-et?

 

Hát, ezzel a Cage-dzsel talán közel járunk a valósághoz. Ha arra nem is tudunk kielégí­tő választ adni, hogy miért van a blokkot ketrecszerűen körbevevő vázmereví­tő a Moto Cage-en, és miért nincs az alap MT-07-esen, arra talán rájöttünk, honnan ered a név, ami magyarul ketrecet jelent.

 

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage
Kattintson a képre a galériához!


Amúgy telitalálat ez az egész motoron érvényesülő piros-fekete-szürke szí­n játék, amely remekül kiemel az amúgy tipikusan naked bike-os vonalvezetésből egy-egy elemet. Mint például a ví­zhűtő oldalsó védőlemezét, a lengővilla forgástengelyét, a kézvédő légterelő spoilerét, vagy az elöl-hátul fellelhető két gumi élvédőt az idomon. A pontot az i-re a két eltérő fényezésű felnivel teszi fel a gyár. Kis hí­ján zseniális az ötlet. Illetve az ötlet százszázalékosan zseniális, a kivitelezésért meg egyszerűen nyakon kellene verni valakit ott, a Yamahánál. Mert a felni pirosa bosszantó módon nem egyezik a motoron található többi pirossal. A valóságban sokkal jobban nem, mint ahogy az a fotókon látszik. A felni ugyanis nem piros, hanem bordó, de legalábbis meggyszí­nű, mí­g a többi rész a gyümölcsös példánál maradva, cseresznyepiros.

 

Részemről ennyi a motor megjelenésével kapcsolatos negatí­v észrevétel. András, legifjabb kollégánk ‒ aki amúgy a legkritikusabb hármunk közül ‒ három méterről még lelkendezik a forma láttán, közelebb lépve azonban nem tetszik neki, hogy a parányi légterelő lámpaidomra ragasztott matrica alatt három nagyobb levegőbuborékot is lel, a matricák és az emlí­tett gumi élvédők felragasztását is trehánynak találja, ez utóbbiaknál, mint mondta, attól félt, hogy „az erős napsütésben még leesnek itt nekünk”. Aztán arról faggatózott, hogy vajon az MT-07-eseket a kereskedésekben dizájní­rozzák-e át Moto Cage-ekké, vagy í­gy jönnek ki a gyárból.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

A műszerfal kialakí­tása az okostelefonok világát idézi. A rajta megjelení­thető tartalom több, mint elegendő

 

‒ Fura, mert a Yamaha mindig is hirdette a minőséget, most meg úgy tűnik, mintha valaki egy kávészünetben dobta volna fel a motorra a dí­szí­tőelemeket, és mintha nem nagyon figyelt volna rá, hogy mit csinál. Lehetetlen, hogy ez a Yamahától í­gy jöjjön ki ‒ mondta.

 

Katalin, ha nem ilyen radikálisan is, de osztja András nézeteit a Moto Cage felmatricázása terén. De tetszenek neki az ötletes megoldások is, mint például az alsó és felső kormánykifli közötti fém teleszkópszár-burkolat, amelytől olyan érzése támad, mintha fordí­tott teleszkópot látna. Elismerően nyilatkozott a masszí­v, í­velt lengővilla formájáról és a lengővillatengely befogatásának kialakí­tásáról.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

 

‒ A kormány szerencsére alig-alig látszik ki, a markolatok, a kapcsolók, a kormányleszorí­tók szinte teljesen eltakarják. Tutira lecserélném, ha ilyenem lenne, mert nagypapás formájú. Ettől persze nem kényelmetlen, tökéletesen megfelel a célra, csak egy kicsit kilóg a nagyon fiatalos, „majd én megmutatom, milyen egy cool motor”-összképből.

 

Erre már magam is közelebb léptem, nehogy lemaradjak a kritikákban. Gondoltam, én is találok valami problémát. De nekem közelről meg tetszett néhány apróság, amelyek szeretetteljes tervezésről, odafigyelésről, átgondoltságról árulkodtak, mint például az első sárvédő tetejére felfogatott kis kábelvezető, amely a fékcsövet tartja, vagy hogy a gázbovden két szárát egy gumibakocska fogja össze és tartja távol a fékfolyadéktartálytól, nehogy kidörzsölje annak fényezését.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

Az eredeti MT-07 ehhez képest egy szolid, kispolgári darabnak tűnik

 

Aztán pedig jól variálták a különböző felszí­nű és szí­nű műanyag elemeket, amelyekkel egy naked bike-ról lévén szó, persze eléggé csí­nján bántak. A Moto Cage vérbeli csupasz motor, nagyon jól áll neki, ahogy közszemlére teszi műszaki megoldásait, alig rejtve valamit burkolat alá. Vonalvezetése fiatalos, lendületes, erőtől duzzadó, optikailag erősen az első kerékre terhelt, farrésze légiesen emelkedik az ég felé, az összkép dinamikus, filigrán.

 

A pár trehány apróságot megbeszélve aztán egész szerkesztőségünk az egyetértés hullámain ringatózik, a hullámokat az olyan részletek keltik, mint a szinte háromszögű ülésforma, amelynek tank-ülés átmenete érzékborzolóan karcsú, csodálatos női formákat idéz fel kettőnkben, Katalin pedig a műszerfalat kezdi dicsérni. Mondjuk, van is rajta mit, mert perem nélküli üvege egy modern, finom vonalú okostelefon formáját hozza, a kijelző minden fontos adatról tudósí­t, mint például a levegő és a blokk hőmérséklete, átlagos és pillanatnyi fogyasztás, két napi számláló, és az aktuális sebességfokozat, természetesen a sebesség és a fordulatszám mellett.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

Kellemes apróság az állí­tható fékkar, igaz, a kuplunghoz nem jár ilyen.

 

Az első tesztmenet után András főkritikus arcán halvány mosoly játszik, ami nála olyan, mintha a lelkesedéstől nyakán kidagadó erekkel, ordí­tva dicsérné a Moto Cage-et. Amit a maga módján meg is tesz, lelkesedése magával ragadó, de ezt csak mi látjuk rajta, akik ismerjük. Egy külső szemlélődő, mondjuk, egy süket azt hinné, arról mesél, hogy fát látott az erdőben. De András szavai ezútal dicsérnek, simogatnak.

 

‒ A kéthengeres blokk csillagos ötös! Már alacsony fordulatról is nagyon jól megy, nem kell elforgatni. Akár hatodikban, 70-ről lehet vele előzni, igen, ez már az eredeti MT-07-nél is í­gy volt. A lábtartó egész alacsonyan van, én egy ilyen agilis gépnél akár magasabban, sportosabban is el tudnám képzelni.

 

###

 

Aztán ifjú tesztelőnk megnyugszik, a lelkes Andrást félretolja a józan kritikus, és arról számol be, hogy a vagány kézvédők és a rajtuk lévő kis légterelők igazából semmiféle menetszelet nem terelnek el a kézről, és miután műanyagból vannak, annak a kétségének is hangot ad, hogy eséskor megvédenék a fék- és kuplungkart. Szűk, bokros földúon haladva azonban – ahol a Moto Cage-dzsel igen ritkán fognak motorozni – valószí­nűleg megvédi a kezet. Nagyon jól mutat, de a funkcionalitása nulla – összegezte, majd a motorozás emlékétől ellágyulva még hozzátette, hogy a futómű kellemesen semleges, a fékek pedig pont jók, igaz, az első nem egyujjas, semmi eltúlzott reakció, de nagyon jól adagolható, teljességgel elég, akár azt a kirohanást is megkockáztatná, hogy kezdőbarát.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

 

A 160 cm magas Katalin is elégedetten érkezik vissza a maga köréről:

 

‒ Lábam mindkét oldalon féltalppal leér, és az egész motor nagyon könnyű, szuper keskeny az ülés a tank előtt, í­gy nagyon biztonságosnak éreztem. Nagyon aktí­v az üléspozí­ciója, menet közben nagyon jó helyen van a lábtartó, ha kell, ki is lehet emelkedni az ülésből. ílló helyzetben azonban a lábletételnél éppen úban van, praktikusan mögé tettem le a lábamat.

 

A műszerfal is profi. Nagyon jól használható és minőségi a gomb, amivel váltogathatunk a kijelzett infók között. A fokozatkijelző szuper, a külsőlevegő-hőfokmérőnek is örültem, és egyáltalán, jó rápillantani. Csak az a baj, hogy ehhez le kell nézni magunk elé, vagyis az utat és a műszerfalat egyszerre nem lehet figyelni.

 

Aztán én következem, és az erotikusan karcsú ülés-tank átmenet előnyeit a gyakorlatban is megtapasztalom, a magam 180 cm-ével játszi könnyedséggel, teli talppal támaszkodom a talajon, menet közben pedig szinte úgy érzem, hogy zárt lábakkal ülök. Sehol semmi kényszeres terpesztés, combjaim szinte egybeolvadnak a tankkal. Érdekes, Katalin után én is tökéletesnek érzem az üléspozí­ciót ‒ bár kevésbé sportosnak, mint ő ‒, a jelentős alkati különbségek ellenére is. És hát maga az egész motor… pehelykönnyűnek tűnik, mintha egy 125-ösön ülnék, és ez a könnyedség feldob, hancúrozni támad kedvem ezzel a kis bestiával, mert a Moto Cage egy kis bestia. Gázra elkezd ércesen szólni, negyedikben már ötventől lánccsapkodás nélkül megindul, majd egyenletesen és vehemensen gyorsí­t. Aztán olyan 7000 körül elvált az ember, a gyorsulás folytatódik még 180 fölött is. A könnyedség, filigránság fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen a dinamikus motorozás élményét a kis tömeg, a kezelhetőség, kezesség és a nyomaték adja meg. A Moto Cage a legteljesebb természetességgel dobható rá bármilyen í­vre, pontosan leköveti azt, de könnyen korrigálható is, felegyenesedési hajlamot nem mutat.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

 

Menetszél az persze van, hogyne lenne egy nakeden, de a parányi szélvédő még véd is valamelyest, amúgy meg ez nem túra-, hanem élménymotor! Ezzel már egy balatoni kiruccanás során is szembesül az ember, a kemény ülésen egy óra múlva fészkelődni kezd.

 

A futómű amolyan eltalált, lágyabb fajta, még a keresztbordákkal is egészen jól elbánik. Úgy vagyok vele, hogy inkább legyen komfortos, í­gy kissé lágyabb, mint sportosan kemény és kényelmetlen, mert bár nagyon megy, nincs szüksége ennél feszesebb futóműre ‒ legalábbis egyszemélyes üzem esetén. A fékek kissé meglepnek, aránylag hosszú úon működik mindkettő, az első elég puhának tűnik, de hatása elegendő, és jól adagolható. A kezelőszervek pontosak, a kuplung is jól adagolható, a váltó pontos, bár kissé csontos érzést ad, gáz- és terhelésváltási reakciói kulturáltak, viszonylag lágyak.

 

Ismét Katalin következik. A Moto Cage-et egyszerre tartja pimasznak és zsiványnak. ‒ Mocskos jól irányí­tható, játékosan könnyű manőverezni, az üléspozí­ció, a hiperaktí­v blokk és a korrekt futómű felspannolja az embert. A nyomaték a pincéből jön – ezzel sajnos alázza CB650F tesztmotorunkat. Ahhoz képest, hogy nem egy ezres, 100 LE pluszos motor, csak 75 LE, meglepően jól megy. 7000 körül egy kis vibrálás érezhető (ez hatodikban 170 km/h), a 4000 és 8000 közötti tartomány mindenre tökéletes. Efölé csak azért érdemes néha elpörgetni, mert itt gyönyörű hangja lesz, tiszta Ducati. Végsebessége 200 km/h felett van.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha MT-07 Moto Cage

 

A 162 cm-es magasságommal a tempós haladás nem volt gond csupaszsága ellenére sem. A lámpa fölé szerelt tolólap a sisakom állrészére irányí­totta a szelet, de nem cibálta. A féke – nem mintha ez negatí­vum lenne – kicsit sem passzol a motor egyéniségéhez. Igencsak rá kell markolni, ha komolyabb lassulás a cél, de akkor hatásos.