Yamaha Grizzly 550

A Yamaha négykerekű munkaeszközök széles skáláját kí­nálja az aprócska 125-östől kezdve több köbcenti-kategórián keresztül egészen a félelmetes 700-as Grizzlyig. A modellcsalád ismét bővült egy új taggal: itt az 550-es kistestvér.

    Ez alkalommal a Yamahánál nem találtak fel semmi eget rengető újdonságot. Az Grizzly 550 nem más, mint a márka csúcsmodelljének, a 700-asnak egy centivel csökkentett furatú változata. De vajon miből gondolták, hogy valakinek is szüksége lesz a butí­tott változatra? Egyrészről az 550-es nem csupán ennyiben különbözik az alapul szolgáló masinától, tehát butí­tásról szó sincsen. Másrészről a piackutatók éles szemmel kiszúrták, hogy a 400-650 köbcentis kategória milyen dinamikusan fejlődik, az embereknek nem feltétlenül van szükségük a legerősebb, legdrágább masinára, főképp ha csak egy munkaeszközről van szó. Úgy látszik, valakit még érdekel a gazdaságosság, az ésszerűség, ne adj’ Isten a környezetvédelem. így már teljesen más szí­nben tűnik fel az újdonság, mostantól olcsóbban hozzá lehet jutni a Yamaha fejlett technikájához, például a mindezidáig egyedülálló találmányhoz, a quadba szerelt szervokormányhoz.

A második generációs EPS (Electric Power Steering) sebességfüggő automatikát kapott, lassú sebességnél nagyobb a rásegí­tés mértéke, mí­g nagyobb tempónál csökken. A Grizzly kapható szervóval vagy anélkül, de miután mindkettőt kipróbáltuk mindenképpen az elsőre szavaznánk. A kettő között ég és föld a különbség, az EPS-szel szerelt quad kormánya bármilyen sebességnél könnyen mozog, de ami még ennél is fontosabb, hogy nagy tempónál nem jön át egy kő vagy bucka által a kerékre mért erős ütés a kormányon, és nem tekerik ki a kézből a nyomvályúk sem. így sokkal pontosabb vezethető a quad bármilyen szituációban, kevésbé fárasztó, pontosabban egyáltalán nem az.

    A másik fontos újí­tás az injektort érinti. Környezetvédelmi okokból mostanra nem lehet elkerülni a befecskendező alkalmazását, szerencsére a technika fejlődésével ez is egyre közelebb kerül a tökéleteshez. Az 550-esben – a sok egyéb elektronikán kí­vül – egy plusz üresjárati szeleppel (ISC – Idle Stability Control) vették kezelésbe a nagy egyhengerest, illetve annak alacsony fordulati neveletlenségét. A Grizzly egyáltalán nem rángat lassú manőverek közben, gázadásra szépen egyenletesen veszi a fordulatot, eltűnt belőle a 700-as – egyesek számár egészen szórakoztató – vadsága. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne elég erős. Sőt! így is minden szituációban fölényes magabiztossággal teljesí­ti a rá mért feladatokat, ahol a nagyobb elmegy, ott elmegy az 550-es is, köszönhetően az azonos hajtásláncnak, az öszkerékhajtásnak és a differenciálzárnak.

    Az újí­tások érintik még a váltót, az ülést, a féltengelyeket, a lengőkarokat, a hátsó féket és végül még a gáztolattyú karját is. Ezekkel a jövőben több más modellen is találkozhatunk majd.


Összegzés:

 

Az új Grizzly könnyedén beilleszkedett a családba. A nagyobb változat technikáját hordozza, erőforrása nem olyan domináns, mégis teljes összhangban van a váz és a futómű képességeivel.