Yamaha FZ8 / Fazer8 – Kicsivel 8 előtt

A Yamaha középosztály-programjának órája végre elütötte a nyolcat. Az FZ8 és a Fazer8 megérkezett, hogy leváltsa az FZ6-ost.

A zöldülő Provence-ban mutatták be a Yamaha két új nyolcas modelljét, a pucér FZ8-at és a félidomos Fazer8-at. A két Yamaha igazán szí­vélyes természetnek tűnik. A motorok egy rövid gombnyomásra életre kelnek, és rögtön egyenletes, kissé magas alapjáraton duruzsolnak. Egyetlen rossz szokásuk, hogy az egyes sebességfokozat – ezt nem az FZ1-ről vették át, hanem rövidebb áttételű – hangos reccsenéssel kattan be. Ezért a tervezők a kuplungbovdenek holtjátékát kissé szűkre szabták; biztosak akartak lenni abban, hogy a kuplung biztosan szétkapcsol és a recsegést nem erősí­tik tovább még az összetapadó tárcsák is.

Yamaha FZ8 és Fazer8

Ha a motor egyszer elindult, akkor az új, 779 köbcentis erőforrás csupa kulturáltság és nyomaték, egy adag szuverenitással fűszerezve. Még Marseille csatatérre emlékeztető városi forgalmában sem rángat, ahol előttünk a négy sávon hat autó próbál meg vállt vállnak vetve dűlőre jutni egymással. Ugyanakkor az alsó sebességfokozatokban már alapjárati fordulatszámról bármikor készen áll, hogy villámgyorsan elfoglalja a hirtelen felbukkanó rést két kocsi között.

Az időjárás nekünk dolgozik. Dombos tájon kanyargunk, néhol keskeny utakon, szűk kanyarokban, máshol hullámos úon, majd hosszan elnyújtott í­veken suhanunk a tapadós aszfalton. A pilóta ösztönösen a 4000 és 8000/min közti tartományban tartja a motor fordulatszámát, a négyhengeres muzsika ilyenkor szól a legszebben és legerősebben. Szükség esetén 2000/min-nel feljebb is mehetünk; csak 10 000/min felett lesz problémás a további fordulatszám-emelkedés.

A fordulatszám-tartomány alsó részén beigazolódik, amit már a városban is sejtettünk: még az emelkedő hajtűkanyarokban is csak ritkán kell egyesbe kapcsolni, általában elegendő a nagy gázzal kombinált kettes sebességfokozat. Nem is maradunk sokáig ebben a tartományban, a pilótával együtt több mint 300 kilogrammos motort jókora lendület repí­ti ki a kanyarból. Egy új, négyszelepes hengerfej, valamint gondosan hangolt szí­vó- és kipufogócsatornák gondoskodnak a megfelelő nyomatékról, az FZ1-hez képest két és fél kilogrammal könnyebb főtengely a temperamentumos felpörgésről. Még ha igencsak hálátlannak hangzik is: az FZ1, amelyről az FZ8 sok alkatrésze származik, 44 lóerővel nagyobb teljesí­tménye nem fog sokaknak hiányozni.



Motorok Yamaha FZ8 2010
Játékos megoldások és kidolgozott részletek. Az FZ8-on van mit nézni

Sokkal inkább annak feszes hangolású rugóstagja. Az FZ8-é nem csak egyszerűségében hasonlí­t az XJ6-oséra, hanem hangolásában is. Meglehetősen puha csillapí­tása sem be-, sem kirugózáskor nem módosí­tható, meglehetősen lágy. Az előfeszí­tést már az utolsó előtti fokozatra állí­tottuk, ennek ellenére már egy emberrel is elérte határait. Nem kérdés ugyanakkor: mindkét új modell még ezzel együtt is kezes és pontos. A hátsó kerék enyhe pumpálása erőteljes gyorsí­táskor vagy a túlságosan gyorsan bekövetkező felütés a kanyarban alattomosan támadó úhullámokon, amikor általában ráadásul még a lábtartók is leérnek, biztos jelei annak, hogy a rugóstag nemsokára feladja. A lágy hangolással a kényelem terén elért előny pedig legkésőbb akkor az ellenkezőjére fordul, amikor utassal kelünk úra – tapasztalatunk szerint ilyenkor az igen lágy után rögtön a nagyon kemény következik. A motor manőverezhetőségének pedig nem tesz jót a mélyen bólintó hátsó részre terhelt nagy tömeg.

A fordí­tott villával már jobb tapasztalataink voltak. A kanyar bejáratát őrző úhullámokat akkurátusan kisimí­totta, a dél-franciaországi kickbackszakaszra tett gyors kirándulásunkkor pedig, ahol a feltöredezett aszfalt a lehető legrosszabb minőségű utakat imitálta, figyelemre méltóan hosszú ideig tartotta a talajon az első kereket és a kormány is nyugodt maradt.

Csak az erőteljes fékek energikus alkalmazásánál – az FZ1 négydugattyús féknyergei itt 310-es tárcsákba harapnak – ütött fel kissé túl gyorsan. Apropó fékek: az FZ8 és a Fazer8 ABS-szel is rendelhető, annak ellenére, hogy tesztmotorjainkon egyébként nem volt.

A több mint 250 kilométer, amelyből a legtöbbet országúon tettük meg, már elegendő ahhoz, hogy megbí­zható véleményt mondjunk a menetkomfortról, amiben az új Yamaha-modellek szintén jeleskednek. A keskeny derékrészen a pilóta se nem túl mélyen, se nem túl magasan ül, a meglehetősen széles csőkormány jól kézre áll. A térdszög visszafogottan sportos, csak az találhatja kényelmetlennek, aki hosszú évekig magas endurókkal motorozott, vagy ahhoz van szokva, hogy egy cruiseren hosszan előrenyújthatja a lábát.

A tervezők az FZ8 kormányát a felfogatásban előrébb forgatták, mint a Fazer8-ét. A különbség érezhető: az idom nélküli változaton a pilóta jobban előregörnyed, testtartása aktí­vabb, inkább az első kerékre orientált, mí­g az FZ-n inkább laza és büszke a tartása. Mindkettőnek megvannak az előnyei, egyéni igényeinknek megfelelően pedig számtalan variáció elképzelhető.

Ahogy azt az FZ1-gyel való közeli rokonság í­gérte, néhány takarékossági intézkedés ellenére mindkét 8-as modell kiváló minőségű alkatrészekből, gondos kidolgozással készül. Az FZ8-ashoz kereken egymillió forinttal olcsóbban juthatunk, mint az FZ1-hez, mí­g a Fazerek esetén 1 030 000 Ft marad a nyaralásra, ha a kisebbet választjuk.

Ahogyan egy stuntpilóta látja

Az FZ8 – vagyis a csupasz verzió – fotózásánál Borsay Szabolcs egykori hivatásos stuntpilóta sietett segí­tségünkre, és ha már fotóztuk őt, elvitte egy körre, í­gy a véleményét is megkérdeztük a Yamaha újdonságáról:


“A Yamaha az FZ8 személyében egy tök jó motort dobott a piacra. Nagyon jó a váza és nagyon jó az erőforrása, látszik, hogy mindkettővel sokat foglalkoztak. A blokk nyomatékos, szépen megy alulról, nem kell sokat váltogatni, az én közel 100 kg-om alatt 220 km/órás végsebességre képes. Két fordulatszámnál indul meg határozottan, először olyan 4000 körül, aztán valamikor 6500 körül ismét meglódul istenesen.



Motorok Yamaha FZ8 2010Ha nem sietsz vele, olyan 4-5000-es fordulatszámnál váltod el, ha sportosan akarod vezetni, akkor kihúzathatod 7000-es fordulatszám környékére. 10 000 fölé már fölösleges forgatni.Amit viszont nem értek, a futóműve. Itt ez a jó váz és blokk, de a futóműve egyszerűen gyenge. Ha nem forszí­rozod a tempót, csak komótosan közlekedsz vele, akkor még elmegy, bár városban a hátulja utassal felüt még akkor is, ha feltekered a rugó előfeszí­tést. Ha nagy tempóról fékezel, akkor összeül az eleje, a végsebesség körül pedig instabillá válik az egyenesfutása, különösen, ha rámész egy akár csak kisebb fajta úhibára.



Ezenkí­vül problémám volt a váltóval is. Mindkét irányban akadozik, egyáltalán nem finom. Azt vártam, hogy majd összekopik, ez az első 1000 km alatt nem történt meg. Nagyon jónak találom viszont a fékeit. Mind a fékerőt, mind a nyomáspont érzékelhetőségét. Ez igaz előre, hátulra egyaránt.Szóval jó a váza, kiemelkedően jó ez a nyomatékos erőforrás, kifejezetten jók a fékei , de nem tetszik a puha futómű és az akadozó váltó.