Yamaha BT 1100 Bulldog – Fajvédelem


A Bulldog kihalását megakadályozandó, a Yamahának az Euro 2-es előí­rásoknak megfelelően át kellett alakí­tania a levegőhűtéses V-kéthengerest, amely már a 80-as évek elején hűségesen szolgálta a TR1-et, majd az XV 1100 choppert. Ezért a kettő-az-egyben-a-kettőben kipufogórendszerbe egymás után két katalizátort is beépí­tettek. Egy mágneses szelep a karburátorban gázelvételkor megszakí­tja az üzemanyag-áramlást, hogy a katalizátoroknak ne essen bajuk. Új kialakí­tású karburátorfedél és légterelő lemezek igyekeznek csökkenteni a hátsó henger hőmérsékletét. Emiatt a másodlagos levegőrendszer házát is át kellett helyezni.


Egy sor olyan dolgot átalakí­tottak tehát, ami sem az új modell teljesí­tményét, sem a lomha erőforrás karekterisztikáját nem befolyásolja. A motor már kicsivel az alapjárat fölött erősen, rángatás nélkül tol, alacsony fordulatszámon is tiszteletre méltó forgatónyomatékot produkál, és 5500-as fordulatszámnál már igényli a következő sebességfokozatot.

A futóművön – egészen pontosan a dupla első tárcsaféken – végrehajtott  változtatások szintén alig tűnnek fel. A lyukacsos féktárcsák a Road Star Warriorról származnak, az egyrészes féknyergek az R6-osról (előtte R1), a 15 mm dugattyúátmérőjű főfékhenger pedig az XJR 1300-ról. Az eredmény egy kiválóan működő, jól adagolható és kis kézi erővel működtethető fék lett. Olyan, mint amilyen eddig is volt.


Olyan változtatásokat is végrehajtottak azonban, amelyek első pillantásra szembetűnnek. Például a visszafogott kétszí­nű fényezés vagy a matt fekete festés, ami végigfut a vázon a lengővillától a kardánházig. Vagy az elektronikus zár. És a műszerfal, amelyen áthelyezték a kilométerórát és a fordulatszámmérőt, í­gy most egy multifunkciós kijelző is helyet kaphatott rajta. Sajnos az üzemanyagszint-jelző még mindig hiányzik (továbbra is csak egy kontroll-lámpa jelzi, ha fogytán a benzin), és a műszereket a finom beosztás miatt nehéz leolvasni.


 

Mindenképpen jobb lett viszont az utasülés, az utas már nem csúszik állandóan a pilóta nyakába, hanem kényelmesen ülve marad ott, ahová való. A pilóta ülése nem változott, és az ergonómia az új kormány ellenére is változatlan maradt.

Az összes új gyártású motorhoz hasonlóan a Bulldognak is állandóan égő fénye, valamint vészvillogója van. Az összes Bulldoghoz hasonlóan pedig az új modell is gyorsan hí­veket fog szerezni magának jóindulatú menettulajdonságaival. Bár a hátsó kerék rugózása lehetne valamivel érzékenyebb, egy keskenyebb hátsó gumi pedig jobban í­ven tartaná a motort. De mindez, úgy tűnik, nem veszélyezteti a faj túlélését.