Xenon motorra – Kék fény

Az ember legfontosabb érzékszerve a szeme. Ha nem lát, fizikális képességeink gyakorlatilag töredékét tudja csak kihasználni. De ez fordí­tva is igaz, vagyis minél többet lát, annál bátrabban, pontosabban, gyorsabb tesz bármit, például motorozik a sötétben.



Xenonhatású izzókat minden szabványos H és HB foglalatú izzó helyére be lehet szerelni. A valódi xenonhoz még egy trafó is szükséges, amelyet motorkerékpárhoz készült szetteknél kifejezetten vékonyra tervezik

Az új autók egy részében már gyárilag van Xenon világí­tás, de a régebbieket is fel lehet szerelni utólag ilyen rendszerekkel. Az eredmény ismerős: pocsolyákat felszárí­tó, erős, kékes árnyalatú fény, nappali világosság éjszaka, kisautósokat megrémisztő vizuális hatás nappal. Persze mindebből a lényeg az, hogy jobban lásson a vezető, és könnyebben észrevegyék a többiek, a többi csak mellékhatás. Mí­g az erősebb világí­tás éjszakai áldásos hatásai mindenki számára, addig a könnyebb észlelhetőség nekünk motorosoknak fontos különösen. Ezért veszünk fel feltűnő ruhákat, sisakot, ezért „heréljük ki” a kipufogót (illegális módon), és ezért jó tuningolni a világí­tást is.

 Klucsik Tamás Xenon specialista

Pardi Motorsport

„Motorkerékpárokba speciális Xenon szetteket szerelek, mivel nagyon kevés a hely. A trafót elrejtem az idomok alá, maga az izzó pedig a gyári helyére kerül be egy adapter segí­tségével, í­gy például, ha vizsgára megy a motor, vissza lehet tenni a halogént. Annak, aki jobban szeretne látni, 4300-6000 K szí­nhőmérsékletűt szoktam ajánlani, ezeknek a fényereje 3-4-szer erősebb, mint a hagyományos izzóké. Aki főleg városban használja a motorját, annak ennél hidegebb, például a 8000-es izzót ajánlom, azt könnyebben észreveszik az autósok, igaz kevésbé erős a fénye és vizes úon kissé elnyelődik. Az ennél magasabb szí­nhőmérsékletűnek nem sok értelme van, az emberi szem már nem látja erősebbnek. ”

Bár a motorkerékpárok technikailag magas szintet képviselnek, a Xenon világí­tás mégsem olyan elterjedt azoknál, mint az autóknál. A gyártók közül egyedül a BMW kí­nál egyes modelljeihez (K 1200 GT, K 1200 LT) extraként í­vfényes fényszórót, a többi márkánál ez a kiegészí­tő egy az egyben hiányzik. Mi lehet ennek az oka? A válasz a motorkerékpárok sajátos viselkedésében, és a Xenon rendszerek felépí­tésében rejlik. Egyrészről az ilyenfajta fényszórókhoz automatikus magasságállí­tó mechanizmust í­r elő a törvény, ami megakadályozza a szembejövők elvakí­tását, amikor a jármű gázadás vagy úhibák miatt hátrabillen. Motoroknál ez nem igazán működik, hiszen a rövid tengelytáv, a gyorsulásnál és a fékezésnél jelentkező súlypontváltozás miatt sokkal nagyobb mértékben változik a fényszóró állása, ezt egy kis elektromotor csak nehezen, vagy egyáltalán nem képes lekövetni. Ehhez jön még, hogy éjjel Xenon fénynél sokkal nagyobb a kontraszt sötét és világos között, ezért amikor erős fékezésnél jelentősen megrövidül a fénycsóva, szinte semmit sem lehetne látni előre. A BMW Telelever rendszere némiképp kiküszöböli a bólintást, de a németek még í­gy is csak a legnagyobb túramotorokhoz kí­nálnak Xenont. A törvény által kötelezően előí­rt fényszórómosó és elektromotor, illetve a nagyfeszültség előállí­tásához szükséges trafó sok helyet foglalnak, nem mindenhová épí­thetők be.

 
 



 Szí­nhőmérséklet


A látható tartományban kisugárzott fény energiájának hullámhossz szerinti eloszlására jellemző szám a szí­nhőmérséklet. Mértékegysége a Kelvin (K). Az alacsony szí­nhőmérsékletű fénynek több a vörös összetevője (meleg fény), mí­g a magasnak a kék (hideg fény). Egy normál halogén izzó 3200 K körüli, mí­g a napfény 5600 K értéket képvisel.

 
 HID

High Intensity Discharge = Magas Intenzitású Kisülés. Nevét annak köszönheti, hogy az izzóban nincsen izzószál, a fényt két elektróda között keletkező í­vfény adja. A burát speciális gázzal töltik meg, melynek legfontosabb összetevője a Xenon gáz. A lámpa indí­tófeszültsége 23000 V, amit egy külön trafó biztosí­t, ez kb. egy perc után 80-100 V körülire csökken. Eddigre éri el az izzó teljes fényerejét.

Egyszerűbb megoldás, ha olyan izzót szerelünk be, ami hagyományos módon, izzószállal működik, de a gyári halogénnél nagyobb fényerővel világí­t. Ezek a speciális fényforrások Xenon és Kripton gáz keverékével töltöttek, fényerejük körülbelül másfélszerese a normál izzókénál. De vigyázat, hamisí­tják! A kereskedelemben kapható, olcsó, jellemzően kí­nai utánzatokat nehéz kiszűrni, hiszen kékre festett burájuk megtévesztésig hasonlí­t a profi Xenon töltetű izzók UV szűrős bevonatára. A csalódás akkor éri a motorost, amikor a feltuningolt lámpa nem világí­t jobban, sőt gyakran kevésbé, mint az eredeti. Ilyen izzót csak megbí­zható forrásból érdemes vásárolni, lehetőleg olyan helyről, ahol még garanciát (3 hónap) is vállalnak rá.