Villámteszt: OSSA TR 250i

Negyed évszázad szünet után tért vissza a spanyol triálmotor. A merőben új kialakí­tás mellett igyekeztek a lehető legkönnyebb motort megteremteni – látszólag kusza, jobban megnézve zseniálisan előremutató.

25 év szünet után a spanyolok újraindí­tották az Ossa gyártását. Megjelenése után azonnal a mély ví­zbe dobták: a triál-világbajnokságon Jeroni Fajardo próbál vele szerencsét. Liptai Tibor (a motorkerékpár tulajdonosa) nagy lelkesedéssel adta át ezt az érdekes masinát, hogy Sóskúon tesztelhessük.

Motorok Ossa TR280i

Az Ossa bombaként tért vissza a motorkerékpár-gyártás vérkeringésébe. Első modelljük, az Ossa TR 280i külsejére nagy hangsúlyt fektettek, kidolgozottsága rendkí­vül alapos, a márkajelzést, vagyis a zöld négylevelű lóherét igyekeztek a lehető legtöbb helyen feltüntetni. A szokatlan vázszerkezet mellett a különleges és egyedi motorelrendezéssel kellőképpen magára vonja a sportág rajongóinak figyelmét. Az általánosan alkalmazott megoldások helyett a hűtőtartály helyére került a tank, ezt követi a befecskendező-rendszer és a levegőszűrő, végül pedig a hűtőtartály és a hátrafelé döntött henger.

A csőváz króm-molibdén ötvözetből készült, a hegesztésekhez speciális TIG technológiát használtak. Az első lengéscsillapí­tásról 40 mm átmérőjű Marzocchi, a hátsóról pedig Öhlins TTX központi rugóstagok gondoskodnak.

A kétütemű motor felépí­tése elsőre zavarosnak tűnhet. Közvetlenül az első kerék mögött kapott helyet a 2,6 literes üzemanyagtank, amely a váz szerves részét alkotja, egyben sárvédőként is szolgál.

Motorok Ossa TR280i

A modell nevében megtaláljuk az utalást az üzemanyag-ellátó rendszer tí­pusára: igen, befecskendező táplálja motorunkat. Ez a precí­z, kifinomult működés mellett súlycsökkenéssel is jár. Megvételkor alapból két programmal rendelkezik a motor, viszont ezek váltókapcsolóját saját magunknak kell beszereznünk. Megvásárolható továbbá hozzá 20 előre í­rt injektortérkép, sőt egy í­róprogram is, í­gy egy laptoppal és persze némi tudással saját magunk állí­thatjuk be. A levegőszűrőt magasan helyezték el, azaz nyugodtan bóklászhatunk a nagyobb vizekben is. A triálmotorokon megszokhattuk, hogy a hűtőtartály elöl van, az Ossa esetében azonban máshol található. A tartály hátraszorí­tása védelmet nyújt az esetleges ütésektől, és megakadályozza, hogy a hűtőbordák eltömődjenek, ezáltal a hűtés is javult. A henger elrendezése ismét egy érdekes megoldás: hátrafelé döntötték, egyútal a kipufogóelvezetés is ebben az irányban valósult meg. A klasszikus motorelrendezésnél ez kivitelezhetetlen volt. A merőben új kialakí­tás mellett igyekeztek a lehető legkönnyebb motort megteremteni. Száraz tömege í­gy 64,5 kg lett.

Motorok Ossa TR280i

Érdemes alaposabban szemügyre vennünk a kerekeket is, a küllőket sem mindennapi módon fogatták be. Igazán praktikus, hogy a kuplung- és a fékkar megfordí­tható, ezáltal felcserélhető, ennek köszönhetően elegendő egyetlen tartalékkart magunknál tartani. A spanyolok rengeteg újí­tást hoztak, a felfogatásokról torx csavarok és zégergyűrűk gondoskodnak. A külsőről ennyit, lássuk menet közben…

Motorok Ossa TR280i

Az alacsony súlypontnak hála, nagyon stabil motorról van szó. A fékek finoman adagolhatók, ami egy triálmotornál kifejezetten nagy előny. A teszt során a hátsó fék túlmelegedett, ezt okozhatta a helytelen beállí­tás is. Egykerekezésnél könnyű az elejét korrigálni, jól érezhető a súlypont megfelelő elhelyezkedése. A hidraulikus kuplung szerintem egy picit keményre sikeredett. A motor működés közben is okoz kellemes meglepetéseket, alulról nem húz, viszont elegendően nyomatékos, ez nem feltétlen hátrány, sőt, a szűk fordulókban előnyt jelent.

Háromnegyed gáz után már maximális teljesí­tményleadás mellett dolgozik, a 23 lóerő érzékelteti magát. Hegymenetben gázra gyorsan reagál, az Öhlins teleszkóp pedig kiválóan alkalmazkodik a terepviszonyokhoz. A laza, köves talajon is ügyesen lehet vele mozogni, lépcsős, köves feljárókon pedig élvezet vele a motorozás. A felugróknál a gázzal ajánlatos óvatosan bánni, egy meggondolatlan gázadás után könnyen a levegőben találhatjuk magunkat. Leugrásnál fent lehet tartani az elejét, ezzel elősegí­tve egy szép landolást.

Tesztpilótánk: Szita Viktor
Motorok Ossa TR280iImmár harmadik éve vagyok

a triál megszállottja. Az első

évben egy kölcsönmotorral

próbáltam szerencsét.

Annyira megtetszett, hogy

2010-ben már a saját

motorommal álltam rajthoz,

ezzel elnyerve a MAMS Trial

Kupa első helyét. Idén már az élsportban fogok versenyezni.



Aki élőben is megnézné az Ossát, azt várják a Trial Magyar Bajnokság idei versenyein, további információ a www.trialsport.hu weboldalon.