Victory Vision Street – Valós látomás

„Azannyátneki! No ez meg mi a csuda?” – kiáltott fel mellettem a benzinkúnál egy öreg farmer. „Mingyá megyek is a Harley bótba oszt meglepem magam egy ilyen csudával a szülinapomra.” Kedvesen rámosolyogtam, s csak annyit mondtam: „Ott aligha fogja megtalálni ezt a motort Báttya!”


Feltűnő motort gyártani nem túl nehéz. Egy kis ötlet, néhány elhúzott idom és máris megfordulnak utána az emberek. Azonban a Victory Motorcycles olyan luxustúrázót épí­tett, mely a feltűnés szót, valamit a luxustúrázás fogalmát egy eddig ismeretlen dimenzióba emeli.

Az új Iowa-i gyárban gőzerővel dolgozik az 550 munkás (akiknek 55%-a nő!), hogy őszre Amerikában, 2008-ra pedig Európában, Japánban és ízsiában is boltokba kerülhessen az új modell. Bizony, kemény ellenfelet jelent a Vision a Gold Wingnek, a BMW K1200LT-nek, de legfőképpen a H-D Electra Glide-nak.

A Victory designere Michael Song és csapata keményen dolgozott és rengeteg órát töltött a szélcsatornában, hogy a leglélegzetelállí­tóbb és egyben a legaerodinamikusabb túramonstrumot hozzák létre. Ráadásul rögtön két verzióban: a Tour egyedi hátsó dobozában két zárt bukósisak is elfér, azonban 8 csavar kicsavarásával a hatalmas doboz eltávolí­tható, s akkor máris a Street verzióval motorozhatunk.


Jó tudni, hogy hogyan született meg a Vision. Ez a motor a két keréken túrázók titkos vágya, ugyanis a Vision-t 6 éves kutatás előzte meg. A Victory 6 teljes éven keresztül végzett piackutatásokat, s interjúvolt meg túrázókat, hogy mit tartanak fontosnak a túrázás során, mit nem szeretnek jelenlegi motorjukban, s szerintük milyen álmaik luxustúra motorja.

A válasz pedig: alacsony ülésmagasság, design, de szélvédelem, kényelmes üléspozí­ció, hatalmas hely a csomagoknak és letisztult, V-motor, mely jól látható – pont, mint ez a motor.


A Vision modellekben a jól bevált, nyolcszelepes, 1731 köbcentis lég-/olajhűtésű, 50 fokos V-motor dohog. A hengerekben új, öntött dugattyúk járnak, de a cruiserekből már ismert hengerfejjel kombinálva. A motor 4500-as fordulaton 92 lóerőt produkál, 9.4:1 kompresszió aránnyal. Mindemellett a motort nyomatékra hangolták. A hat sebességes váltó első fokozata rövid a jobb gyorsulásért, az utolsó pedig jó hosszú – szinte overdrive – a kellemesebb kilométer falásért és a kisebb zajszintért. A kuplung hidraulikus, a hajtásról pedig csendes karbon-szí­j gondoskodik. A Freedom 106/6 névre hallgató erőforrás érdekessége még az új EFI rendszer a dupla lambda szondával, mely megfelel a 2008-as EPA és az EURO 3-mas normáknak. A motort szépen beledolgozták a vázba, mely eltér az eddig használt acélcső konstrukcióktól. Két darab alumí­nium öntvényt dolgoztak össze az extra merevségért, s a hagyományos csővázhoz képest megtakarí­tható 25%-os súlycsökkentésért; noha a motor í­gy sem túl könnyű (a Tour 365 kg-ot nyom, mí­g a Street olajjal de benzin nélkül 325-öt).

A hátsó rugóstag természetesen állí­tható. Egy Schrader szelep segí­tségével lehet páros utazáshoz hangolni a Visiont. Alaphelyzetben a motor súlya 50-50%-ban oszlik meg a kerekeken.

Ha az ember helyet foglal a motoron, rögtön érzi, hogy a 673 mm-es ülésmagasság a legalacsonyabb a kategóriában. A lábaknak sok hely kí­nálkozik, több pozí­cióban lehet tartani, miközben térdünkkel öleljük a 22.7 liter kapacitású tankot – melyet teletöltve 320 km-t tudunk motorozni. A Tour és a Street modellek azonban eltérnek csomagrögzí­tési lehetőségeikben, illetve oldaldobozaikban. A nagy első idom az integrált tükrökkel és a halogén fényszóróval pompás szél és időjárás elleni védelmet biztosí­t, a bluetooth kihangosí­tó, a GPS navigáció, a fűtött markolatok, a CD-tár, az I-Podot és MP3-mat is támogató audio rendszer pedig alapfelszereltség.


Annak ellenére, hogy milyen robosztus a motor, könnyű vezetni és relatí­ve könnyű kormányozni is. A tempomatot beállí­tva pedig még 160 km/óra körül is nyugodtan motorozhatunk, semmi sem zavar – főleg a szél nem. A blokk nagyon nyomatékos és már 1500-as fordulattól csuklás nélkül veszi a gázt, késedelem nélkül követi a jobb csukló mozdulatait. Nem is gondolná az ember, hogy í­gy el lehet csavarni a szarvát.

Minden elismerés a Victory-nak azért, amit egy 50 fokos V-motorral műveltek. Olyan kultúrált az erőforrás, akár a királyi család sarjai. Csak azt lehet felróni neki, hogy a lábtartók vibrálnak kissé 120 km/óra illetve 3000-es fordulat fölött. Kimondhatjuk, hogy az 1670 mm-es tengelytáv ellenére is kezes jószág a Vision, s ehhez a háromdugattyús Nissin fékek is hozzájárulnak a 300 mm átmérőjű tárcsákkal. Az utassal és csomaggal több, mint 500 kg-os monstrum megállí­tásáért egyébként kombinált fékrendszer felelős – a hátsó fékpedál is működésbe hozza az első fékek egy-egy dugattyúját.


A Victory különlegeset alkotott a Visionnel, a konkurencia valószí­nűleg nehéz helyzetben lesz majd, ugyanis a nyomatékos motor, a kényelem és a kiváló kezelhetőség tökéletes harmóniát eredményez egy extravagáns köntösben. A Vision valóban egy vérbeli luxustúrázó, mely nem is országhatárok, hanem sokkal inkább kontinensek átszelésére alkalmas.