Victory Judge – Az í­télet napja

Judge-nak, magyarul bí­rónak hí­vják az amerikai Victory legújabb motorkerékpár-tí­pusát. íllí­tólag kiváló sprinter, könnyen legyorsulja más gyártók hasonló kaliberű termékeit. Lássuk, tényleg í­gy van-e!

Vajon miért nincs mobil teljesí­tménymérő készülék? Olyan, amit magával vihetne az ember, és csak oda kellene tartani a felbakolt motor hátsó kerekéhez, hogy tudja, merre hány óra. Sajnos az ilyen kütyüt még nem találták fel, pedig most igen nagy hasznát venném. Azért lenne jó, mert az alattam guruló piros Victory Judge X-Bow kipufogódobokkal van ellátva (gyári kiegészí­tő, ára 1500 euró/készlet). Nemcsak nagyon szép a hangjuk, hanem más mappinggel és nyitott légszűrővel együtt állí­tólag tí­z százalékkal nagyobb teljesí­tményt csalogatnak elő a motorból. Legalábbis ezt állí­tja Mike Pedler, a Victory termékmenedzsere. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy még nincs meg a dobok homologizációja, ezért csak show céljára szabad felszerelni őket, kipróbálni mindazonáltal nem tilos.

Sokkal szebb, de sajnos nem homologizált X-Bow dobok


Már alapállapotában is 95 lóerőt és 153 Nm maximális forgatónyomatékot ad le az 1731 köbcentiméteres, léghűtéses V2-es. X-Bow változatában kimondottan élénk, azonnal reagál a gázkar mozdulataira, és elemi erővel lövi ki előre a Judge-ot. Úgy gyorsul a nagy vas, akár egy torpedó, ami voltaképpen illik is hozzá, elvégre muscle bike-nak készült.

Gyári kipufogódobok


A gyári kivitel lényegesen csendesebb működésű, ám meglepő módon nem sokkal vérszegényebb, mint a „tuningolt” változat. Hatalmas kéthengerese ugyan nem annyira agresszí­v, mint utóbbié, ám ettől még hosszú fekete csí­kot lehet égetni az aszfaltba viszonylag keskenynek mondható, 140 mm-es hátsó abroncsával. Legyünk őszinték: hát nem effajta látványos imponálására valók az izombringák? De igen, és a Victory emberei mindent meg is tettek annak érdekében, hogy stimmeljen az összkép!

Cirkálós mértékkel mérve meglehetősen hátul vannak a lábtartók. Ez a tény, valamint a mély vezetőülés és a csupán enyhén meghajlí­tott kormány együttesen sportos testtartás felvételére készteti az embert, ami passzol is a bringához.

Jól látható és leolvasható a kilométeróra.


Az amerikai gyártó a Mont Blanc-tól szinte kőhají­tásnyira, a magas Alpokban kerí­tett sort az új Judge bemutatójára. A nap végén mindegyik motoron ki kellett ugyan cserélni a lábtartók koptatóit, ezt leszámí­tva azonban nem érheti szó a ház elejét, ugyanis széles kormányának és keskeny hátsó kerekének köszönhetően meglepően könnyen hagyta magát átdönteni egyik kanyarból a másikba a 300 kilogramm tömegű jármű. Kényes helyzetekben is megőrizte stabilitását, váza kellően merevnek, futóműve pedig egyszerre komfortosnak és sportosnak bizonyult.

Több részlet, köztük a V alakú hátsó lámpa a céglogót formázza.


Megjegyzendő ugyanakkor, hogy a központi rugóstag nem kedveli a nagyobb lökéseket, 75 milliméter hosszú rugóúja egyszerűen túl rövid ahhoz, hogy normálisan feldolgozza őket. Az egytárcsás első fék ellenben meglepően hatékonyan teszi a dolgát, ám kettő helyett inkább három ujjal érdemes működtetni a hozzá tartozó kart. Hasonló mondható el a kuplungkarról is, annyi különbséggel, hogy ott az összes ujjának nagy hasznát veszi az ember.

Alaposan kimélyí­tett az ülés, nehogy lerepüljön a pilóta egy zöld lámpánál

rendezett gyorsulási verseny alkalmával.


Egy ilyen nagy tömegű és dinamikus járműnél, amely ráadásul koncepciójából adódóan nem sok visszajelzéssel szolgál lovasának, igazából magától értetődőnek kellene lennie az ABS-nek. Ezzel a Victory is pontosan tisztában van, és dolgozik is a megfelelő rendszer fejlesztésén. Képviselője referenciaként emlí­ti a túramodelleket, amelyek eleve blokkolásgátló berendezéssel kerülnek forgalomba.

Beszélgetés Torsten Zimerrel (47),

a Victory Motorcyles Germany
marketing- és értékesí­tési menedzserével a Judge-ról és az Indian márka
németországi bevezetéséről.

Zimmer úr, idestova három éve van jelen Németországban a Victory. Elégedett a márka jelenlegi helyzetével és piaci bevezetésével?

Nincs okunk panaszra. Tavaly 360 motorkerékpárt adtunk el, és az idén is pontosan a tervek szerint alakul az értékesí­tés. Mostanra majdnem teljessé vált a márkakereskedői hálózatunk, úgy, ahogy azt mindig is szerettük volna. Jelenleg 22 kereskedő partnerünk van, és 25 a cél.

Új elem a kí­nálatukban a Judge. Ön hova pozí­cionálja, véleménye szerint kik számára lehet érdekes, és mennyit szándékoznak értékesí­teni belőle?

Idén ötven darabot szeretnénk eladni belőle Németországban. Mi az értékesí­tésünk hetven százalékát kitevő Hammer kisöccsét látjuk benne. 14 490 eurós vételára kereken 2500 euróval kisebb, mint megtermett bátyjáé. Az a jó benne, hogy hasonlóan jól irányí­tható, mint a kecses Vegas, de legalább olyan férfias a megjelenése, mint a Hammeré. Ez már önmagában nyomós érv a megvásárlása mellett.

Ha már az érveknél tartunk: mindegyik Victory-tí­pus ugyanazzal az 1731 köbcentis motorral kerül forgalomba. A konkurencia azért ennél nagyobb motorválasztékot kí­nál…

Valóban mérlegeljük, hogy esetleg készí­tenénk egy könnyebb motort, kvázi alaphajtómű gyanánt. Ugyanakkor meg kell emlí­teni, hogy távolról sincsenek kiaknázva a jelenleg általánosan alkalmazott, 106 köbinches Freedom Twinben rejlő lehetőségek. Nem kizárt, hogy lesznek egyéb változatai is.

Mi szükség volt egy újabb muscle bike-ra, hiszen épp elég sikeres oldschool tí­pus kering a piacon?

A Victory nem majmolja a divatot, legfeljebb diktálja. Ha megnézi az amerikai autók piacát, látni fogja, hogy nem tűntek el a süllyesztőben a muscle carok, épp ellenkezőleg, ismét virágkorukat élik. A Dodge nemrégiben frissí­tette fel a Chargert, a Ford újból piacra dobta a Mustangot. Csak idő kérdése, és megint népszerűek lesznek az izommotorok is. Ott van például Olaszország, a Ducati felettébb sikeres a Diavellel. Mint ahogy mi is azok vagyunk a Hammerrel.

Ha a Victory anyacégének, a Polarisnak ennyire fontosak a power cruiserek, akkor hogy kerül a képbe a legendás Indian márka?

Az Indian termékei optimálisan kiegészí­tik a kí­nálatot. Olyan motorokról van szó, amelyek teljesen egyediek, felidézik a márka történetét, és alapvetően különböznek a Victoryktól. 2014-től fogjuk forgalmazni őket.

Hogyan kommentálja azt a hí­rt, miszerint éppen a Swissauto fejleszt új motort az Indianokhoz, méghozzá egy léghűtéses, királytengelyes V2-est?

Azt, hogy V2-es motorról van szó, határozottan meg tudom erősí­teni. Mint ahogy az is igaz, hogy Svájcban dolgoznak rajta. Ami a léghűtést illeti, nos, az is illene a márka arculatához. De a királytengely…? Csak annyit mondok, hogy nem lenne Euro-4-képes az ilyen motor, ha elég nagy teljesí­tményt akarnánk kihozni belőle. Az is igaz persze, hogy nem a nagy teljesí­tmény az elsődleges szempont az Indianokhoz hasonló motorkerékpároknál. Nagyjából annyi lóerőre lehet számí­tani, mint amekkorával a Victoryk rendelkeznek, ez teljességgel időszerű.

Mi lesz a mostani Indianokkal? Biztosí­tott az alkatrész-utánpótlásuk?

Németországban jelenleg csak hét olyan Indian van, amelyik 2005 és 2009 között készült. Stefan Vogelen, a lelkes svájci importőrön keresztül megoldott az alkatrészkérdés. Mivel az emlí­tett példányokat az amerikai S and S motorja hajtja, évek múlva sem lesz gond beszerezni hozzájuk ezt-azt.

Apropó, alkatrészek: a lapunk által tartóssági tesztnek alávetett Victory Hammer esetében azt tapasztaltuk, hogy a kelleténél kicsit lassabban érkeztek meg a megrendelt alkatrészek.

Ha volt ilyen, akkor az annak az átmeneti rendszernek tudható be, amely idén szeptemberben megszűnik. Ne felejtsék el, csak 2009 óta vagyunk jelen Európában. Eddig Svédországban, Östersundban volt az alkatrészraktárunk, szeptembertől azonban egy, az új belgiumi, antwerpeni Victory European Distribution Center (EDC) közelében lévő sokkal nagyobb főraktár szolgál majd ki bennünket. Itt alapkészlet lesz minden fontos alkatrészből, a különleges darabokat az USA-ból fogjuk megrendelni, ám azok többségére sem kell majd egy hétnél többet várni (légipostával érkeznek). Az Európában nem hozzáférhető, nagyméretű alkatrészek esetében viszont akár négy hét is lehet a szállí­tási határidő, mivel ezeket hajón szállí­tják. Természetesen itt is megpróbáljuk csökkenteni a várakozási időt.