Vectrix VX-1 – Villamosszék

Lassan Dunát lehet rekeszteni a villanyrobogókkal. A nagy nemzetközi motorkiállí­tásokon már évek óta nemcsak koncepciójárművek, de a mindennapi közlekedésre kész, forgalomba állí­tható robogók, mopedek is megjelentek, főképp a távol-keleti gyártóktól. Nálunk inkább csak az elektromos kerékpár és a játékszerszámba menő villanyrollerek irányából támadt az elektromotor. Aztán tavaly teszteltük a Quantyját, amely kapható. De most itt egy újabb, immár teljesen használható villanyrobogó, 400-as benzines testvéreihez hasonló menetdinamikai paraméterekkel.

A kőolajkészlet fogy, ez nem vitás. A mindennapi közlekedéshez újabb alternatí­vák kellenek. Emellett egyre égetőbb feladat, hogy az eddigieknél jóval környezetbarátabb járművek váltsák le a jelenleg futó járműparkot. Az ugyan egy külön cikk témája lehetne, hogy a villamos áram előállí­tása mekkora környezetterheléssel jár, de nálunk jobb adottságokkal (mind környezeti, mind politikai) rendelkező országokban egyre jelentősebb arányban használják a ví­z, a szél vagy a nap megújuló energiáját.

Vectrix VX-1 elektromos robogó

Vectrix VX-1 villanyrobogó

Első alkalommal 2007-ben, a milánói motorkiállí­táson találkoztam a Vectrixszel. Az amerikai tulajdonú, lengyelországi gyártóüzemmel rendelkező cég azóta világszerte kiépí­tette értékesí­tési hálózatát, idén Magyarországon is megindult a forgalmazás.

Vectrix VX-1 műszerfal

A műszerfalról épp a töltés paraméterei olvashatók le

A gyújtás ráadását követi a már hagyományos mutatócirkusz, életre kelnek az LCD panelek, végül baloldalt megjelenik a Ready felirat. Ekkor még hiába tekergetjük a gázmarkolatot – akarom mondani potmétert –, a Vectrix nem moccan. Azt, hogy tényleg szeretnénk elindulni, csak akkor hiszi el a jármű elektronikája, ha egymás után behúzzuk a jobb, majd a bal fékkart. (Egyébként ez remek védelem a gázmarkolatot tekergető, vicces szomszédgyerek ellen is.) A kivillanó GO felirattal nyugtázza akaratunkat a Vectrix agya, innentől kezdve szinte minden úgy történik, mint egy hagyományos elektromos robogón. De csak szinte, mert a gázmarkolatnak van egy egészen meghökkentő funkciója. Nemcsak magunk felé tudjuk húzni, hanem kicsivel nagyobb erőt kifejtve magunktól el is tolhatjuk. Ha álló helyzetben tesszük mindezt, akkor tolatni is tudunk a Vectrixszel, ami jelentősen megkönnyí­ti a kisebb manővereket – kiállást-beállást – az egyébként meglehetősen nagy testű robogóval. Ha menet közben toljuk vissza a gázkart, akkor beindul a brutális motorfék, ami lassí­táskor szükségtelenné teszi a hagyományos fékek használatát, és erről a bennünket követőket is tájékoztatja, mert működésbe lép a féklámpa. Ennek több kézzelfogható előnye is van, egyrészt visszatölt az akkumulátorba, éppen ezért a városi használat során sokkal hosszabb hatótávolságot csikarhatunk ki a Vectrixből, másrészt megkí­méli a fékbetétet, amely szinte az egyedüli kopó-fogyó alkatrész a jármű egyébként is csekélyke alkatrészlistáján.

Vectrix VX-1 elktromotor

A villanymotort a hátsó kerékagyba épí­tve találjuk

Bocsásson meg, ez elektromos? – szól át a lámpánál mellettem ácsorgó autó vezetője. A Vectrixet formája és mérete alapján akár teljesen hagyományos nagyrobogónak is nézhetnénk. Ami gyanakvásra adhat okot, az a hang. Mármint, hogy nincs hang. Csak ha tüzetesebben vesszük szemle alá, akkor tűnik fel, hogy hohó, nincs kipufogó, ahá, és ez egy villanymotor. A formaterv mintha mindenáron a Vectrix V betűjét akarná emlékezetünkbe vésni.

Vectrix VX-1 hangtalanul suhan

Hangtalanul suhan

A 65 Nm-es nyomatékadat már első hallásra is figyelemre méltó. Menet közben pedig egyenesen csodás. Még ha 50 km/h-s tempóig ezt valamelyest le is korlátozza az elektronika, ezzel akadályozva meg, hogy a Vectrix füstölő kerekekkel gyorsuljon lámpától lámpáig, no meg a túl korai lemerülést is elkerüli. A műszerfal folyamatosan kií­rja a kalkulált, még megtehető kilométerek számát, mí­g akik jobban szeretik a vonalas diagramokat, azok a jobb oldali vonalas diagramon követhetik nyomon az akksi töltöttségi fokát.

A vextrix VX-1 méretei alapján akár nagymotor is lehetneÉs ha kifogy a delej, nem tankolunk, hanem feltöltünk. Ehhez bőven megfelel egy teljesen hagyományos háztartási dugalj, amibe csak bedugjuk a Vectrix ülése alatt rejtező, elegendően hosszú kábel végét, és már kapja is az elkövetkezendő távok megtételéhez szükséges energiát. Csak egy kicsit tovább tart, mint egy hagyományos benzinkúi eset, ami átlag 7 perc alatt megoldódik sisaklevételtől sisakfelvételig. A Vectrixet nem árt, ha legalább 2 órán át hálózatra kötjük, amivel 80%-os töltöttségig jutunk, a fullos energiaszintig 3 órára van szükség. Teljesen feltöltött akkumulátorokkal, nyugodt, városi használattal akár 100 km-es hatótávolságra is képes. Tesztünk során ez 65 km-re volt elég, de az óra szerinti 110 km/h végsebesség kipróbálása végett megjárattuk autópályán is.

Nálunk még minden, a hagyományos üzemtől eltérő jármű forgalomba helyezése körülményes, nem mintha a hivatalnokok nem lennének segí­tőkészek, csupán a szabályozás rendkí­vül rugalmatlan. A Vectrix az első elektromos rendszámos motor Magyarországon. A forgalmi szerint motorkerékpárként vizsgázott, „A korlátozott” jogosí­tvánnyal vezethető.

Összegzés:

A városi környezetben teljesen használható villanyrobogó rohamos elterjedését elsősorban a még igen magas vételár fogja gátolni. Ami nekem mégis hiányzott, az a hang. A megszokás nagy úr, az első métereken úgy éreztem, mintha egyik érzékszervem megszűnt volna működni. Hozzá lehet szokni a hangtalan suhanáshoz, bár a forgalomban különös figyelmet szenteltem annak, hogy az autós, aki mellett a párhuzamos közlekedés szabályait betartva elhaladtam, biztos érzékel-e. Ennek ellenére rendkí­vül lármás világunknak – a pillanatnyi egyéni érdekeket félretéve – mindenképpen jót tenne az angyali csönd.