Triumph Tiger Sport 1050 – Minek nevezzelek?

Eleinte csak egyszerű ráncfelvarrásnak indult a Tiger Sport korszerűsí­tése. A végére komoly modellfrissí­tés lett belőle.

A Triumph alaposan belehúzott. Következetes modellfejlesztési politikájának eredményeképpen szinte minden szegmensben ütős géppel állnak csatasorba a vevők kegyeiért ví­vott harcban.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Kattintson a képre a galériához!

 

Az elmúlt évek sikerei, a legendás Daytona 675, a Speed Triple és a Street Triple mellett az elmúlt évben túraenduró-hatalommá is vált az angol gyár. A nyolcszázas Tigerekkel jelen vannak az ésszerű és józan középkategóriában, a Tiger Explorerrel pedig a gigaszegmensben van ütőképes motorjuk, az osztály egykori és akkortájt egyedüli képviselőjének, az 1050-es Tigernek í­gy új szerepet kellett találni. Ezt a 2007-es modellváltáskor meg is tették, amikor 17 colos kerekeket és új futóművet kapott a gép.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Himbarendszerrel csatlakozik a
rugóstag az egykarú lengővillához

 

A Tiger Sport feladata, hogy a sportosabb igényű túrázókat is megszólí­tsa. A frissí­tés során a Triumph-nál bevallottan csak ráncfelvarrást terveztek, a végeredmény azonban komoly fejlesztés lett, melynek során 120 ponton módosí­tották a korábbi kiadást.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
A rozsdamentes dobból áradó markáns hang illik az új szerephez


Az új burkolat mindenképpen harmonikusabbá tette megjelenését, az utasülés lejjebb került, az alacsonyabb termetű vezetőknek pedig a keskenyebb üléskontúr teszi kényelmesebbé az új Tiger Sportot. Az erőforrás kellemes meglepetésként tí­z lóerővel erősebb lett, és ahhoz, hogy ez érezhető legyen, nem kell elforgatni a motort, az erőtöbblet a teljes fordulatszám tartományban érezhető. Az eredményt nem a motorblokk átalakí­tásával, hanem a vezérléssel és a perifériák optimalizálásával érték el, német testvérlapunk szerint a fogyasztását is sikerült 7 %-kal csökkenteni.

 

Ami új a Triumph Tiger 1050 Sporton:
Új dizájn, az első burkolattól a váznyúlványig
Nagyobb teljesí­tmény, tí­z lóerővel több (125 LE), optimalizált mappinggal, módosí­tott szí­vó traktussal és új rozsdamentes hangtompí­tóval
Új váltó, a Speed Triple R váltóját használták rövidebb hatodik fokozattal, rövidebb végáttétellel, egy foggal nagyobb hátsó lánckerékkel
Optimalizált Geometria, 30 mm-el hosszabb tengelytáv és 4,2 mm-el nagyobb utánfutás
Egykarú lengővilla
Új váznyúlvány, integrált tárolórekesszel
Kormány hátrébb, és alacsonyabbra került, sportosabb üléspozí­ció és jobb visszajelzés
ABS újrahangolva rövidebb fékutak és finomabb szabályozás
Új ülés, az utasülés kevésbé lejt
Jobb fény, 2-2 reflektor-fényszóró a tompí­tott és a távolsági fényhez
Terhelhetőség 200-ról 222 kg-ra nőtt a stabilabb váznyúlvány miatt
Az akkumulátor kapacitása 12-ről 14 Ah-ra nőtt

 

A dinamizmus érzetét fokozza a rövidebb végáttétel és a rövidebb hatodik fokozat is. A fejlesztés során nem volt cél, hogy csökkentsenek a 235 kg-os tömegen, a masszí­v egykarú lengővilla például nehezebb, mint az előző kétkarú volt, igaz, a súlytöbbletet a könnyebb hátsó kerék kompenzálja.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
A széles, kónuszos kormány nemcsak endurókon, de egy
sporttúraendurón is jól jön. Új kategória született?


A Tiger Sport egy kicsit a régi DL 1000-re emlékeztet, tömege szemmel láthatólag az első kerékre koncentrálódik, és már ez előrevetí­ti egy meglehetősen sportos viselkedés képét. Ezt a projekciót aztán az első gázfröccs után már nem is érzi túlzásnak az ember. A Tiger Sport kifejezetten élénken reagál a jobb csukló mozdulataira, az első percben meg is lepett vehemenciája. A könnyen járó kuplung viszonylag rövid úon zár, í­gy a rendszeresen használt DL650 után egy kicsit rá kellett hangolódni a Tiger Sport direktségére.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Motorokon nem szokás, de a Tiger
Sporton találhatunk egy kis
tárolórekeszt az ülés alatt.
Egy esőruha belefér


Ez a virulencia aztán gyakorlatilag az egész fordulatszám tartományra jellemző, tökéletesen mindegy, hogy az ember a városban, vagy az autópályán akar beszúrni egy éppen megnyí­ló helyre, a Tigris habozás nélkül reagál. Pár másodperc és máris 140-el, 160-al tép az ember, a száguldásnak csak a viszonylag erős menetszél szab határt. A lassú, szűk manőverekhez a kormány elfordí­tási szöge lehetne nagyobb. A plexi magassága nem állí­tható, és egy 180 cm magas vezető sisakja már belemerül a légáramlásba. A karok hasonlóképpen, ezeket a szél el is kezdi rázni, í­gy eleinte úgy tűnik, mintha a futómű felől jönne a nyugtalanság. A kormányt lazábban fogva nyilvánvalóvá válik, hogy bizonytalan érzés a karok felől érkezik a kormányra, és nem fordí­tva.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Az egykarú lengővilla nehezebb, mint a
régi hagyományos volt, a kerék könnyebb

 

Az üléspozí­ció nagyon kényelmes, amolyan klasszikusan nakedes, csí­pőtől lefelé sportosabb, fölfelé túrásabb. A térdszög sportosan hegyes, a felsőtest enyhén előredől, a karok szintén enyhén lefelé nyúlnak, a széles kormány felé. Az ülés van olyan hosszú, hogy nagyobb tempónál hátracsússzon a vezető, í­gy a szélvédő mögött bújva menedéket lelhet a menetszél támadásai elől.
A Tiger Sport anyagválasztása kifogástalan, mindenhol minőségi érzést keltő matériákkal találkozik az ember, sehol nem érződik a tömeggyártás, az olcsóságra való törekvés.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Hagyományosnak mondható
műszerfalegység, nem is kell több


Kifejezetten szép az ülés, a piros cérnás varrások, az olyan apró figyelmességek, mint a lábtartó Triumph emblémája, de még az oldaltámasz is egyedi í­vet rajzol. A kormánybefogók is egyedi formájúak, a kormány kónuszos, a kipufogódob rozsdamentes palástja mind a minőségről mesélnek. A Tiger Sport jobb oldalának fénypontja az egykarú lengővilla, amely ugyan nehezebb, mint hagyományos elődje volt, a súlykülönbséget azonban a hátsó keréknél kompenzálták. A fékek szintén a Tiger Sport legjobb részei közé tartoznak, nagyon pontosan érezhető a nyomáspont, hatásfokuk kis kézerőnél is tökéletes. Valószí­nűleg az előreterhelő elosztásnak köszönhető, hogy a hátsó fék ABS-e meglehetősen korán működésbe lép.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Az egyik száron a húzó-, a másikon
a nyomófokozati csillapí­tás állí­tható


Az állí­tható csillapí­tású fordí­tott teleszkópvilla könnyen indul meg, és kifejezetten jól csillapí­t. A lágyság és a határozottság jól sikerült keverékével működik.

 

Motorok Triumph Tiger Sport
Nincs túl sok extra a Tiger Sporton, de markolatfűtés azért van


Úgy tűnik, a Triumph megtalálta a Tiger Sport szerepét a modellpalettán. Egyértelműen azokat a sportosabb beállí­tódású túrázókat célozza meg, akik beérik az ABS-szel, és nem igénylik sem a bonyolult menetasszisztensek segí­tségét, sem pedig az elektromos futómű állí­tást. Mindazonáltal meglepődnénk, ha a következő modellfrissí­tésnél ezek nem jelennének meg a Tiger Sporton is.

 

Motorok Triumph Tiger Sport