Termékteszt: Légzsákos mellények

A személyautókban régóta elterjedt, a versenysportban régóta kötelező: az elektronikusan kioldódó légzsákok villámgyors védelmet nyújtanak – vajon motorosoknak is? Az ADAC szakértőinek segítségével utánajártunk.

Képzeljék csak el, mechanikus zsinórok vigyáznák a bedöntést, a kipörgésgátlót, az egykerezést. Kicsit sokáig tartana, míg a segédprogramok közbeavatkoznának, míg megakadályoznák a nagy sebességnél bekövetkező súlyos eséseket. Éppen ezért az új motorokat egyre átfogóbb elektronikai csomagokkal szerelik fel, számtalan szenzor figyeli folyamatosan a jármű viselkedését. De mi fontosabb magánál a motorkerékpárnál is? Igen, az ember, aki rajta ül.

A magunk védelmére egyre többen hordjuk a protektorokat, a sisakot és a motoroscsizmát – már vagy száz éve. De lassan a védelmi rendszerek is változnak: miután mechanikus kioldású légzsákmellényeket már viszonylag régóta lehet kapni, az elszakadó zsinórral történő aktiválás azonban gyakran túlságosan lassú, ezért a piacon egyre több elektronikus rendszer jelenik meg. Olyan légzsákok, amelyek a korszerű sportmotorok kisegítő rendszereihez hasonlóan villámgyorsan felismerik a kényes helyzeteket, és robbanásszerűen körbeölelik a pilóta testét egy légkamrával. Nem csoda tehát, hogy ennek a plusz védőrétegnek az első prototípusait is a versenysportban fejlesztették ki.

A Dainese kezdte a sort, 2007-ben a rajongók és a sajtó egyaránt ámulva nézte, hogy az olasz motorosruha-gyártóval szerződésben álló három pilóta is valamilyen gallérszerűséggel áll rajthoz a valenciai Grand Prix-döntőben. Megszületett a D-air Racing, és rögtön tündökölhetett is: mindhárom pilóta bukott, a fehér légzsákok kinyíltak, és rögtön körbefogták a pilóta fejét és a vállát – még ha egyelőre kissé furcsa dimenziókban is. A világ láthatta, hogy a motorozáshoz való légzsákokra bizony szükség van. 2011-ben került piacra a D-air Racing rendszer, 2014-ben követte őt az Alpinestars a Tech-Airrel, 2015-ben pedig a Dainese bevezette a közúti használatra szánt első autonóm airbag-dzsekit – aztán pedig ezt követte az olaszok vitája a szabadalmakról.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/01 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.