Technika: Minden a CAN-busról

„A CAN-bus olyan mumus a járműiparban, mint a cápa a búvároknál. Nincs velük semmi baj, csak rossz a marketingjük.”

Ki ne szeretné, hogy motorja megkapja a legújabb technikai fejlesztéseket, legyen benne kanyar ABS, dőlésszögérzékeny kipörgésgátló, kicsúszásgátló, hegymenetasszisztens, tempomat, fényszórója világítson be minden kanyart, szuper okos infotainment műszerfala pedig mindent kijelezzen, még a guminyomást is, legyen riasztója és elektronikusan állítható futóműve, ami minden terephez alkalmazkodik, radar pásztázza körülötte az utat, blokkja pedig úgy legyen erős, hogy közben ideálisan hasznosítson minden csepp üzemanyagot.

Ha ön fiatal, vagy inkább autósok között szocializálódott, akkor ez talán nem is kérdés. A régi motorosok azonban – még ha ezek hasznosságát nem is vitatják – úgy félnek a mindenféle három- és négybetűs elektronikai csemegékkel telezsúfolt új gépektől, mint az ördögtől: „Ezekre a modern, CAN-es motorokra nem tudsz még egy markolatfűtést sem felszerelni otthon”, „akkor is hibajelzést ír ki, ha fel akarod tölteni az akksit”, „bármi baja van, ottmaradsz vele az út szélén, vitetheted trailerrel a szervizbe”, „én szeretem otthon bütykölni a motort, de ezek mindenért hibakódokkal bombáznak”, „bármit szeretnél, csak a gyárit lehet felszerelni rá, ami háromszor annyiba kerül, mint az utángyártott”.

AMIT AZ EMBER NEM ÉRT, ATTÓL TART

Mindezeknek a felvetéseknek van is alapjuk, meg nincs is. Nem a CAN-bus a hibás, hanem a tény, hogy a motorok az elmúlt években rohamos ütemben fejlődtek. Olyan elképesztő technológiai megoldások jelentek meg, amikről 10- 15 éve még nem is álmodtunk. Kényelmesebbé, élvezetesebbé, biztonságosabbá, és nem utolsósorban környezetbarátabbá teszik a motorozást.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2020/11 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.