Technika: Harley-Davidson újdonságok – Bronx és Pan America

A novemberi milánói vásáron még üveg mögött mutogatták, a PR-osok hallgatásba burkolóztak: a 2020 őszére tervezett Harley–Davidsonokkal kapcsolatban eddig sötétben tapogatóztunk. Most íme néhány infó.

Bemutató darab: Milánóban mindent csak üveg mögött láthattunk, és semmit nem árultak el róla

A milánói vásár igazi sztárjai szemérmesen üveg mögé bújtak. A Harley–Davidson két teljesen új koncepciójú és jól láthatóan már igen előrehaladott fejlesztési állapotban lévő motorjával nem csak a szakmát lepte meg alaposan. A terv nyilvánvaló: a Pan America túraenduró és a Bronx naked bike egyaránt az európai vásárlókat célozza meg. És hogy ez sikerüljön is nekik, nem sajnáltak egy jókora köteg dollárt előhúzni. Új erőforrás, új futómű, új dizájn – ez bizony egy teljesen új sorozat. Lenyűgöző! Az elektromos hajtású LiveWire láttán már csodálkoztunk az egyébként meglehetősen konzervatív márka újító kedvén. De most csak azt mondhatjuk: az összes gyártó közül a Harley fektet be leginkább a jövőbe. Ki gondolta volna?

A Bronx naked bike-ban az új motor 975 cm³-es, a Pan Americában 1250 cm³. Optimális nyomatékgörbe mellett a teljesítményük 98 és 140 lóerő, illetve 95 és 122 newtonméter között lesz, és megfelelnek az Euro5-ös szabványnak

Most igyekszünk legalább műszakilag megvilágítani a helyzetet. A vízhűtéses, 60 fokos V2-es két felül fekvő vezérműtengellyel, dupla gyújtással és különösen kompakt karterházzal készül. Nagyon jól elrendezett, mellesleg eléggé hasonlít a KTM kéthengeres V motorjára. Meglepő módon az erőforrást teljes mértékben teherviselő elemként integrálják a vázba, amely valójában már csak két csőfonatból a kormánynyak és a váznyúlvány között. Az állítható csillapítású, korszerű rugózóelemek és a kiváló fékek nem hagynak időt arra, hogy a motorok kifújják magukat.

Ráadásul a Pan America túraenduró lökettérfogata a maga 1250 cm3- ével pontosan megfelel a BMW R 1250 GS-ének. A teljes konstrukció feltűnően átgondolt és tökéletesen megalkotott. A nyitott vázépítési móddal átfogó építőszekrényelvet valósíthatnak meg néhány év alatt, ami számtalan modellváltozat gyártását teszi lehetővé. Ráadásul a szerelés is sokkal egyszerűbb, hiszen a motor elejét és hátulját előre össze lehet szerelni, mielőtt az erőforrással is összekötnék őket. A menetdinamika szempontjából az új Harley-k példaértékű modellek lesznek a márkán belül.

A 100 lóerő körüli 975-ös Bronx olyan fürge középkategóriás naked bike lesz, amilyenről Milwaukee-ból ez idáig álmodni sem merhettünk. A nagy Pan America a maga nagyjából 140 lóerejével minden idők legerősebb sorozatgyártású Harley–Davidsonja lesz. És ne feledjük: még csak a fejlesztés kezdeténél tartanak. A szekunder hajtásnál a Harley azonban már most megmutatja, mennyire jól variálható az új építőszekrényelv. Míg a Pan America hátsó kerekét lánc hajtja, a Bronxnál a fogas szíjat választották. A megjelenésbeli változatosság is feltűnő. A Bronx inkább egyszerű és visszafogott, a Pan Americát sok mindennel teleaggatták. Izgalmas még a kérdés, vajon hol készülnek majd az új modellek. Nem csodálkoznánk, ha nem az Egyesült Államokban gyártanák őket.