Tartósteszt – szétszerelés: Honda CB650F

A fiatalabb korosztály és – nem titkoltan – a hölgyek kegyeit kereső Honda CB650F zseniálisan könnyed kezelhetőségével hamar megszerettette magát. 16 hónap és 25 000 kilométer után ideje, hogy számot vessünk, hogyan vált be a mindennapi használat mellett hosszabb motoros túrákra is befogott motor.

Azt azonnal le kell szögeznünk, hogy a CB650F nagyon takarékosnak bizonyult. Ez egyrészt a fogyasztás terén jelentkezett. A teszt végi összesí­tésben 4,67 liter/100 km-es átlagfogyasztás érték jött ki, amit a másfél év alatt megbí­zhatóan hozott a motor. Az egyes tankolások adatait vizsgálva 4,0 alá, illetve 5,0 liter fölé csak nagyon ritkán sikerült vinni a fogyasztást, ezek akár tankolási pontatlanságból is adódhattak. Másrészt a hosszú, 12 000 km-es szervizperiódusok segí­tenek, hogy ne kelljen a CB tulajdonosának túl gyakran a zsebébe nyúlnia. A kilométerre vetí­tett 24,37 Ft-os költség eddigi tapasztalataink alapján rekordalacsonynak számí­t.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)
Kattintson a képre a galériához!

 

Mindemellett mégsem szorí­tkozik a szigorúan vett praktikumra. 180-as hátsó abroncsa, légiesen keskeny hátsó része, vaskos alumí­nium lengővillája, műanyagokkal szélesí­tett válla és gyönyörű vonalvezetésű négy leömlője mind olyan részlet, amitől nem csak az észszerűséget, gazdaságosságot előnyben részesí­tő motorosok számára vonzó választás. Ha praktikum szempontjából hiányosságot keresünk, azt csak a pakolhatóság terén találjuk. A motor hátsó részének kialakí­tása megnehezí­ti a gumipókos csomagrögzí­tést, nem találunk célszerű akasztókialakí­tásokat, de azért nem volt megoldhatatlan feladat, hogy egy személy egyheti túrafelszerelését felkötözzük a CB-re.

 

A teszttáv utolsó negyedében automata láncolajozó berendezéssel szereltük fel a motort, ami nagyon megkönnyí­tette a rendszeres láncápolást, mivel a motoron egyébként nincs középállvány, egyútal hozzájárult, hogy a gyári lánc a teljes teszttávot kiszolgálja.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A generátorfedelet rögzí­tő nyolc csavar közül három erősen korrodált

 

A 25 000 kilométer a motor külsején kevés nyomot hagyott. Egyedül a tank két oldalán fényesedett fel a mattfekete festék, de ez már 5000 kilométer után látszódott. A gumik állapota megfelelő, a lánc állapota jó, a fékbetétek vastagsága elöl és hátul is kielégí­tő, holott a hátsó fékmunkahengerekben még a gyári szerelésű betét van. Jó állapotúak a féktárcsák, nem jelentkezett rajtuk vállasodás, hasonlóan a lánckerekek, a fékcsövek állapota is megfelelő.

 

A szemrevételezés után a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskolába  vittük a CB650F-et, ahol több mint 200 mérési pontban vizsgálták meg az állapotát. A műhelyben csupasz vázra lecsontozott motor várt már bennünket, az alkatrészek példás rendben, műanyag ládákban sorakoztak a polcokon. A motor összerakottsága, az alkatrészek elhelyezésének megtervezettsége látható abból, hogy a vázon nem találtunk egyetlen kopásnyomot sem, az elektromos vezetékek sincsenek kidörzsölődve. A váz hibátlan állapotú, rozsdanyom nem található rajta, ahogy az idomokat, lábtartókonzolt, kipufogót stb. rögzí­tő csavarokon sem, holott a motor egy teljes téli szezont végigdolgozott.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A főtengely ütésének pontos mérése indikátorórával történik. A mért 0,02 mm a gyári limiten belüli érték

 

A szétszerelést követően a vizsgálat a futóműelemekkel kezdődött. A hátsó teleszkóp előfeszí­tése gyári értéken van, a keréktengelyek ütése (elöl 0,01 mm, hátul 0,02 mm) limiten belüli, a teleszkópszár nem görbe, a rugó hossza elöl és hátul is határértéken belüli, a kormánycsapágy és a kerékcsapágyak nem lógnak, a lengővillacsapágyakon kopás nem mérhető, az első és a hátsó felni ütése radiális és axiális irányban is limiten belüli.

 

###

 

A legnagyobb figyelmet mindig a blokk kapja. A hengerfej vizsgálatakor semmilyen negatí­vumot nem lehet emlí­teni, nincs túlzott kormosság, átfújás. A szelepek élei tökéletesen zárnak, nincsenek elkokszosodva, a szelepszárak közül egy sem görbe. A mért sűrí­tési végnyomás 10,5 bar, a veszteség 1%. A szelepvezetők nem kopottak, viszont a 16 szeleprugóból 10 limit alatti volt, ezeket cserélni kellett. A 24 000-es szerviz előí­rja a szelephézag-ellenőrzést, közülük négyet kellett állí­tani. A vezérműtengelyeken kopás vagy pitting nem látható, görbeség mérhető, de gyári limiten belüli.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A hengerfal vegyes képet mutat. Mí­g mérhető kopás nincs, addig szemmel látható

 

A hengerek szélein nincs kokszosodás, a hónolás még látható, ám a mozgó dugattyúk okozta kopásnyomok észrevehetőek, ez azonban nem mérhető, ahogy ovalitás, kúposság sem. Az egyes henger falán 1-2 mm-es vöröses korróziós foltok szemmel láthatók, de nem mérhetőek. A dugattyúgyűrű-méretek és -hézagok megfelelőek, a dugattyúkon látható a használat nyoma, de ez sem mérhető mértékű.

 

A főtengely ütése 0,02 mm, a gyári limiten belüli. A hajtókarcsapágyak szemrevételezése során látszik, hogy a négyes hengernél az 5. nyugvócsapágy láthatóan kopottabb, de a mért illesztési hézag megfelelő. A váltó makulátlan állapotú, a fogaskerekeken, a léptetővillán vagy a kukactengelyen a használatnak még csak nyoma sincs. A kuplungkosáron a lamellák okozta enyhe berágódás a futásteljesí­tménynek megfelelően normális mértékű. A kopó lamellák és a kuplungrugók mérete hibátlan, rajtuk törés, repedés nem látható. A fémlamellák nem görbültek, a felhasználóbarát megoldásnak köszönhetően a lamellák felületén kopás látható, de ez nem hiba.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A vezérműtengely csapágyhézagának mérése rendkí­vül egyszerű a Plastigauge-gal. A műanyag szál a résben a csapágyhézaggal arányosan lapul szét

 

A karterben nincs olajlerakódás, a csapágyházak épek. Az olajjáratok átjárhatóak, nincs szűkület, dugulás. Az olajpumpa csillagkerekének végződéseinél is beépí­tési méreteket mértünk, semmilyen kopásnyom nem látszódik rajta, az olajnyomás megfelelő. A hűtési rendszerben sem találtunk szűkületet vagy elzáródást, a gumi alkatrészek rugalmasak, nem repedezettek, a ví­zpumpa ép, a töm szelence jól zár, azonban a hűtősapkát a szeleprendszer hibája miatt cserélni kell.

 

A töltési rendszert (generátor, feszültségszabályozó, akkumulátor) a pontosabb és gyorsabb eredmény érdekében nem részenként, hanem egységként vizsgálták oszcilloszkóppal, itt is mindent rendben találtunk. Nem az elektromos rendszert érinti, csak helyileg tartozik ide, hogy a generátordekli csavarjai közül három erősen korrodált, egy csupán roncsolással volt eltávolí­tható. Az önindí­tóban a szénkefék mérete teljesen megfelelő, a kommutátorok nem kopottak, a szabadonfutón semmilyen nyom nem látható.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A ví­zpumpa lapátkereke makulátlan állapotban van