Túraenduró tréning – Bálnák terepen

Nagy Péter, a Motorrevü offroad szakértője nem motorozik utcán, í­gy igencsak meglepte, hogy a KTM két kalandorgépe mire is képes terepen. Pláne, ha tudja valaki, hogy vezesse.

A közelmúltban igazi endurós csemegének lehettem részese. Az extrém endurózás egyik koronázott királya, az új-zélandi Chris Birch tartott a meghí­vottaknak egy speciális tréninget az utcai nagyendurók használatáról.

Chris Birchről érdemes tudni, hogy az utóbbi 10 év egyik nagy extrém endurósa. Szinte a világ összes extrém versenyét teljesí­tette már, általában dobogós helyen végezve. A mostani edzés is azért jöhetett létre, mert egy hétre rá Chris indul a Redbull Romaniacson.

A helyszí­n ismerős volt, hisz korábban itt már nem egy teszten vettem részt, valamint 3 hete közös Szlovák-Magyar Enduro Bajnoki futamon voltam itt.

A motorok már kevésbé voltak ismerősek, két utcai nagyágyúval is tudtam menni. A KTM 1090 Adventure R és KTM 1290 Adventure R, igazi nagyvadak! Először kicsit tartottam a hatalmas testektől és a közel 230 kg-os súlytól, de a kezdeti megilletődöttségem hamar elmúlt.

Az alapokkal kezdtük: kormánybeállí­tás a teleszkóp sí­kjában. Fontos, hogy a fékkar és a kuplungkar ne legyen túl alacsonyan, a fékpedál sí­kban legyen a lábtartóval. Ezt követte a pilóta pozicionálása, az ülőpozí­ció adott, az álló pozí­cióban térddel szorí­tjuk a motort derékban kicsit megdőlve előre, tekintet előre néz. Fontos, hogy a könyökök ne a test mellé simuljanak, hanem fekvőtámasz pozí­cióban legyenek.

Ezután füves pálya következett, ahol a kigyorsí­tást, fékezést, kanyarodást gyakoroltuk. A versenyendurókhoz képest egy jelentős eltérés volt, itt a nagy motortest miatt kanyarodásnál nem tesszük ki lábunkat előre.

Természetesen a motorok fel vannak szerelve egy halom biztonsági funkcióval.

Érdekes volt megtapasztalni, hogy mennyit segí­t az első és a hátsó ABS, kikapcsolás után nem is volt olyan egyszerű pontos féktávot venni. Az első kerék ABS-ének kikapcsolása után volt egy elcsúszásom, a motor tömege a csúszós füvön megtréfált.

A 125 és a 160 lóerőt meglepően könnyű volt kezelni a terepen, ebben a 48-as WP teleszkópok is segí­tettek. Egyáltalán nem gond a füves terep utcai endurógumikkal sem.

Ezt követte a következő gyakorlat, a farönkön áthaladás. Ez már extrém enduró témakör. Kis berugózás az akadály előtt, gázfröccs, kuplung kienged, ezután kuplung behúz, testsúly hátra, és már túl is vagyunk rajta. Nagyon egyszerű!

Itt szintén kellett a WP teleszkópok jó hozzáállása a feladathoz.

A nap végére egy komoly, kb. 60 méter hosszú meredek feljáró volt a feladat, tele gödrökkel, gyökerekkel, kanyarokkal.

Elmélet: mivel a motorok nagy tömegűek és orrnehezek, a testsúlyt sokkal hátrébb kell vinni, mint a versenyenduróknál. így nagyobb súly kerül a hátsó kerékre, erő a motorokban van bőven, ha meg tudjuk akadályozni a hátsó kerék kipörgését, simán feljutunk a szinte lehetetlennek tűnő helyekre is.

A gond akkor van, ha elakadunk, ilyenkor azonnal le kell fullasztani a gépet, mert a motorfék nélkül lecsúszunk. Ha már megfogtuk a vasat, akkor még nem könnyű feladat lejtmenetbe varázsolni a motort. Erre is van megoldás: a hegyláb kitámaszt a talajon, völgyláb a lábtartón. Kuplung behúz, kormány kifordí­t, és hátraengedjük a motort. Ha már az első kerék van lejjebb, akkor már nyert ügyünk van.

Miután mindezt elméletben átvettük, jöhetett a gyakorlat. Szerencsére a megakadós verziót nekem nem kellett gyakorolnom, sikeresen feljutottam a tetőre, de volt pár kolléga, akiknek jól jöttek a fenti infók.

Hihetetlen volt számomra, milyen könnyedén kezelhetőek ezek a hatalmas motorok terepen, álmomban nem gondoltam volna, hogy extrémnek nevezhető endurós szakaszokat lehet teljesí­teni velük. Emellett í­zig-vérig utcai cirkálókról beszélünk, igen tetszetős kinézettel.

A vázat, blokkot körbeölelő fémprotektorok 100%-os védelmet nyújtanak a motornak az esetleges eséseknél. Sajnos a pilótának külön védelemről kell gondoskodni.

Összegezve, az utcára gyártott, minden kényelmi funkcióval ellátott nagycirkálók nagyon jól helytálltak a terepen is. A földutakról nem is beszélve, mert azt jelen esetben nem is nevezném terepnek. Ha valaki elindul a nagyvilágba és kicsit kalandozni szeretne járatlan utakon is, ezekkel a motorokkal nyugodtan megteheti (előtte azért egy motorozástechnikai gyorstalpalót érdemes kijárni).