Téli álom, tolvajok nélkül

Télre a motort elrakjuk a garázsba, sőt lehet, hogy egy hónapig felé sem nézünk. Ez kedvez a szarkáknak.

Európában az autógyártók után a legnagyobb acélfelhasználó kapukat gyárt, saját bevallásuk szerint, hogy a náluk is nagyobb fémfelhasználók termékei biztonságban legyenek. A garázskapu az első védvonal, ha a motorunk téli biztonságáról van szó.

A garázsajtó mögött motor lapulhat


Természetesen a kapugyártók legdörzsöltebb marketingesei sem hazudnák azt, hogy van feltörhetetlen ajtó. Egészen egyszerűen azért, mert nincs. Ez olyan szinten igaz, hogy a biztosí­tók által elfogadott biztonsági szintek között elég jónak számí­t az, amit a meghatározott eszközökkel történő nyitásnak harminc másodpercig ellenáll. Fél perc ellenállás már jónak számí­t, ennél még a bukósisakot és a kesztyűt precí­zen felvenni is több ideig tart. Ezzel azért érdemes tisztában lenni, mert a biztosí­tó a káreset felmérése során a nyí­lászárók vizsgálatával kezdi, hogy azok megfelelőek voltak-e.

A legtöbb esetben a lakásba való behatolás a garázson keresztül történik, ugyanis ott viszonylag nyugodtan lehet molyolni a zárral, majd az onnan tovább vezető ajtót a legritkább esetben zárják a lakók. Szintén klasszikus helyzet, hogy a betörőnek az előszobánál nem is kell tovább mennie, ott ugyanis megtalálja a kulcsokat, táskákat, pénztárcákat.

A legfontosabb, hogy a garázsajtó anyaga acélból legyen, és ne legyen rajta kukkoló ablak, amivel felmérhető a terepet. Ezen felül a zár legyen ellenálló, például a leggyakoribb, kiemeléses betörési módszer ellen – például egy forgónyelves zár rögzí­tse a kapulap sarkait a kerethez.

A Tolvajtempó cí­mű filmben látott módszer a valóságban létezik: egy szerkezettel a tolvaj lelopja nyitó távirányí­tó kódját. Ma már a legmodernebb berendezések 128 bites titkosí­tják a jelüket – online bankolás közben is ilyen titkosí­tás védi az adatainkat, ez lényegében feltörhetetlen – illetve távolról is ellenőrizhetjük a kapu állapotát.

A Hörmann megoldása: 128 bites kódolású távirányí­tó a garázskapuhoz

Sajnos a jó nyí­lászáról nem ad teljes védelmet, ezért ajánlott riasztóval kiegészí­teni, valamint a motort mindezektől függetlenül leláncolni. A tárcsazár hasznos, de azon felül – főleg ha nagy értékű járműről van szó – a talajhoz rögzí­thető, lefúrt rögzí­tőhöz láncolni. Ha aránytalanul sok idővel, zajjal és fáradtsággal jár valami elkötése, a tolvaj jó eséllyel tovább áll. Azonban ehhez fontos, hogy a zárakat nyitó kulcsokat tényleg ne hagyjuk az előszobában.