Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS – Túl a divat hullámzásán

Ha egyszer lepereg életem filmje, kétszer is visszatekerném azt a részt, amikor nyélgázt húzok a Hayabusának.

Egészen 1999-ig a Honda CBR1100XX volt a leggyorsabb motor, amit mindenki csak Super Blackbirdnek – jelentése fekete rigó – hí­vott, amikor bemutatták a Suzuki GSX1300R Hayabusát, új korszakot nyitva a motorkerékpár-gyártás történetében. A Hayabusa egyébként a vándorsólyom japán neve, ami az állatvilág leggyorsabbja: lecsapáshoz készülő zuhanás közben a 400 km/h-t is elérheti. Apró fricska az egykori konkurens Honda számára, hogy a vándorsólyom többek között fekete rigót eszik.

 

Motorok Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS 2013
Kattintson a képre a galéiához!
A Hayabusát szélvédelme, helykí­nálata és viszonylagos
kényelme ideális hypersport-túra motorrá teszi

 

A Suzuki Hayabusa önálló gravitációs mezővel rendelkezhet, a kis téren söröző egyetemisták úgy keringenek körülötte, mint a bolygók a nap körül. Igazán közel menni hozzá senki nem mer, talán félnek, hogy megégeti őket a belőle sugárzó töménytelen energia. A mindenhol domború idomokról akaratlanul is egy nehézatléta izomzata ötlik fel az arra járók előtt. Még ha valaki teljesen immunis is a motorokra, legkésőbb a beindí­táskor fel kell kapnia a fejét. A két hatalmas kipufogóból előtörő baljóslatú morajlás a belvárosi házak tetejéig megtölti az utcát. Több mint tí­z év sem volt elég, hogy a járókelők tömege megszokja a GSX1300R jelenlétét. A város szürke forgatagába lehetetlen vele beolvadni. Ha ön titkos ügynök vagy magánnyomozó, válasszon más járművet megfigyelésekhez.

 

Motorok Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS 2013
A jellegzetes far. A két kipufogó gyári állapotban is
fenyegetően szól. Egy Hayabusához méltatlan is lenne a némaság

 

Ha valaki csak egyetlen motort tud megnevezni, az jó eséllyel a Hayabusa lesz. Noha már régóta nem a végsebesség terén versenyeznek a gyártók, az egykori rekorder nem veszí­tette el hí­rnevét, fiatal srácok máig áhí­tattal suttogják a nevét, aki pedig hajtott már ilyet nyélgázon, századszorra is ugyanazzal az átéléssel fogja mesélni élményeit az unokáknak.

 

Motorok Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS 2013
A régi Tokico fékek helyére ABS-szel támogatott Brembo
monoblokk nyergek érkeztek. A Suzuki igénye szerint
a hangolás nem lett harapós

 

Ahogyan tisztul a forgalom az autópályán, az ember bal kezével még igazí­t egyet a sisakon, ráhajol a tankra, visszapöccinti a váltót ötödikbe, majd egy finom, amolyan ismerkedős gázt húz. Az 1300-as blokk pedig mordul egyet, és elkezdődik a katapultálás. A szaggatott vonalak összeolvadnak, a látás beszűkül, csupán a kinézett távoli pont éles. Kí­vülről pár másodperc telik el, 130-ról 200-ra pillanatok alatt felgyorsulunk. Azonban ilyenkor a belső idő lelassul, az érzékek kiéleződnek. A szem nem is, inkább az agy érzékeli, ahogyan a perifériából mindenki más lemarad – ekkor kattan a hatodik sebesség. A motor nem erőlködik, méltóságteljesen és végtelen nyugalommal suhan. Mintha semmi sem lenne természetesebb. Aztán még egy ismerkedős finom mozdulat a gázon, és máris 260 km/h. Az autópályán megengedett sebesség duplája, háromszázezer forintos büntetési tétel. De ez akkor, adrenalintól felpörgetve hirtelen teljesen érdektelenné válik.

 

###

 

Egy Boeing 747-es 250 km/h-nál felszáll, a Hayabusa pedig rezzenéstelenül hasí­tja ketté maga körül a tájat. Mint egy átlagos motor 130-nál.

És innen még van tovább, egészen 299 km/h-ig, ahol az elektronikus tiltás közbelép. Az órán csak 280-ig vannak számok, de utána még diszkréten meghagyták a rovátkákat, utalva a valóságra. És ha valaki a kábelkorbács megfelelő erének testelésével kiiktatja a tiltást, még azokon is túlhaladhat… Egyszerűen nincs ellenfele, a gázkar névre keresztelt csodakapcsolón elég egyet mozdí­tani, és a Porschék vagy M5-ös BMW-k egy csapásra apró pöttyé változnak a visszapillantó tükörben.

 

Motorok Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS 2013
Klasszikus körműszerek. A fordulatszámmérő szinte
felesleges, a Hayabusa sehol, soha nem erőlködik

 

Mint minden kultusztárgyat, a GSX1300R-t is sokszor kritizálják. A leggyakrabban elhangzott vád, hogy teljesen felesleges ekkora motor. Ez egyfelől tökéletesen igaz, de miért is kellenek a szép fekvésű, tágas házak, miért van szükség jó szakácsokra és izgalmas fűszerekre, sőt, miért van szükség a gyönyörű nőkre? Hiszen egy garzonban is lehet boldogan élni, a paprikás krumpli is remek étel, és az ember főbb értékeit sem a külső határozza meg. A választ önök is tudják.

 

Motorok Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS 2013
A lépcsős ülésnek fontos szerepe van: a döbbenetes
gyorsulásnál valaminek meg kell fognia a hátracsúszó pilótát


A Hayabusa egy már eltűnőben lévő kor hőse. A mai leggyorsabb ezres sportmotorokat már annyira kompaktra faragták, hogy kevesebb rajtuk a hely, mint egy tí­zéves hatszázason. A Suzuki száguldó szörnyetege azonban nem törődik az újabb divathullámokkal, az igazi egyéniségnek nem szükséges követnie a csapongó trendeket. Nemcsak tágas minden irányban, de mí­g máshol állí­tható kipörgésgátló, fogyasztást optimalizáló üzemmód és nyomatékhatároló óvja a sofőrt és a környezetét, addig a Suzukinál mindössze ABS került az üzemanyagot hatalmas kortyokban vedelő motorra – ráadásul ez a gyár első blokkolásgátlóval szerelt sportgépe.

 

Motorok Suzuki GSX1300R Hayabusa ABS 2013

 

Most, 2013-ban már nem a menőség jele gyorshajtásban elhalálozni. Most a biztonság a divat, és az életet óvó elektronikákba vetett hit. A Suzuki Hayabusa, a dragarénák sztárja, tett egy gesztust efelé, de az üzenet egyértelmű: a féktelen száguldás továbbra is élmény, és ők ezt körí­tés nélkül kí­nálják.