Suzuki GSX1250FA – Sokoldalú zseni

Csinos szabású teljes idomával a fiatal vásárlók kegyeire is jó eséllyel pályázik a Banditra épülő Suzuki GSX1250FA. Ugyanakkor igyekszik megállni a helyét kis költségvetésű túramotorként. Vajon sikerrel?

Egy hete még vihar tombolt ezen a Barcelona környéki dimbes-dombos tájon. Szomorú tanújelei a pusztí­tásnak a kettétört villanyoszlopok, gyökerestől kitépett fák és a rengeteg földcsuszamlás. Mi kell ide? Olyan motorkerékpár, amelyben vakon meg lehet bí­zni. Amelyik azt súgja az ember fülébe, hogy „Ne aggódj, átsegí­telek minden akadályon!”, és ezzel együtt bizalmat ébreszt benne. Az új Suzuki GSX1250FA éppen ilyen.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010
További képek a galériában. Kattintson a képre!

Valóban annyira új lenne? Nos, a motor, a kipufogódob és az ABS-es fékek változatlan kivitelben kerültek át rá a nagyobbik Banditról, akárcsak a váz és a futómű egésze. A tartószerkezet, a kerekek, az alumí­nium lengővilla, a hagyományos teleszkópvilla, valamint az acél csőkormány és a kétrészes ülés – mind-mind a Bandit bevált hozzávalója. Vajon ezzel kivételes lehetőséget kapott rá a Suzuki nomenklatúrája szerint hagyományosan „GSX-F” tí­pusjelzés alatt futó sport-túra motor, hogy hódí­tó úra induljon a sikertí­pusok farvizén? Netán éppen nagy teher szakadt vele a nyakába? Hiszen akár a kevésbé terjengős „Bandit 1250F” nevet is kaphatta volna a keresztségben.

Ami ténylegesen újdonságnak számí­t, az a stí­lusos teljes idom, amely teljesen körbeveszi a feketére fényezett, négyhengeres motort, és a korábbi GSX-R-től örökölt fényszóróval együtt meglepően friss, lendületes külsővel ruházza fel az 1250 köbcentis modellt. A kiegyensúlyozott alapkarakter mindazonáltal nem változott, mert hát a Bandit az Bandit, még ha nem is úgy hí­vják. Hiába a sportos attitűd, véletlenül sem stresszeli az embert a Suzuki big-bike-ja. Úgy is mondhatnánk, hogy nem felizgatja, csupán egészséges izgalomba hozza a gazdáját. Az eredetileg a nagy Bandithoz kifejlesztett motor sosem volt szűkében a nyomatéknak, már 3700-as percenkénti fordulaton 108 Nm-t mozgósí­t. Ez aztán nem akármi!

Mindig, minden körülmény között jó erőben van a hűtőbordáitól mára szinte teljesen megfosztott négyhengeres. Az sem jelent gondot neki, ha ezres fordulaton, harmadik sebességfokozatban gurulva kell megközelí­tenie a zebrát az útesten. Teljesen mellékes dolog számára a fordulatszám. A gázkar minden parancsára egyenletesen és erőteljesen kezd gyorsí­tani. Már csak ezért is teljesen felesleges rajta a mind használati, mind látványérték szempontjából korszerűsí­tett műszerfalra telepí­tett váltófény, amely egyébiránt egyike azon kevés részletnek, amelyekben a Banditoktól különbözik a GSX1250FA. Nem szükséges egészen a 9500-nál húzódó piros tartományig felpörgetni az erős motort, 7500 után egyébként sem nagyon partner benne. Ilyenkor érzésre többet mozgósí­t a gyárilag megadott 98 lóerőnél. A teljesí­tmény jó része már kis fordulaton is mobilizálódik, és ezzel nélkülözhetővé teszi a sebességfokozat-kijelzőt (ez sincs a csupasz és a félidomba bújtatott Banditon). Elég már az elején hatodikba tenni a váltót, és hagyni, hogy tegye a dolgát a motor.

Nagyon finom gázadási reakcióhoz segí­ti hozzá a dupla fojtószelepes rendszer, de csak abban az esetben, ha már eleve terhelés alatt van. A terhelés nélküli fázisok utáni gázadást – például, amikor a kanyar holtpontján túljutva kell gyorsí­tani – sok esetben némi rángatással nyugtázza. A tesztmotoron ez részben annak volt betudható, hogy nagy volt a gázkar holtjátéka. A hajókémény vastagságú kipufogódob érces, mégis fojtott hangon tolmácsolja a négyhengeres motor nyugodt gurgulázását. Kimondottan minőségi benyomást kelt a teljes egészében nemesacélból készült kipufogódob. A GSX1250FA-n nagyobb a hűtő, és nem egy, hanem két hűtőventilátor teljesí­t szolgálatot, ezért rendkí­vül stabil a hőháztartása. A második ventilátor csak akkor kapcsol be, ha az első teljesí­tménye már nem elég a hatékony hűtéshez.

Annak ellenére, hogy két kiegyensúlyozótengely is nyugtatja, nem mondható bársonyosan finom járásúnak a négyhengeres masina. Ez a magyarázata annak, hogy nehéz ellensúlyokat viselnek a lábtartók és gumiágyazást kapott a kormány. Ez utóbbi nem állí­tható kivitelű és erőteljesen hátra hajlik. A vezetőülés magassága két fokozatban állí­tható az alján lévő négy gumidarab elfordí­tásával. Alacsony pozí­cióban 805, magasban 825 milliméteren húzódik az ülőfelület. Magas pilótának sportosan hegyes szögbe kell hajlí­tania a térdét. Akárcsak az utasnak. Egyébként órákig ki lehet bí­rni az ülésen és felemelt fejjel, majdnem egyenes testtartásban élvezni a táj szépségeit.

KOFFEREKKEL TÚRA CÉLRA

Egészen mostanáig nem volt igazi big bike túramotorja a Suzukinak, valami hasonló, mint a K 1200/1300 GT, a Pan European, a GTR vagy az FJR. A GSX1250FA-val most sikerült pótolnia az űrt. Az újdonság is képes ellátni minden olyan feladatot, amit fél mázsával nehezebb riválisai. A kardántengely kivételével ez is rendelkezik sztenderrel, kényelmes kétszemélyes üléssel és akár 218 kilogramm terhelhetőséggel. Időközben ugyan már lehet kapni a Bandit S-hez utólag szerelhető oldalidomot és csomagszállí­tó rendszert, ám a GSX sokkal inkább egységes hatást kelt.

Motorok Suzuki GSX1250FA 2010

Elegánsnak kevésbé elegáns, viszont minden kétséget kizáróan nagyon masszí­v az acélcsövekből összeállí­tott csomagtartó váz (43 017 Ft). A 37 literes topcase-ben elfér ugyan egy zárt sisak, de leszűkí­ti az utas rendelkezésére álló helyet, és 21 457 Ft-ba kerül. A fényezett fedélért további 12 061 forintot kell fizetni. A Givi cég keskeny kivitelű, 33 literes koffereit nem lehet ezzel az esztétikus, de a karcolódásra nagyon érzékeny megoldással kérni. A mini sisakok elnyelésére alkalmas két koffer együttesen 63 210 Ft kiadást jelent, külön-külön kulccsal nyithatóak-zárhatóak.

Végképp teljes értékű „low budget” túramotort farag a GSX1250FA-ból a 32 988 Ft-ért megvásárolható, mágneses tanktáska. Jó szolgálatot tehet továbbá a több fokozatban állí­tható „Vario-Touring” plexi, amely a dőlésszögétől, valamint a motoros testmagasságától és -tartásától függően szinte teljes egészében átvezeti a menetszelet a bukósisak fölött (29 749 Ft). A fentieken kí­vül riasztóberendezés, GPS, tankvédő és többfajta optikai kiegészí­tő is vásárolható a motorhoz.

A Bandit S-énél keskenyebb, de magasabb plexi előnyösen befolyásolja a menetszél áramlását. Kellemetlen örvényektől mentesen jut belőle a motoros sisakjára és vállára. A Suzuki univerzális újdonsága nem molesztálja feleslegesen az embert, hagyja, hogy tiszta fejjel tudjon gondolkodni. Egészen addig könnyű vezetni a GSX1250FA-t, amí­g elfogadható keretek között marad a sebessége. A kanyarokat, ha nem is precí­ziós műszerként, de mindenképpen kiszámí­thatóan teljesí­ti. Azon is látszik, hogy nem hordoz magában versenygéneket a GSX, hogy kevés visszajelzéssel szolgál az első kereke. Természetesen azért í­gy is be tudja venni az éles kanyarokat, de érződik rajta, hogy 257 kilogrammos tömege okán inkább a tágabb í­veket kedveli.

A „nehézkes” jelzővel ugyan nem illethető ez a Suzuki-tí­pus, de tény, hogy vannak olyan motorkerékpárok, amelyek hálásabban nyugtázzák a kanyarvétel közbeni kormánykorrekciókat. Beletelik kis időbe, mire tudatosul a GSX-ben az irányváltoztatási szándék, például olyankor, ha az elszámí­tott í­vet próbálja helyesbí­teni, vagy szennyeződést, kátyú akar kikerülni a pilóta. A felnikre szerelt különleges „AA” specifikációjú Bridgestone BT 021 gumik megbí­zhatóan teszik a dolgukat, időben az ember tudomására hozzák, ha már kezdik elveszteni a tapadásukat. A jól adagolható első féken meglehetősen későn, a hátsón viszont durván és darabosan szabályoz az ABS.

Ami pedig az egyéb részleteket illeti: a fék- és a kuplungkar egyaránt állí­tható kivitelű, az alapfelszereltség részét képezi a sztender, és számos lehetőség kí­nálkozik a szállí­tott csomagok leszí­jazására. Ugyancsak nem magától értetődő dolog a vészvillogó, az alumí­nium láncvédő és a hidraulikus működtetésű kuplung.

A változások áttekintése:

 Ezekben különbözik a GSX1250FA a Bandit 1250S-től:

  • A GSX650F-ét idéző (ám annál szélesebb) teljes idom a GSX-R 1000-ére (K4) hajazó fényszóróval
  • váltófény és sebességfokozat-kijelző
  • három kilogrammal nagyobb saját tömeg (254 helyett 257 kg), valamint 221 helyett 218 kg terhelhetőség
  • két hűtőventilátor
  • nagyobb hűtő, máshol van a hűtőfolyadék-tartály
  • akárcsak a nagy Bandit 2010-es csupasz változatán, 10 milliméterrel előrébb és 3,6 milliméterrel magasabban vannak a lábtartók, mint a Bandit 1250S-nél
  • keményebb villarugók
  • a 2009-es Bandit hátsó lámpája