Suzuki GSX-R1000 – Rejtett evolúció

A 2012-es Suzuki GSX-R1000-en a legtöbb változtatást az erőforrás belsejében hajtották végre, első pillantásra csak az új szí­nkombináció, a módosí­tott kipufogó és fékberendezés látható.

Rögtön az elején eláruljuk, hogy mi az, amit a GSX-R1000 legújabb kiadása sem kapott: ABS-t és kipörgésgátlót. Ezzel ő az utolsó japán 1000-es szupersportgép, amely konzekvensen ellenáll az elektronikus kisegí­tő berendezések trendjének. Ha í­gy nézzük: egy motorkerékpár azoknak, akik a menet közben elkövetett hibáért legszí­vesebben azonnal megfizetnek.

Pedig a Suzuki mérnökei szorgalmasan dolgoztak a legifjabb és legerősebb GSX-R fejlesztésén. A 600-ashoz és a 750-eshez hasonlóan az 1000-est is fogyókúrának vetették alá, amely azonban esetében nem volt olyan radikális, mint a testvéreinél. Legutóbb tesztelt 2011-es modellünkhöz képest, amely teletankolva 208 kilogrammot nyomott a mérlegen, az új példány állí­tólag 5 kilogrammal könnyebb. Kettőt spóroltak a vázon, újabb kettőt az új, négy-a-kettőbe-egybe kipufogón, a maradékot pedig grammonként faragták le a fékekről és egyéb apróbb alkatrészekről.

Belső súrlódás és sűrí­tési veszteség – a Suzuki mérnökei a legújabb

1000-es modellnél is ezeknek a témáknak szenteltek különös figyelmet


Egyértelmű, hogy a mozgó motoralkatrészeken megtakarí­tott néhány grammnak hatalmas jelentősége van. Az új, 11 százalékkal kisebb súlyú dugattyúkat és a 2,5 grammal könnyebb emelőtőkéket tehát nyugodtan tekinthetjük jelentős előrelépésnek. A kipufogótengely módosí­tott bütyökprofiljaitól és a kisebb szelepátfedésektől nagyobb teljesí­tményt remélnek elsősorban a magasabb fordulatszám-tartományban, mí­g az új kipufogóberendezés nemcsak tömeget spórol, hanem állí­tólag a korábban 6000 és 7000 között bekövetkező nyomatékcsökkenést is kiküszöböli.

A nagyobb, 12,9:1-es sűrí­tés a dugattyú aljának lekerekí­tett formájával együtt a hatékonyabb égést, a hengerek közötti szellőzők méretének megnövelése – aminek egyébként már többször nekirugaszkodtak – a sűrí­tési veszteségek csökkentését szolgálja. A Suzuki ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően alacsonyabb fogyasztást, illetve egy tankolással 8 százalékkal nagyobb hatótávolságot í­gér.

 

  
Balra: Az új kipufogórendszer segí­tségével kiküszöbölték a

6000 és 7000/min közti visszaesést – állí­tja a Suzuki

Jobbra: Az új dugattyúk felszí­ne a jobb égés érdekében simább, mí­g a

tőcsavar keskeny felfogatása tömeget takarí­t meg


Miután a tavalyi szezon elején piacra került 600-as és 750-es modellek Brembo Monobloc féknyergeket kaptak, várható volt a hasonló változás a GSX-R1000 esetében is. Megtörtént, emellett az 1000-est új féktárcsákkal is felszerelték. Ezek vastagságát 5,5-ről 5 milliméterre mérsékelték. A könnyebb első keréktengellyel együtt í­gy tovább csökkent a rugózatlan tömeg. A villa alapvetően érzékenyebben reagál és jobb lett a manőverezőképesség – ennek fejében megnőtt a veszélye annak, hogy a versenypályán extrém fékezési manővereknél az eddiginél gyorsabban lép majd fel fékfáradás. A hockenheimi pálya hosszú, fullgázos egyenese utáni hajtűkanyarja ebből a szempontból igazi próbatétel lehet az új féknek.

Műszaki adatok: négyütemű, négyhengeres soros motor, furat/löket:

74,5/57,3 mm, lökettérfogat: 999 cm³, teljesí­tmény és nyomaték: n. a.,

tengelytáv: 1405 mm, utánfutás: 98 mm, rugóú elöl/hátul: 120/130 mm,

teletankolt tömeg: 203 kg, üzemanyagtank: 17,5 liter, ülésmagasság: 810 mm