Összehasonlító teszt: Superbike-ok 2. rész

Minden sport lényege az első hely megszerzése, és persze kivétel nélkül az összes sporteszköz fejlesztését is ez a törekvés hatja át. Így az idők során még a közúton is használható superbike-okat is arra optimalizálták, hogy a lehető legjobb köridőket érjék el velük. Ennek mondhatni jelképe az egyszer jobban, máskor kevésbé, de minden esetben az első kerékre orientált üléspozíció.

Ami a legtöbb motoros számára elérhetetlen, az a motortesztelőkkel gyakran előfordul: egy szegmens több, időnként akár összes motorkerékpárját is közvetlenül össze tudják hasonlítani egymással. Ha ráadásul a hét superbike-kal rögtön egymás után motorozhatunk, akkor szinte magától adódik a dolog, hogy különböző csoportokba soroljuk be őket. Az első, létszámban legnagyobb és legkülönösebb csoportot az Aprilia RSV4 1100 Factory, a Yamaha YZF-R1 M és a Honda CBR 1000 RR-R SP alkotja. Ha fairek akarunk lenni, akkor „Aprilia-csoportnak“ kellene neveznünk őket, hiszen a kis olasz gyártó volt az, amely 2009-ben elsőként olyan motorkerékpárt dobott piacra, amely a kormányzási pontosság és az első kerék állapotáról adott visszajelzések tekintetében szétfeszítette azokat a határokat, amelyeket a közúti motorok körében addig ismertünk. Az átlagos motoros – az átlagos tesztelővel egyetemben – a Ducati 916 óta először kaphatott képet arról, milyen irányba mennek a legújabb fejlesztésű, speciális versenymotorok, milyen elképesztő sebességet tesznek lehetővé a kanyar elején, és ehhez mennyire veszik igénybe a pilótát.

Mindezt azon állításunk korrigálásának is szántuk, amelyet az új Fireblade toptesztjében fogalmaztunk meg, mely szerint a Yamaha YZF-R1 RN32-es típusa volt az a motorkerékpár, amely ilyen kormányzási tulajdonságokat elsőként tett mindenki számára elérhetővé. Ez nem teljesen helyes, de a Yamaha piaci pozíciója egy időre elfeledtette szerzőnkkel az Apriliát. De 2015-ben valóban az RN32-es volt az első, az inkább konzervatívnak számító Japánból származó 1000-es szupersportgép, amely ilyen radikálisan sportos futóművel került piacra. A legfiatalabb, az új Honda Fireblade, még extrémebb irányba megy el ezen a téren. Az embernek már-már az a benyomása támad, hogy megérezhet egy hangyányit Marc Márquez agresszív elsőkerék-kezeléséből.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2020/09 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.