Olvasói motor: BMW R nineT

Egy 2004 es Harley-Davidson Dynát cseréltem le a BMW-re, mert 4 év és 25.000km megtétele után kisebb súlyú és dinamikusabb motort szerettem volna. A Harley 300kg-os súlya és 68 lóereje nyugodt motorozáshoz elég volt, de előzésnél és hirtelen fékezésnél néha kiszaladt egy-két csúnya szó a számon. Az első ötlet egy M8 blokkos Fatbob volt, aztán véletlenül belebotlottam egy R nine t tesztbe aminek kapcsán kicsit jobban körbejártam a témát, végül döntöttem, hogy szakítok a HD-val és megvettem szalonból a BMW-t.

Eddig 3 szezon alatt 21.000km-t tettem meg vele, főleg napi munkába járásra (2x18km), illetve hétvégi motorozásokra (2-300km) használom. A motorkerékpár mérete nekem tökéletes, 183cm és 90kg vagyok, felültem egy 1200 -as Monsterre is mielött megvettem a BMW-t, de azon nagyon az ölemben éreztem a kormányt. A nine t-re ahogy felültem olyan volt mintha rám szabták volna.

A motor hajtóműve az utolsó léghűtéses boxer blokk, ami 110lóerőt és 116nm-t tud, én sokoldalúnak nevezném, városi forgalomban lazán lehet vele 2-3000ford/percen poroszkálni, nem csábít semmi hülyeségre, ha 5000ford/percnél váltok akkor az összes autó kicsiny ponttá zsugorodik a tükörben, ha 8000-nél akkor a motorok nagy része is. Szóval odébb tud állni, de nem hozza ki az emberből az állatot. A motor a jobb gyorsulás érdekében rövidebb végáttételt kapott, mint az ugyanezzel a blokkal szerelt régebbi GS és RT, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 6-ban 100km/h 3400ford/perc, 140km/h 5000ford/perc (leszabályzás 8500ford/perc) A végsebesség 217km/h hivatalosan, azt tudja is. A nyomatékrugalmassága nagyon jó, a kényelmes utazó tempót a szélvédelem határolja be, nem a motor. Tesztekben szokták írni, hogy nagyobb fordulaton némi vibráció fellép a kormányban, a Harley után nekem a BMW-n a 4-5-6-7000ford/perc egyformának tűnik, csak máshol van a mutató. Nem érződik, hogy a motor nagyobb fordulatnál erőlködne vagy szenvedne.

Két negatívum jut vele kapcsolatban eszembe, az első a gyári kormány, ami túl széles és kifelé kényszeríti a könyököket, ami lehet, hogy vagányul néz ki, de 200km autópálya után rendszeresen megfájdult a vállam. Amióta kicseréltem egy 10cm-el keskenyebb rizomára sokkal jobb, a kényelmes utazó tempó szélvédő nélkül fájdalommentes 140km/h lett. A másik negatívum az ülés, ami 1 óráig kényelmes, 1-2 óra között kényelmetlen, 2 óra fölött pedig fájdalmas. Ezen 1,5 óránkénti megállással szoktam túllendülni hosszú úton, illetve most kísérletezek a hálós ülés borítással.

Van egy Dart flyscreen szélvédőm hozzá, ezt csak autópályás használatra teszem fel, azzal 160-180km/h is kényelmes tartósan. Fogyasztás 5,4l/100km ingázásnál, 6-6.5l autópályán 130-140km/h-nál.

Olajfogyasztás: Számítottam rá, hogy lesz, az 1000km és 10.0000km közötti olajcserénél öntöttem utána 2dl-t, 10.000km és 20.000km-nél nem kellett. (az előbbinél volt egy hosszú külföldi pályaszakasz, ahol 3-400km-t mentem 170-180km/h-val tartósan, míg a későbbi olajcserék között ilyen nem volt, lehet ez hatással volt rá.)

Amik nálam pozitívumok voltak a motorral kapcsolatban: kéthengeres, léghűtéses, nincs tft kijelző, nincs jeladós kulcs, van két gyönyörű kerek műszer és egy kulcs amivel rá lehet adni a gyújtást. Aki szívott már kulcs nélküli indítással, meg letiltó riasztóval egy nagyfeszültségű vezeték vagy bármi más miatt az tudja miről beszélek.

Talán az egyik utolsó olyan motor, amit otthon is lehet szervizelni, ha valaki nem teljesen műszaki analfabéta, a kötelező szervizeket otthon is megtudja csinálni. A motoron lévő összes csavar torx fejű, elég egy jó minőségű torx készlet és lehet szerelni. Korábbi negatív tapasztalat miatt (3 hétig ragadt szervizben a motor egy kötelező szervizen-mert a szerelőnek sok volt a dolga és nem ért rá foglalkozni vele) nálam fő szempont, hogy csak olyan motort veszek amit én is le tudok otthon szervizelni.

Ha valaki ilyen motor vásárlásán gondolkodik azzal azért legyen tisztában, hogy ez nem túra motor. Lehet vele messzire menni, de arra vannak kényelmesebb motorok. A hátsó ülés is max 30percig elviselhető, aki utast akar szállítani, annak szintén nem ajánlanám.

Ami igazán az erőssége az a motorozási élmény, a futómű stabil, jól kanyarodik, nagy sebességnél is, a fékek nagyon jók, de van rengeteg teszt amikben ez sokkal jobban le van írva. Nálam műszaki hiba nem fordult elő, egyszer fellökött egy autós, aminek következtében a motor felborult, mivel tettem fel bukócsöveket két törött indexel és letört kuplungvéggel megúsztam.

Néhány szót ejtenék az áráról, ami nem kevés és szokták mondani, hogy ennyiért sokkal jobb BMW-k vannak pl az R1250R, jobb ár érték arány, azonban az nem lesz klasszikus, a ma divatos tft-je 5 év múlva gagyi lesz, az R nine t viszont szerintem 10-20 év múlva is keresett és értéktartó motor marad, nézzük csak meg ma mennyire értéktartóak a 70-es 80-as évek és mennyire nem a 90-2000-es évek boxerei.

Összegzésül ez egy igazi motor motor, nem túra, nem sport, nem chopper, olyan mint régen voltak a motorok, a mai anyagminőséggel és kidolgozással, feszes futóművel erős motorral. Teljesen elégedett  vagyok vele, a milyen lesz a következő motorja kérdésre csak azt tudnám válaszolni, hogy ugyan ez.