Olvasói motor: Yamaha MT03

A vásárlás előtt sok motor típus számításba jött. Melyik lenne az ideális választás? 250-től egészen 900 köbcentiig. A sportmotorok látványa és teljesítménye lenyűgöző, de ezeknek a rendeltetése a versenypályán való száguldozás. A sportmotorok kínpadhoz hasonló üléspozíciója hosszútávon kényelmetlen. Én leginkább túrázok, így egy egyenes üléspozíciót biztosító csupasz, naked motor tökéletes választásnak tűnt, mely olcsóbb is, mint az idomos változata.

Az MT03 az R3-hoz viszonyítva kevesebb idommal, kényelmesebb üléspozícióval és szélesebb kormánnyal rendelkezik, illetve pár százezer forinttal kevesebbe is kerül. Túrázásra MT03, míg pályázásra az R3 való. A versenyzőket várja a Hungarian Supersport 300.

Az Mt03 a 300-as motorok palettájához tartózik. Ez a géposztály könnyen kezelhető, csekély súlyú, és ezek mellett még élvezetes motorozást tesz lehetővé. Olcsóbb lehet a fenntartási költsége, mint egy nagyobb motornak. Kompakt, nagyon egyben van a gép. Egy 321 köbcentiméteres soros kéthengeres motor hajtja, mely a maximális teljesítményét (42LE) 10750-es, míg a legnagyobb nyomatékát (29.6Nm) 9000-es fordulaton adja le. Utóbbi fordulaton 145 km/h-val megy.

Mire elég ez a 42 lóerő? Sok mindenre. Ez pont az-az erő, amely még autópálya tempónál sem hagy cserben. A 145 km/h az ő utazója, ekkor adja le a legnagyobb nyomatékát a közel 30 nm-t. A végsebessége 173 km/h. 166km/h-nál kezd el elfogyni. Optimális használati sebessége 50 és 150km/h között van. Az R3 más áttételnek köszönhetően 10 km/h-val többet megy.

Úgy hallottam, ha nem használod ki a motorod teljesítményének 80%-át, akkor az a motor nagy a számodra. Nem buzdítok senkit sem közúton való száguldozásra, csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy ne az önérzetünkhöz, hanem a tudásunkhoz, méretünkhöz, és a felhasználási területünkhöz válasszunk motort. 42 lóerő alatti motor sztrádán könnyen bajba kerülhet, mert nincs tartalék, ha előzni kell.

Fogyasztása 3.6 és 5.4 liter között van. 130km/h alatti tempónál 3.8 és 4 liter körül el lehet vele járni. Tartós 145 km/h-ás sebességnél 4.5-et eszik. A 100-as benzinnek köszönhetően 2 decivel kevesebbet fogyaszt.

Üléspozíció sportos, a karom szinte nyújtva van, egy magasabb kormánnyal kényelmesebb lenne. A motor előretolt súlypontú kialakítással rendelkezik, ami megkönnyíti, hogy autópálya sebesség felett rá tudjak hasalni a motorra, viszont úgy néz ki, mintha mindig támaszkodnék a kormányon.

A minden részletre kiterjedő, alapos, minőségi kidolgozottság nekem nagyon tetszik. A mérnökök ügyeltek a részletekre. Ez látszik a blokk kidolgozásán, a lábtámaszon, mely megakadályozza, hogy a kipufogón legyen a lábunk. Gyárilag minőségi Michelin Pilot Street gumikkal és blokkolásgátlóval szerelték. A 37 mm-es első teleszkópok vannak rajta. Az erős, de mégis könnyű 35 mm-es acélcsőből készült kék váz, és a szintén kék Y küllős (Yamaha) felnik igazán szemet gyönyörködtetőek. Az aszimmetrikus 573 mm hosszú lengőkar kiváló irányíthatóságot ad. A fokozatkijelző és a villanófény kezdőknek nagy segítség lehet.

A vezérműtengely közvetlen hajtású, a hajókarok karburáltak, a hengerek alacsony súrlódásúak, a főtengely pedig 180 fokos kialakítású. Az azonnali gázreakció és az izgalmas vezetés garantált. A blokk egyenletesen adja le a teljesítményt, mely nagyon strapabíró, hiszen a szelepeket csak 40 ezer km-ént kell ellenőrizni és ha kell, állítani. Ezt műveletet más, nagyobb motornál 25 ezrenként kell végrehajtani.

Nem bántam meg a vételt. Gyönyörű formával, színnel rendelkezik, minden porcikája tetszik. Nagyon egyben van a gép. Ilyen formájú kipufogót először a 2006-os R6R-en láttam. Látszik, hogy az MT03 minden alkatrésze alapos mérnöki munka eredménye.

Változó időjárási körülmények között is megállja a helyét. Motoroztam vele szakadó esőben az osztrák 69-es úton, és közel egy nap alatt megjártam vele a Transalpinat, amikor is közel 22 óra alatt 1280 km-t vezettem. Jártam vele a Bécsi-erdőben, Máriazellben, a Lomnici-csúcsnál, a Halicsi várkastélynál, a Bozóki várnál. Pályáztam vele Kakucson és még vezetéstechnikai tréningeken is bírta a gyűrődést.

Az MT03 kategóriája egyik legjobb csomagjával rendelkezik. Egy kiváló ár/érték arányú motor. Teljesítménye az A2-es kategóriába passzol. Újrakezdődnek, haladóknak, óvatos kezdőknek kiváló választás lehet.

Az MT03-al való motorozás során a vezető képes eggyé válni a motorjával és átélheti a Kandot a Yamaha életfilozófiáját. Az MT03 tényleg megérinti a szíved.

A motorom neve Mirabella. E név jelentése: csodálatra méltó. A hangvillás gyártó egy csodálatra méltó motort készített, mely a számomra minden szempontból tökéletes. Nem kell túl sokat udvarolni neki, könnyen lefekszik velem a kanyarban. Ő egy gyönyörű nő, akit a szó minden értelmében karban kell tartani.

Az olajat 5 ezer kilométerenként kéri. Érdemes betartani, mert ez a hosszú motor élettartam egyik titka. A fojtószelepet 10 ezrenként érdemes ellenőrizni, a gyertyákat és a légszűrőt 20 ezrenként cserélni. 2 évente fék, 3 évente pedig hűtőfolyadék csere indokolt. 50 ezernél érdemes a kerékben lévő csapágyakat is megvizsgálni. A teleszkópban lévő olajat pedig 3 év vagy 25 ezer km után kell cserélni. Még egy megbízható motor is szervizigényes.

Számomra fontos volt a könnyű tömeg, mert így olyan helyekre is be tudom tolni, ahová egy 200kg feletti motort nehéz lenne. A 168 kg-os tömegével és a 140-es hátsó gumijával rövidebb féktávot és nagyobb kanyarsebességet lehet elérni, mint egy erősebb, de nehezebb motorral. Egy nagyobb motorhoz képest olcsóbb a fenntartási költsége, de élvezeti szempontból alig marad el mögötte. Modern technika, mely blokkolásgátlóval rendelkezik, ami vészfékezés estén nagy szolgálatot tesz.

A motort 5300 km-rel vettem. Jelenleg 40997 km-t mutat az odo. Több is lenne benne, ha a válság nem nehezítette volna meg a külföldi túrákat.

Csak a kopó alkatrészek lettek cserélve: olaj, szűrők, hűtő és- fékfolyadék, gyújtógyertya, lánc, gumi, izzó, csapágy és szelepfedél tömítés. Használtam hó kivételével minden időjárási körülmény közepette. Melegben, szakadó esőben és 10 fok alatt is. Csak egyszer hagyott cserben. A 40 ezredik km -nél tönkrement a hátsó kerék egyik csapágya, de ez a magyar utaknak is köszönhető. Ezt az egy alkalmat leszámítva mindig hű társam volt. Gyári visszahívásról nem tudok. Ezt a megbízhatóságot és tartósságot bármelyik konkurens motorgyártó megirigyelhetné.

Egy-két gyengeségre is felfigyeltem. 170 km autópályázás (130-145 km/h) után boka alatt bizsereg a lábam a rezgéstől. Az első lámpabúra alsó része hajlamos a párásodásra. Ez télen előfordul a műszerfal egy kis részén is, de le lehet olvasni mindent. A hátsó index gyárilag enyhén lötyög. Néha előfordul üres váltás az első és a második sebesség között. A szürke bevonatú kipufogó remekül néz ki, de tisztára még nem sikerült tisztítani, mert itt nem működnek azok a csodaszerek, melyekkel a rozsdamentes leömlőket kezelik. Nagyon jól mutat a fém lábtartó, de egy rezgéscsillapító gumi bevonat jól jönne rá. Én örülnék egy visszajelzőnek, mely megmutatja, hogy a tankban lévő benzinnel még hány kilométert lehet megtenni. Ezekkel együtt lehet élni. Ennél nagyobb gond sose legyen vele.

Ez egy könnyű, fiatalos, sportos motor, melyet élmény vezetni. Kevésbé eszi a gumit, és könnyben fordul, mint egy nagymotor. A lánc és a gumi is elmegy közel 30 ezer km-t, de ez vezetési stílus függő is. Teljesítménye a közút minden helyzetében megállja a helyét. Tudása épeszű motorozáshoz, ha nem viszünk magunkkal csomagokat és hosszútávon utast, akkor tökéletes lehet.

Úgy vettem észre, hogy a Yamalube olajat jobban szereti, mint a Motul 5100-et. A Yamaha olajától mélyebb a hangja, míg az 5100-től jobban visít. Célom a motorommal az 50 és a 100 ezer km elérése. Nem tervezem lecserélni, de ha mégis megtenném, akkor egy kék MT07-et vennék 2018-tól.

Hála és köszönet Akirori Hiranonak – az MT03 projekt vezetőjének – amiért megalkotta az MT03-as motorkerékpárt!

Mindenki olyan motort vegyen, mely a felhasználás módjához, a méreteihez, pénztárcájához és ízléséhez illik. Vásárlás előtt ki kell próbálni és alaposan át kell vizsgálni!

Fotó: Lengyel Károly