Norton Nemesis 1500 V8 – Bosszúvágy

Az angol Norton Motorcycles és az amerikai March Motors fúziója nyomán az amerikai Minesotában 1998-ban megalakult az NMI, Norton Motors International.

A cég többször is bejelentette, hogy nyolchengeres motorokat fog gyártani, de a szakértí´k csak nevettek ezen. Az angol Classik Bike magazin például azt javasolta: vagy maradjanak csöndben, vagy mutassanak be egy ilyen motort.


Mit tesz isten, a tavalyi Birgminghami Motorshow-n feltûntek a nyolchengeresükkel. Az elkövetkezí´ évben hat modellel akarnak megjelenni a piacon. A tí­pusválasztékot két darab Nemesis névre keresztelt hyperbike 235, illetve 280 lóerí´s teljesí­tménnyel, egy Commando nevû 110 lóerí´s V 8-as blokkal épült túramotor, két 750-es Manx-modell 165, illetve 184 lóerí´vel, valamint egy kéthengeres túramotor alkotná. A szakemberek utópisztikusnak miní´sí­tik az elképzelést.

 

A Nemezis kiállí­tási prototí­pusa azonban már most megtekinthetí´, és a V8-as motorokat már a próbapadon nyaggatják. A Bridgeston 120/60 VR 17-es és 200/50 VR 17-es speciál gumikat készí­t ehhez a motorhoz, mivel az új hyperbike jóval 320 fölötti végsebességre lesz képes. Mindennek az 54 esztendí´s angol Al Melling a mûszaki fí´nöke. í” eddig fí´képp a versenyautó-iparban dolgozott. Az Angliában igencsak makacsnak, de tehetségesnek tartott szakember igazi hazafi, aki vissza akarja szerezni a Norton márka régi presztí­zsét. íllí­tólag már idáig négymillió fontot invesztált saját zsebbbí´l a vállalkozásba. Mellette további 57 befektetí´ kezében vannak az NMI részvényei, a legtöbb a kanadai Luigi Aquvillini tulajdonában.

A Nemesis név Angliában bosszú vagy igazságos büntetést – idehaza végzetet – jelent. Másfél literes nyolchengeresének alapja egy négyhengeres hengersor 73 milliméteres furattal és 44,7 milliméteres lökettel (ez éppen a Kawasaki ZX 7 R méreteinek felel meg). Két ilyen 749 köbcentis egységet kombinált Melling hatvanfokos V8-assá, amelyet ugyanúgy keresztben épí­tettek be, akár a Moto Guzzi 1957-ben megjelent legendás 500-as V8-asát. A két felül fekví´ vezérmûtengelyt fogaskerekek hajtják meg, az elsí´ hengersorét bal, a hátsóét jobb oldalról.


A benzinbefecskendezés mágnesszelepei a Boschtól származnak, a gyújtás és a befecskendezés elektronikája az angol MBE-tí´l. A futómû alumí­niumöntvény hí­dvázból és kétkarú, a motorblokkban csapágyazott alumí­niumöntvény lengí´villából áll. Az elsí´ teleszkópvilla alsó szárai a sárvédí´vel egybeöntve stabil plusz villahidat képeznek, ráadásul a négydugattyús féknyergeket is egybeöntötték ezzel az egységgel. Az alkotóelemek számának redukálása Meling szerint igen alacsony, 217 kilós összsúlyt eredményez.

Még ennél is tizenöt kilóval köny-nyebb a 280 lóerí´s Nemesis A, amelynek váza, lengí´villája és kerekei magnéziumból készültek, és elméletileg 360 km/ó végsebességre képes. Aktí­v futómûvet kap, amely nagy sebességnél automatikusan lesüllyeszti a gép felépí­tményét. Akár a Forma–1-nél, a váltó a kormányvégeken elhelyezett elektromágneses kapcsolókkal mûködtethetí´, és az elektrohidraulikus kuplungot is számí­tógép mûködteti. De mire jó ez az egész?

Melling szerint arra, hogy konstrukciójával megelí´zze az Európai Közösség törvényjavaslatát, amelynek értelmében 2004-tí´l csak olyan motorok készí­thetí´k, amelyek nem erí´sebbek az addig forgalomba állí­tott tí­pusoknál.