A biztosítás egyik oldalról olyan, mint a motoros védőfelszerelés: bár nem szándékozunk balesetet szenvedni, a baj ennek ellenére megtörténhet. Másik oldalról viszont a hitelre hasonlít, hiszen ez is egy termék, amelyinek megvásárlása nem mindenkinek éri meg.
Ha motorokról és biztosításról esik szó, elsőre mindenkinek a kötelező felelősségbiztosítás jut eszébe – amivel minden forgalomban részt vevő járműnek rendelkeznie kell. Ez a garanciája annak, hogy ha kárt okozunk másban, a biztosító megtéríti a kárvallottnak. Ez azonban csak egy a sokból, amivel azért találkozik mindenki, mert – ahogyan a nevéből is kiderül – kötelező.
Ezenfelül viszont még sok egyéb extra biztosítást is kínálnak, némelyiket kimondottan motorosoknak. Ezek közül a leginkább ismert a casco, amelyet a saját járműre kötünk. Úgy működik, hogy a motorban történt kárt egy bizonyos százalékú önrész megfizetése mellett térítik, de kiterjedhet lopásra vagy elemi kárra is. Mivel a motorok többnyire második járművek a háztartásban, és az év jelentős részében garázsban állnak, a nagyobb biztosítók már kínálnak kimondottan motoros cascót is: ez szezonálisan is megköthető, sőt bizonyos cégek kínálnak hozzá ún. téli csomagot. Ez kimondottan a téli állásra vonatkozó konstrukció, amely csökkenti a díjat, de csak elemi kárra, tűzkárra és lopásra terjed ki, balesetre, törésre nem fizet.
A casco konstrukciók biztosítónként változnak, ennek megfelelően érdemes több helyről ajánlatot kérni, és alaposan átolvasni a szerződést, különös tekintettel, hogy mire nem terjed ki a felelősségvállalás – például az utólag felszerelt extrákat érinti-e? Ráadásul nem minden járműre köthető casco – quadra, segédmotoros kerékpárra, versenyzésre épített sport- és krosszmotorra például nem, sőt, bizonyos esetekben egyedi építésű motorra sem.
Megoszlik a vélemény, hogy megéri-e a casco biztosítást kötni – ezt mindenkinek magának kell eldöntenie –, azt azonban érdemes ehhez tudni, hogy Magyarországon az átlagos motorral elszenvedett kár 500-600 ezer forint között mozog, míg egy átlagos éves casco díja 80-90 ezer forint, a kárgyakoriság 8%, azaz, száz biztosított motorból várhatóan nyolc szenved balesetet.
A kötelező és a casco után az utasbiztosítással is érdemes foglalkozni, hiszen motoros túra során bármikor megtörténhet a baj. Egy ilyen megkötésénél szintén alaposan át kell nézni a feltételeket. Ellenőrizzük, hogy biztosításunk kiterjed-e Magyarországra is, hiszen elképzelhető, hogy a kifelé vagy hazavezető ú végén hibázunk.
Lukács írpád AEGON – termékmenedzser |
![]() Motorosként „ember cascót” azaz balesetbiztosítást is kössünk! A társaságok többségénél lehet csak közlekedési baleseti eseményekre is szerződést kötni, ezeknek díja jelentősen alacsonyabb, mint egy teljes védelmet nyújtó balesetbiztosításé. A motorkerékpár közúi forgalomban való használata általában nem kizáró tényező, viszont a versenyeken való részvétel vagy az arra való felkészülés igen. Az alapbiztosítás a baleseti halál, de ez kiegészíthető pl. korházi napi térítéssel, baleseti rokkantságra vonatkozó fedezettel. A rokkantsági térítés általában úgy működik, hogy az adott biztosítási összegnek egy meghatározott hányadát fizetik ki: a szabályzatok tartalmazzák, hogy adott testrész vagy szerv elvesztése esetén a biztosítási összeg hány százaléka fizethető ki. |
Az ilyen biztosításoknál az általános fedezeti körbe tartozik a betegség, az orvosi mentés és az ápolás költsége – ez ugyanúgy vonatkozik autóval és motorral utazókra is. Azonban motorosként ezt érdemes olyan extrákkal bővíteni, mint poggyászbiztosítás, ami a lezárt dobozból történő lopásra is térít, valamint a motoros felszerelések eltűnésére is fizet – illetve mindezek baleset utáni eltűnésére is, hiszen előfordul, hogy az összetörő dobozból szétszóródó értékeknek lába kél.
Szót kell még ejteni a motoros asszisztenciáról, ami egy külföldön bekövetkező műszaki hiba esetén nagy segítség lehet. Ezek magukban foglalják a motor szervizbe szállításának, javításának és a hazaú költségének fedezetét – tekintve, hogy akár egy viszonylag egyszerű hiba, mint mondjuk egy defekt vagy láncszakadás is igényelhet tréleres szállítást, ez nagyon is ajánlott opció a túrázók számára. Ilyen azonban nem minden motorra köthető, például tíz évnél idősebb járműre a legtöbb biztosító nem vállal felelősséget. Bizonyos motoros utasbiztosítások a fentieken túl még az extrém időjárási viszonyok miatti kényszerből meghosszabbodó kint tartózkodás költségeit is átvállalják – képzeljük csak el, hogy egy alpesi túrán egyik éjszaka hirtelen leesik a hó…
Fontos, hogy ha külföldi ú előtt nem is kötünk külön biztosítást, mindenképpen váltsuk ki a zöldkártyát, amit ingyen állít ki a biztosító – ugyanis bizonyos országokban (például: Andorra, Ciprus, Észtország, Irán, Izrael, Lettország, Moldávia, Málta, Törökország, Tunézia, Ukrajna, Irán és Tunézia) csak ezzel és a motorra felragasztott szabványos H matricával együtt érvényes a kötelező biztosításunk.
De nemcsak magunkra vagy motorunkra köthetünk biztosítást, hanem külön a felszereléseinkre, motorhitelünkre – ha esetleg kirúgnak valakit a munkahelyéről, így nem válik fizetésképtelenné –, de akár külön az egyedi fényezésre is köthetünk szerződést.