Ne hagyja becsapni magát: biztosí­tások

A biztosí­tás egyik oldalról olyan, mint a motoros védőfelszerelés: bár nem szándékozunk balesetet szenvedni, a baj ennek ellenére megtörténhet. Másik oldalról viszont a hitelre hasonlí­t, hiszen ez is egy termék, amelyinek megvásárlása nem mindenkinek éri meg.

Ha motorokról és biztosí­tásról esik szó, elsőre mindenkinek a kötelező felelősségbiztosí­tás jut eszébe – amivel minden forgalomban részt vevő járműnek rendelkeznie kell. Ez a garanciája annak, hogy ha kárt okozunk másban, a biztosí­tó megtérí­ti a kárvallottnak. Ez azonban csak egy a sokból, amivel azért találkozik mindenki, mert – ahogyan a nevéből is kiderül – kötelező.

 

 

 

Ezenfelül viszont még sok egyéb extra biztosí­tást is kí­nálnak, némelyiket kimondottan motorosoknak. Ezek közül a leginkább ismert a casco, amelyet a saját járműre kötünk. Úgy működik, hogy a motorban történt kárt egy bizonyos százalékú önrész megfizetése mellett térí­tik, de kiterjedhet lopásra vagy elemi kárra is. Mivel a motorok többnyire második járművek a háztartásban, és az év jelentős részében garázsban állnak, a nagyobb biztosí­tók már kí­nálnak kimondottan motoros cascót is: ez szezonálisan is megköthető, sőt bizonyos cégek kí­nálnak hozzá ún. téli csomagot. Ez kimondottan a téli állásra vonatkozó konstrukció, amely csökkenti a dí­jat, de csak elemi kárra, tűzkárra és lopásra terjed ki, balesetre, törésre nem fizet.

A casco konstrukciók biztosí­tónként változnak, ennek megfelelően érdemes több helyről ajánlatot kérni, és alaposan átolvasni a szerződést, különös tekintettel, hogy mire nem terjed ki a felelősségvállalás – például az utólag felszerelt extrákat érinti-e? Ráadásul nem minden járműre köthető casco – quadra, segédmotoros kerékpárra, versenyzésre épí­tett sport- és krosszmotorra például nem, sőt, bizonyos esetekben egyedi épí­tésű motorra sem.
Megoszlik a vélemény, hogy megéri-e a casco biztosí­tást kötni – ezt mindenkinek magának kell eldöntenie –, azt azonban érdemes ehhez tudni, hogy Magyarországon az átlagos motorral elszenvedett kár 500-600 ezer forint között mozog, mí­g egy átlagos éves casco dí­ja 80-90 ezer forint, a kárgyakoriság 8%, azaz, száz biztosí­tott motorból várhatóan nyolc szenved balesetet.
A kötelező és a casco után az utasbiztosí­tással is érdemes foglalkozni, hiszen motoros túra során bármikor megtörténhet a baj. Egy ilyen megkötésénél szintén alaposan át kell nézni a feltételeket. Ellenőrizzük, hogy biztosí­tásunk kiterjed-e Magyarországra is, hiszen elképzelhető, hogy a kifelé vagy hazavezető ú végén hibázunk.

 

 

Lukács írpád
AEGON – termékmenedzser
A biztosí­tás tudatos kockázatkezelési döntés eredménye, í­gy helytelen úgy értékelni, mint egy beruházást. Mikor biztosí­tást veszünk, az általunk azonosí­tott kockázatot áthárí­tjuk dí­j ellenében egy biztosí­tóra, í­gy tagjai leszünk egy (veszély)közösségnek melyben mindenki ugyanazon kockázatnak van kitéve és a tagok által befizetett dí­jból fizetik ki a tagok kárait. Ami mérlegelés tárgya lehet, hogy hajlandóak vagyunk-e a biztosí­tás dí­ját megfizetni. Ahhoz, hogy jó döntést hozzunk, nézzünk meg több ajánlatot, esetleg eltérő önrész variációkat is. Hajlamosak lehetünk abba a hibába esni, hogy egy idősebb motorkerékpárra már nem tartjuk fontosnak a cascót, mert már úgy sem ér olyan sokat, de pl. egy Honda CBR 600 F4 esetében egy 2000-res évjáratú modell idomszettjének az új ára közel azonos egy 2006-os F4i árával, pedig forgalmi értékben az F4i akár kétszer annyiba is kerülhet.
Motorosként  „ember cascót” azaz balesetbiztosí­tást is kössünk! A társaságok többségénél lehet csak közlekedési baleseti eseményekre is szerződést kötni, ezeknek dí­ja jelentősen alacsonyabb, mint egy teljes védelmet nyújtó balesetbiztosí­tásé. A motorkerékpár közúi forgalomban való használata általában nem kizáró tényező, viszont a versenyeken való részvétel vagy az arra való felkészülés igen. Az alapbiztosí­tás a baleseti halál, de ez kiegészí­thető pl. korházi napi térí­téssel, baleseti rokkantságra vonatkozó fedezettel. A rokkantsági térí­tés általában úgy működik, hogy az adott biztosí­tási összegnek egy meghatározott hányadát fizetik ki: a szabályzatok tartalmazzák, hogy adott testrész vagy szerv elvesztése esetén a biztosí­tási összeg hány százaléka fizethető ki.

 

 

 

Az ilyen biztosí­tásoknál az általános fedezeti körbe tartozik a betegség, az orvosi mentés és az ápolás költsége – ez ugyanúgy vonatkozik autóval és motorral utazókra is. Azonban motorosként ezt érdemes olyan extrákkal bőví­teni, mint poggyászbiztosí­tás, ami a lezárt dobozból történő lopásra is térí­t, valamint a motoros felszerelések eltűnésére is fizet – illetve mindezek baleset utáni eltűnésére is, hiszen előfordul, hogy az összetörő dobozból szétszóródó értékeknek lába kél.
Szót kell még ejteni a motoros asszisztenciáról, ami egy külföldön bekövetkező műszaki hiba esetén nagy segí­tség lehet. Ezek magukban foglalják a motor szervizbe szállí­tásának, javí­tásának és a hazaú költségének fedezetét – tekintve, hogy akár egy viszonylag egyszerű hiba, mint mondjuk egy defekt vagy láncszakadás is igényelhet tréleres szállí­tást, ez nagyon is ajánlott opció a túrázók számára. Ilyen azonban nem minden motorra köthető, például tí­z évnél idősebb járműre a legtöbb biztosí­tó nem vállal felelősséget. Bizonyos motoros utasbiztosí­tások a fentieken túl még az extrém időjárási viszonyok miatti kényszerből meghosszabbodó kint tartózkodás költségeit is átvállalják – képzeljük csak el, hogy egy alpesi túrán egyik éjszaka hirtelen leesik a hó…
Fontos, hogy ha külföldi ú előtt nem is kötünk külön biztosí­tást, mindenképpen váltsuk ki a zöldkártyát, amit ingyen állí­t ki a biztosí­tó – ugyanis bizonyos országokban (például: Andorra, Ciprus, Észtország, Irán, Izrael, Lettország, Moldávia, Málta, Törökország, Tunézia, Ukrajna, Irán és Tunézia) csak ezzel és a motorra felragasztott szabványos H matricával együtt érvényes a kötelező biztosí­tásunk.

De nemcsak magunkra vagy motorunkra köthetünk biztosí­tást, hanem külön a felszereléseinkre, motorhitelünkre – ha esetleg kirúgnak valakit a munkahelyéről, í­gy nem válik fizetésképtelenné –, de akár külön az egyedi fényezésre is köthetünk szerződést.