Moto Guzzi V11 Sport – 11-gyel múlt 7

A mandellói Moto Guzzi gyár idí´sebb dolgozói még mindig csillogó szemmel idézik fel 1971-et, amikor hatalmas eladási sikert aratott a V7 Sport, amely akkoriban szenzációsnak számí­tó 206 km/órás végsebességet ért el.


Ez a 700 köbcentis, mindenki által szeretett V7-es lett a keresztapja az új 1100-asnak, és a Moto Guzzinál most arról álmodnak, hogy a V11 Sport hasonlóan nagy sikert arat. Manapság persze más számí­t szenzációs végsebességnek, és a V11 mai szemmel nem is igazán sportgép. Gyártói leginkább Café Racer alla italianának mondanák. Úgyszólván egy Guzzi Light, amellyel az alpesi hágókon ugyanúgy lehet száguldozni, mint az autópályán. Kilencvenegy lóerejével és 220 km/h végsebességével elég ereje van ahhoz, hogy olasz charme-jával bármely kávézó elí´tt megállja a helyét.

Ahogy a V11-est beindí­tjuk, ismét Guzzi Lightnak érezzük. A régi Guzziktól ismert hangverseny elmarad, és ugyan még mindig jól szól, de a szigorú hangerí´-elí´í­rásokhoz idomuló, Ducatikat idézí´ kipufogók hangtompí­tói igencsak lecsendesí­tették. A V11-es erí´forrása a jól ismert 1100-as kétszelepes befecskendezéses motor, amely sok finomí­táson ment keresztül, mielí´tt az új gépbe épí­tették.

Ráülünk, elindulunk, és jól érezzük magunkat. Ez az elsí´ benyomás a V11-esrí´l. Az üléspozí­ció nem túlzottan sportos, inkább kényelmes, a V2-es azonnal és erí´lködés nélkül ránt elí´re. Hétezernél sárgát, nyolcezertí´l pirosat mutat a fordulatszámmérí´. De ki pörgetne ennyire egy Guzzit, hiszen már egészen alul is ugyanolyan nagy nyomatékkal rendelkezik. Teljesen új viszont a hatsebességes vátómû, amely puhán és pontosan mûködik. Belsejében négy tengely forog – e megoldást a Moto Guzzi szabadalommal védi. Nem változtatott a Guzzi azon, hogy váltás közben igencsak nagy utat kell a lábnak megtenni. Szintén új és nagyon jó a hidraulikus kuplung, mert ezt nem kell rángatni, feszí­teni, csupán egyszerûen meghúzni.

A futómûvel nagy igazi csodákat alkottak a Guzzi mérnökei. Régen robusztus erí´re volt szükség hozzá, most enyhén meghúzzuk a kormányt, és a V11 könnyedén dí´l be bármelyik kanyarba. Alig hihetí´, de ennek az új hatsebességes váltómû az oka, amely a terebélyes régi ötfokozatúnál hét centivel rövidebb. A régi váltóegység miatt a motorblokkot nem lehetett a hossztengelybe elhelyezni, ez most lehetséges. Az erí´forrás továbbra is tetemes súlyát alig érezzük menet közben. A rövidebb tengelytáv, a módosí­tott cantilever lengí´villa, a hosszabb, nyomatékkitámasztással készült kardántengely, valamint az egy fokkal hegyesebb villaszög az elmúlt harminc év legkezesebb Guzzijává tette a V11-est. Ha viszont megfordulás közben elszámí­tjuk magunkat, máris érezhetí´vé válik a motor súlya, mert tolni nem éppen könnyû a V11-est. Szerencsére ez nem túl gyakran fordul elí´, a villa elfordí­tási szöge ugyanis a régi Guzzikénál lényegesen nagyobb, miáltal szûk fordulókat tesz lehetí´vé.

A V11-es sok beállí­tási lehetí´séget nyújt. A kormánycsutkák magasságban és dí´lésben állí­thatók, a kuplung és a fékkar is beállí­tható, csakúgy mint a White Power-rugóstag. A fejre állí­tott teleszkópvilla húzó- és nyomófokozatát a villakifli fölött lehet beszabályozni. így még a leglustábbak is kipróbálják valamikor a nagyon sportostól a nagyon kényelmesig terjedí´ beállí­tási lehetí´ségeket. Kényelemben amúgy sem szenved hiányt a V11-es, talán inkább egy szemernyit a stabilitás terén. A gyors kanyarokban a mandellói café racer hátulja hajlamos az enyhe megingásra, az autópályán olykor még szitálni is kezd – soha nem veszélyesen, de érezhetí´en. Ez a szériagyártásig sem változik igazán, mert az addigra tervezett módosí­tások inkább egy keskenyebb ülésbí´l, szebb ülésidomból és kormány-rezgéscsillapí­tókból állnak. A Guzzi tartozéklistája bí´séges. A mûszerfalidomtól a pakkdobozokon át a tanktáskáig sok minden szerepel rajta. Természetesen két személy utazására is alkalmas a gép, mert a hátsó ülésborí­tó pillanatok alatt leszerelhetí´.

Szeptemberben jelenik meg a piacon a V11-es. Nálunk is kapható lesz az MBC Hungary kereskedí´i hálózatánál. A gyár igazi eladási sikerre számí­t, mert már az idén ezer, mí­g a jöví´ évben kettí´ezer-ötszáz darab gyártását tervezi.