Moto Guzzi California Jackal – A sakál

Amikor egy negyed évszázaddal ezelí´tt a Moto Guzzi megalkotta az elsí´ Californiát, még sem a BMW, sem a japánok nem épí­tettek óriás túragépeket.

A kényelmes, határozott cél nélküli barangoláshoz csak egy amerikai gyár kí­nált megfelelí´ motorkerékpárokat. A California pontosan úgy tükrözte az olaszok elképzelését az amerikai motorozás e formájáról, ahogy az amerikai vadnyugatot a sikeres olasz spagetti-western filmek. És a California sem lett kevésbé sikeres. Azóta a Moto Guzzi szinte Európa Harley-Davidsonjává vált.


Épp ezért különös, hogy a Jackal csak most született meg, hisz az amerikai testvér már több mint tí­z éve bemutatta, hogyan lesz egy óriás túrázóból cruiser, pusztán a fölösleges dolgok elhagyásával. Sok dí­szlettel együtt elmaradt a szélvédí´, a lábtartó deszkák, a pakktáskák, a vastag üléspárna, sí´t még a fordulatszámmérí´, valamint a bal oldali elsí´ féktárcsa és az egész integrál fékrendszer is, ily módon egy puritán cruiser született. Hogy a Jackal miért lett mégis más, mint a hasonló recept szerint készült többi motor, azt csak az fogja megérteni, aki motorozott vele a gép szülí´földjén. Szinte megrezzen a Lago di Lecco sima ví­ztükre, amikor a keresztbe beépí­tett nagy kéthengeres életre kel és megrázza magát, az egész motort jobbra döntve eközben.

Ahogy a motor áthalad a kis falvakon, a part menti utat két oldalról szegélyezí´ házak faláról visszaverí´dik a dübörgése. Balra a tó és a másik part mögött emelkedí´ hegyek, jobbra a meredeken emelkedí´ sziklák. Az alacsony ülésben a széles kormánnyal szinte az egész világot átöleljük. Csak az zavaró, hogy a lábtartók olyan magasra kerültek, hogy már-már békahelyzetbe kényszerí­tik az ember lábát. Viszont ahogy egy mellékú a hegyekbe kanyarodik, megjön a válasz arra, miért emelte a Moto Guzzi ennyire magasra a lábtartókat. Egyetlen más cruiser sem tudja itt követni a Jackalt: a nem túl széles gumikon hihetetlen könnyedséggel dí´l egyik kanyarból a másikba a nagy kéthengeres, és csak késí´n, elképesztí´en késí´n fognak talajt a lábtartók.

A feszesre hangolt rugóstagok mindig pontos visszajelzést adnak az ú felületérí´l, ami viszont rossz utakon igencsak heves ütésekben jelentkezik. Ráadásul a nem túl vastagon párnázott ülés sem dédelgeti ilyenkor a pilótát. Annak ellenére, hogy csak egy tárcsa jutott a nagy gép elsí´ kerekére, a fékrendszernek nem okoz gondot az óriás súlya. Az 1064 köbcentis, kétszelepes V-kettes meghajszolva sem veszí­ti el nyugodt, szuverén természetét. Fordulatszámmérí´? Minek? Magunktól hamar továbbkapcsolunk a következí´ sebességfokozatba, mivel ahogy fent csökken a motor pörgí´készsége, úgy növekszenek a rezgései. A benzinbefecskendezés ellenére nem spontán, hanem kicsit késlekedve reagál a parancsokra, szakasztott úgy, mint egy régi amerikai nagymotor.

Milyen könnyû volt a Jackalt megalkotni, mégis milyen jól sikerült! Mert aki egy karakteres, mégis jól motorozható cruiserre vágyott, annak a kevesebbel is sokkal többet nyújt, mint az eredeti California.