Mokka Cycles Honda GL500

A custom motorok történetében különböző korszakokat láthattunk. Volt a bobber- és chopperépí­tési láz, majd jöttek a power és techno cruiserek. Mind extrémitásnak, szubkultúrának számí­tottak a motorozás szubkultúráján belül. Egy ideje az angol café racer kultúra a sláger a magukat kifinomultnak tartó motorosok között.

Mokka Cycles – üdí­tően új név a motorépí­tők eddig kissé belterjes hazai világában. Pár éve indult újára a Bozi írpád nevével fémjelzett, nagyjából egyszemélyes műhely. Az egyszemélyes jelző mára már talán idejét múlta, ugyanis egy ideje Halász Ferenc látja el a marketingteendőket a cég körül. Bár a Motorrevü olvasói most találkoznak először a névvel, a Mokka Cycles már bemutatkozó munkájával letette a névjegyét a café raceres világ asztalára a párizsi Bike Sheden. Tessék í­gy kezelni őket.

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500
Kattintson a képre a galériához!


Az előzmények

Most bemutatott motorunk Bozi írpád és Halász Ferenc közös műve, és ezt most akkor is tessék szó szerint érteni, ha Halász Ferenc bevallása szerint a szakmai munka, a tervek 90%-a írpád érdeme. A maradék tí­z százalékot néhány dizájnötlet és az a tény teszi ki, hogy a motor Halász Ferenc tulajdona. A Mokka Cycles munkásságáról, ha a Fennvaló is úgy akarja, lesz még szó a Motorrevü hasábjain, annyit azonban hadd áruljunk el, hogy café racerekben utazik.
Mostani remeküket kezdetektől fogva kihí­vásnak tekintették. Ez már a donor kiválasztásánál is jól látszott, mert mí­g a Honda CX500-ast ‒ kevésbé szépen hangzó nevén a Trágyapumpát ‒ előszeretettel választják a motorépí­tők kiindulási alapnak, addig kissé elfajzott bátyját, a felidomozott GL500-at szinte senki. A lényeg a motorblokkon volt. Valami karaktereset kerestek, mondjuk egy V2-est, de akkor már legalább legyen keresztbe forgatva, vagy kiegyenesí­tve… bocs… tudjuk, nem volt valami jó poén. Aki mégsem értette volna: Moto Guzzi és BMW is szóba jöhetett. De mivel egy GL500 jött, hát ez lett az origó. Kardánhajtás, központi rugóstag… szóval a kihí­vással nem volt gond.

 

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500

Az egyedi formájú tankhoz egy Suzuki GS550 üzemanyagtartálya adta az alapot

A terv

Szó sem lehetett másról, csakis café racerről, de abból is olyan ütősebb fajtáról. Bár Bozi írpi fentebb emlí­tett bemutatkozó gépe annak idején egy abszolú minimalista stí­lusban épí­tett café racer, egy brat-style café racer volt, a stí­lusra jellemző jegyek megtartása mellett ezútal valami másra törekedtek. Az épí­tők úgy fogalmaztak, hogy egy kettős természetű motort akartak alkotni, egy í­zig-vérig hipster motort, egy városi bringát. Itt senkit nem érdekelt a túraalkalmasság és a hosszú távú kényelem, a hangsúly a letisztult formavilágon, a vegytiszta café racer megjelenésen volt. Na és azon, hogy jó legyen városi és város körüli stí­lusos motorozásra.

A részletek

A kettősség a motor megjelenésében mutatkozik meg. Egyrészről egy lecsupaszí­tott, minimalista, már-már femin könnyedségű gép, de ezzel a könnyedséggel erős kontrasztot alkot egyrészt maga a keresztbe fordí­tott V2-es blokk, másrészt a motor markáns, erőtől duzzadó eleje. A kormánykifliket az LSL-től szerezték be, a teleszkópszárak egy Honda CBR900R-ről származnak, a hozzájuk való 330-as féktárcsákkal együtt. A lengővillához himbarendszerrel kapcsolódó központi rugóstag valaha egy Yamaha YZF-R1-esen szolgált. A futómű geometriáján nem változtattak, ezt a műfaj jellemzői egyébként nem is követelik meg.

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500

Az öntött Comstar kerekekből csak az agyak maradtak meg, ezekhez rozsdamentes acélból egy felcsavarozható peremet készí­tettek lézervágással, a speciális méretű küllőket ezekbe, és az elöl-hátul egyforma méretű, 18 colos Excel felnikbe fűzték be.

A váznyúlványt eltávolí­tották, a saját készí­tésű ülésalapot szintén saját készí­tésű, 22-es csövekből hajlí­tott segédváz tartja. Az ülés szivacsozásával második nekifutásra lett elégedett az épí­tő, a titokzatos kárpitos műhely munkájával azonban elsőre. A klasszikus első lámpa a Daytonától van, konzolját a mokkások készí­tették. A lámpatest foglalja magába az analóg sebességmérő órát és a digitális kilométer-számlálót. A gyújtáskapcsoló kulcs is itt kapott helyet, úgy működik, mint az autóknál, a kulcs elfordí­tásával kap áramot az indí­tómotor. A kormánykapcsolót Bozi írpi tervezte, CNC-mart kapcsolóház rejti.

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500

A hátsó fények az egyenesre hajlí­tott, eredeti főváz csöveinek a végébe kerültek, a zárófény és a féklámpa szerepét két változó fényerejű LED játssza. A tökéletesen egyedi tank is saját munka, az eredeti vázalagú megtartásával, és egy Suzuki GS550 tankjából készült, figyelemre méltó részlete a kárpitozott térdmélyedés kialakí­tása. A hegesztés pontosságára jellemző, hogy a tankot nem kellett kiönteniük polimerizálódó műanyaggal, sehol nem szivárog.

És hogy igazán kerek legyen a történet, amikor Bozi írpád elkészült, akkor elcsúszott a motorral, és kis túlzással kezdhette elölről az épí­tést. A Birdee-ről a Turbometálosok forgattak egy igazán hangulatos kisfilmet, amelyen tökéletesen mutatták meg a városi motorozás feelingjét és Budapest szépségeit.