Menetpróba: Yamaha Tracer 700

Felfrissült a kéthengeres Tracer 700 crossover. Nemcsak a külsejét, hanem a műszaki tartalmát is korszerűsítette a Yamaha.

Majdnem pont négy éve került piacra az első Tracer 700. Az MT- 07 és az abba épített CP2 motor műszaki alapjainak felhasználásával igazi összvérmodellt, egy tisztán közúti használatra szánt túraendurót alkottak képében a japánok. Nem kellett hozzá sok idő, hogy belopja magát a felhasználók szívébe az általa kínált egyenes ülőhelyzettel, mintaszerűen biztonságos viselkedéssel, hatékony szélvédelemmel és igazán jó kéthengeres motorral. Hogy tovább bővítse a lelkes rajongóinak táborát, 2020-ra némileg átgyúrta a Yamaha. Rögtön látni a változást az idomon: nem annyira szétzilált, mint azelőtt, simábban, áramvonalasabban öleli körül a vázat, és ezáltal sportosabb, elegánsabb hatású is egyben.

Erős fényű LED-es lámpatestek és új formájú plexi, amit most már menet közben is lehet állítani

A bele ágyazott fényszórót is megújították a fejlesztők. Akárcsak az R1-nél, itt is keskeny csíkok formájában szolgáltatja a tompított fényt. Az orridom alatt helyzetjelző lámpákat alakítottak ki. Minden fényforrás ledes a motorkerékpáron. Ennek azért van jelentősége, mert a hajtására kirendelt CP2 motor a japán márka első 700 köbcentis kéthengerese, amely megfelel az Euro5 károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A közelében elhelyezett lambda-szonda folyamatosan figyeli a kipufogógáz összetételét annak érdekében, hogy mindig a legjobb hatékonysággal tudjanak működni a tisztítást végző katalizátorok. A fokozott tisztaság egyúttal 1,5 kiló plusz terhet jelent a korábbiakhoz képest.

Még az a szerencse, hogy ügyesen kompenzálni tudta a gyártó a könnyű ledekkel, az ugyancsak kikönnyített idomzattal és a fénydiódák minimális áramigénye miatt lényegesen kisebb akkumulátorral. Egy szó, mint száz, akárcsak eddig, most is 196 kilót nyom a Tracy a mázsán, vagyis büszkén elmondhatja magáról, hogy az egyik legkönnyebb motorkerékpár az általa képviselt kategóriában. Mi magunk még nem állítottuk mérlegre, ám szemernyi kétségünk sincs afelől, hogy valós a gyártó által közölt számadat. Korábbról ismert remek formáját hozva most is nagyon fürgén lendült kanyarról kanyarra azon a szerpentines úton, ami a sziget tengerpartját köti össze Spanyolország legmagasabb hegyének, a Teidének a csúcsával.

Menetpróba: Yamaha Tracer 700

Tracer, Tracer 700. Töprengtem magamban a legelejétől, miért ez a név? Utána is néztem, …

Elég volt mindig csupán finom jelzést adni neki a 3,4 centivel szélesebb kormánnyal, hogy szépen ráfeküdjön az ívre. Főleg az éles, technikás kanyarokban tündökölt, ügyesen tőkét kovácsolva szeszélyektől teljesen mentes, szófogadó és kezes viselkedéséből. Meg persze motorjából is, amely ugyan egy lóerőt veszített a teljesítményéből az Euro5-megfelelőség miatt, de végig, minden helyzetben bizton lehetett számítani rá. Még a legélesebb hajtűkanyarokat is simán bevette a Tracer 700 kettesben, a jól adagolható kuplung kis kézerőt igénylő karjának használata mellett. Rendre meggyőző lendülettel, erejét jól adagolva gyorsított ki a mindenkori ívről, hogy azon nyomban rávesse magát a soron következőre.

Elő a szerszámmal: mostantól változtatható a teleszkópvilla és a lengéscsillapítók rugó-előfeszítése és húzófokozati csillapítása

Közben nagyon jó hasznát lehetett venni a két, egyenként 28,2 cm átmérőjű tárcsára épülő, határozottan lassító első féknek, és feltétlenül számítani a munkáját segítő blokkolásgátló berendezésre, amely mindazonáltal – ez a teljesség kedvéért jegyzendő meg – nem érzékeli a hátsó kerék talajról való elemelkedését. A gyors kanyarokban kevésbé érezte jól magát a 700-as crossover. Ez a korábbról ismertjelenség arra vezethető vissza, hogy nagy fordulaton kicsit kifogy a szufla a kéthengeresből (annak ellenére is, hogy 43-ról 45-re nőtt a fogak száma a lánckeréken), és a kelleténél valamivel nyersebb a gázadási reakció a hagyományos gázbowden miatt. Ilyenkor egyúttal arra is fény derül, hogy stabilitás helyett a komfort kapott nagyobb hangsúlyt a futómű fejlesztésekor. Az update-tel sem lett számottevően jobb a helyzet.

Állítható ugyan a teleszkópvilla és a rugóstag lengéscsillapítóinak előfeszítése és húzófokozati csillapítása, ám a rugóstag karakterisztikája alapvetően nem változott. Előre valamivel puhább rugókat tartalmazó patronok kerültek, de ettől sem szűnt meg a Tracer alultompítottsága. Mondjuk, nem is volt rá feltétlenül szükség, hiszen nem sportmotornak, hanem kényelmes túragépnek készült. Akár menet közben is 6,5 centiméterrel állítható plexije és 1 centiméterrel vastagabb párnázatú utasülése is egyértelműen a kényelmet szolgálja. Szintén komfortosabbá tette a használatát, hogy kibővítették a teherbírását. Míg az előző kiadás felszereltségtől függően csak 170 kilónál valamivel könnyebb málhát tudott a hátára venni, addig a mostani akár 181 kilóval is elboldogul. Nem óriási előrelépés, de azért mindenképpen fejlődésként értékelhető.

Szintén megújult az LCD kijelző. Működtetni a bal markolat mellé épített kapcsolókkal lehet

Változatlanul nagyon jól lehet túrázni a Tracerrel. Hála a 83,5 centiméter széles, optimális pozíciójú kormánynak, a szintén a megfelelő helyre került trepniknek és a kellemesen feszesre párnázott ülésnek, több száz kilométer egyhuzamban való megtétele sem jelent gondot vele. Szinte tökéletesnek mondható az ergonómiája, egyedül a 185 centiméternél magasabb motorosok fogják úgy érezni, hogy a kívánatosnál közelebb esik hozzájuk a kormány. Kezdőknek és haladóknak egyaránt kiváló lehetőségük nyílik túrázásra. Aligha létezik ennél egyszerűbben vezethető motorkerékpár. Olcsóbb sem sok. Eddig is 2 998 000 forintot kértek érte a japánok, és a modellfrissítés után sem ment feljebb az ára, igaz, attól függően, melyikkel rendelik meg a választható négy – túrázásra, sportos, városi és hétvégi használatra szánt – felszereltség közül, azért valamicskét még feljebb kúszhat az említett összeg.

Új forma és vastagabb utaspárna fokozza a Tracer ülésének túraalkalmasságát

Összegzés

Szerencsére nem tűntek el a modellfrissítéssel a Tracer 700 előnyös tulajdonságai. Annak ellenére, hogy új mezt öltött, és műszaki szempontból is fejlődött, megőrizte alapvető karakterét. Jó, hogy így alakult, hiszen változatlanul megörvendezteti az embert kéthengeres motorjával, játszi könnyű irányíthatóságával és jóindulatú viselkedésével. Ezek tekintetében nincs mit javítani rajta. Ami pár apró hiányossága még van, azokat biztosan kiküszöböli a Yamaha a következő modellfrissítés alkalmával.