Menetpróba: Yamaha MT-07

A Yamaha „Hyper Nakeds”-nek hívja az MT sorozat tagjait. A 2021-es modellévre felfrissítette messze legnépszerűbb képviselőjüket, az MT-07-et. Kibővítette a felszereltségét, és azzal, hogy tökéletesítette a motort, a fékrendszert, valamint az ergonómiát, tovább javította a vezethetőségét. Egy szó, mint száz, még nagyobb élményt jelent a „hetes” használata, mint eddig.

Emberemlékezet óta misztikus szám a 7-es. Tele van csillagászati, vallási és mitológiai töltettel. Gondoljunk csak a hét napjaira, a hetedik mennyországra, a hét szamurájra vagy a hét világtengerre. A hetes szám elegáns, titokzatos és izgalmas. Kiváltképp 2014 óta, amikor is a Yamaha újabb jelentéstartalommal gazdagította azáltal, hogy piacra dobta az MT-07-et. Magabiztos fellépésű, hagyományokkal szakító kétkerekűje éppen a 650-esek és a 750-esek közé fúrta be magát 690 cm3 hengerűrtartalmával. Ekkora lökettérfogat is elég volt a fergeteges motorozási élményhez. Nem csoda, hogy viharos gyorsasággal hódította meg az emberek szívét, és zsinórban egymás után nyerte az összehasonlító teszteket az új jövevény.

Fekete alapon fehér karaktereket jelenít meg az inverz LCD-kijelző. Mostantól a kormányról működtethető a fedélzeti számítógép

Egyszerre több vásárlói célcsoport igényeit is kielégítette. Játszi könnyű irányíthatóságával a kezdőkét, a Triumph Street Triple-éhez hasonló pimasz személyiségével a haladókét. Kimondottan pörgős, energikus, élénk, sportos kis fickó. Hála rengeteg előnyös tulajdonságának és 185 kilogramm tömegének, rövid idő alatt a legkelendőbb naked bike vált belőle a német piacon. Első frissítésére 2018-ban került sor. A másodikat a 2021-es modellévre hajtotta végre rajta a Yamaha. Erre részben az Euro5-ös átállás miatt volt szükség. Ha már hozzá kellett nyúlnia, több mindent módosított műszaki és esztétikai szempontból. Szerencsére nem ragadtatták magukat drasztikus változtatásokra, kevesebb nagyobb helyett több kisebb átalakítással beérték a japánok.

Mi az új?

• LED-es fényszóróval ellátott új orridom, komplett LED-világítás, beleértve az irányjelzőket is

• 298 mm átmérőjű első féktárcsák (eddig: 282 mm), nem tarajos, hanem sima kivitelben

• Új leömlőcsövek a kipufogóoldal mellé, gyűjtőcsőbe épített katalizátorral

• Szelepvezérlés súrlódáscsökkentő bevonatú emelőtőkékkel

• A finomabb kapcsolás érdekében módosította a gyártó a váltó egyes fogaskerekeit

• Módosult a gyújtás/befecskendezés vezérlőszoftvere • 4,2 literre csökkent a száz kilométerenkénti átlagfogyasztás • 3 cm-rel szélesebb, 1 cm-rel magasabb, és jobban hátra nyúlik a kormány

• Új airbox és szívócsatornák: tankba ágyazott légbeömlő nyílások

• Újfajta csúszásgátló-borítás a tank oldalsó részein

• Michelin Road 5 2CT „A” gumiabroncsok

• A korábbitól eltérő alaphangolású és csillapítási karakterisztikájú teleszkópvilla és rugóstag

• Inverz LCD-kijelző (fehér írásjelek fekete alapon)

• Markolatról működtethető fedélzeti számítógép

• Feketére fényezett kuplung- és fékkar

• Grafitszínű motordeklik

• Új színek és matricák

• Módosított kipufogódob- és teljesen új leömlőcsonk- burkolat

• Az MT-09 visszapillantó tükrei

• 54 kW (73,4 LE) 8750 percenkénti fordulaton (azelőtt 55 kW/74,8 LE 9000 percenkénti fordulaton)

• 67 Nm 6500 percenkénti fordulaton (korábban 68 Nm)

Dél-Olaszországban került sor a legfrissebb kiadás, a harmadik generáció bemutatójára. Kár lenne tagadni, milyen nagy hatást tett ránk megújult külsejével. Sokkal agresszívebb a megjelenése, mint az eddigiekben volt, ami nem utolsósorban a kecses ledes fényszóróval és azt jobbról, balról keretező ledcsíkokkal ellátott, marcona orridomnak tudható be. De vajon összhangban van ez az új, gonosz ábrázat, „Japán sötét oldala” a hétszázas Yamaha kellemes lényével? Mint az a témával foglalkozó fórumokból, köztük a #MT07-ből is kitűnik, erőteljesen megoszlanak az ezzel kapcsolatos vélemények. Az biztos, hogy élőben sokkal jobban mutat, mint a képeken, és egyértelműen jelzi, hogy az új, 2021-es kiadással van dolgunk. A mostani modellfrissítés egyúttal teljes körű LED-világítást és szépen a tank oldalába illeszkedő légbeömlő nyílásokat hozott magával. Utóbbiak nem holmi álcák, mint a néhai, brutális Vmaxéi voltak, valóban rajtuk keresztül szívja be a levegőt az átfésült vezérlésű kéthengeres motor.

Harcias orridom ledes fényszóróval. Magasabb és szélesebb kormány, tankba ágyazott légbeömlő nyílások

Az elégetett gázokat módosított vonalvezetésű nemesacél leömlőcsövek továbbítják a kipufogódob felé. Szintén új a korábbinál lényegesen nagyobb katalizátor. Közvetlenül a kipufogóoldal mellé telepítették, így hamarabb eléri üzemi hőmérsékletét, és már rögtön a hengerből való kilépését követően el tudja kezdeni a kipufogógáz tisztítását. Egyszóval, nagyban kíméli környezetét a 270 fokos, forgattyúcsap-elékelésű, ezért jellegében és hangjában 90 fokos V2-esre emlékeztető masina. Egyébként a Yamaha volt az első az újkori gyártók közül, amelynek sikerült ekképpen megváltoztatnia egy soros kéthengeres motor karakterét. Egészen pontosan TRX 850 nevű modelljén élt a főtengely említett módosításának eszközével. Utána széles körben elterjedt az ötletes megoldás, ma már a legtöbb nagy gyártó – köztük a BMW, a Honda és a KTM – kínálatában vannak hamis V2-esek.

Az MT-09-ről kerültek át a korábbinál nagyobb, 298 mm átmérőjű féktárcsák. Változatlanul négydugattyús féknyergekkel vannak párosítva

Minden szempontból meggyőző a kéthengeres. Élénken reagál gázadásra, erősen húz kis fordulaton, és teljesen fesztelenül pörög fel akár 9000 percenkénti fordulat fölé. Minden élethelyzetben feltalálja magát, soha nem tűnik úgy, hogy gyenge lenne vagy erőlködne. Bármilyen fokozatban és fordulaton már az első jelzésre ugrik, határozott lendülettel, rángatásmentesen meglódítva az MT-t. Mindezt annak ellenére, hogy az Euro5-re való átállással együtt búcsút kellett intenie 1,5 lóerőnek és 1 Nm-nek. Mivel egyáltalán nem érezni rajta a veszteséget, bátran felfogható mérési toleranciának. Ráadásul most 250 fordulattal hamarabb és a Yamaha szerint még egyenletesebben mozgósul a névleges teljesítmény.

Természetesen azt jelenti a komplett ledvilágítás, hogy a hátsó lámpában is diódák szolgáltatják a fényt

Tapasztalataink alapján nagyon is van valóságalapja a gyártó állításának. Jó indulatú viselkedés és érzékletes gázadási reakció jellemzi az ál-V2-est. Teljes siker koronázta a Yamaha azon törekvését, hogy még jobb vezethetőséget szavatoljon. Amiből persze a váltó és a kuplung is kiveszi a részét. Utóbbi ugyan nem egy ujjal működtethető, de mindenképpen könnyen jár, és finoman adagolható. Szinte maguktól ugranak be helyükre az egyes sebességfokozatok. Annak köszönhetően, hogy nagyon pontosan reagál a motor a gázkar mozdulataira, nem érződik annyira a kipörgésgátló és a különböző menetprogramok hiánya. De nemcsak műszaki, hanem akusztikai szempontból is teljességgel meggyőző a kéthengeres: cseppet sem tolakodó szép, tompa alapjárati dübörgésének 88 decibeles zajszintjén még a rend szigorú őrei sem találnának kivetnivalót.

SPORT PACK Fényszóróborítás, másfajta irányjelzők, oldalsó tankpadek stb. némi felárért. Akrapovič dob is rendelhető extraként

Már az eddigiekben is nagyon jól vezethető volt az MT-07, ám a Yamahának sikerült rátennie még egy lapáttal. Amellett, hogy az új, kúposan szűkülő alumíniumkormány három centivel szélesebb és eggyel magasabb, egyúttal jobban hátra is nyúlik, mint a korábbi. Ezáltal felnőttesebbnek érezni a járművet, és a nagyobb erőkar miatt még könnyebben lehet irányítani, mint azelőtt. Lazán, könnyedén, stresszmentesen lendült kanyarról kanyarra az apuliai szerpentineken. Annak dacára is mindig szinte magától, vakon eltalálta az ideális ívet, hogy a korábbiakhoz képest 1 kilóval nőtt a tömege (mi 185 kgot mértünk, a Yamaha hivatalosan 184-et ad meg). Készségesen teljesítette a kormányról kiosztott parancsokat, milliméteres pontossággal követte a kijelölt irányt. Valahol érthető, hiszen egyértelműen az irányíthatóságnak kedvez az 1,4 méter rövid tengelytáv, a viszonylag meredek, 65,5 fokos szögben álló teleszkópvilla és a mindössze 90 milliméteres utánfutás.

URBAN PACK Topcase a hozzá való tartókonzollal, tankpad, USB-dugalj és magasabb plexi foglaltatik benne a felszereltségi csomagban

Ennek ellenére semmi idegesség, nyugtalanság nem tapasztalható az MT-07 viselkedésén. Rendkívül kezes, cseppet sem rakoncátlan. Élénk, de nem hiperaktív. Minden elismerésünk a Yamaháé! Nagyon jól harmonizálnak a motorral a Michelin Road 5 CT típusú (A jelzésű) gumiabroncsok. Szélsőséges út- és időjárási viszonyok közepette is. A menetpróba napján 6 Celsius-fok volt a hőmérséklet, és még egy órával azelőtt is, hogy útnak indultunk volna, esett az eső. Nem akármi, hogy annak ellenére biztonságban érzi magát az ember a motoron, hogy közben didereg rajta. Az MT-07 2021-es kiadásán egyenesebb, büszkébb, magabiztosabb testtartásban ül a motoros. Így önkéntelenül is méterekkel az első kerék elé szegezi a tekintetét, ahogy azt kell. Jól sikerült a Kayaba gyártmányú rugózóelemek új hangolása.

„Kompakt, kiforrott és izmos” – eképpen írja le a Yamaha a 2021-es MT-07-et. Nagyon jól fest a valóságban!

A himbarendszerre kapcsolt rugóstagon állítható és a korábbinál hatékonyabb a húzófokozati csillapítás. Hintázásnak legkisebb jelét sem tapasztalni. De még a nem állítható, egyszerű kivitelű teleszkópvilla is nagyon tisztességesen ellátja a feladatát. Szépen tompítja a különféle egyenetlenségeket, köztük talajhullámokat, burkolatváltásokat vagy fagy okozta aszfaltkitöredezéseket (igen, Olaszországban is vannak ilyenek). Letapogatja ugyan a futómű az úthibákat, de nem engedi, hogy az általuk keltett lökések kikezdjék az ember fenekét. Azáltal, hogy elülső részén keskeny, hátul pedig szélesebb a középkategóriájú Yamaha ülése, biztonsággal le tudnak talpalni a kis növésűek, ugyanakkor nincsenek kirekesztve a 185 cm körüli testmagasságúak sem. Ha kell, akár kétszáz kilométer is megtehető az MT-07- tel egyhuzamban anélkül, hogy bárhol nyomni kezdene az ülés.

Komfortosabb lett az élménybringa: jobban felegyenesedve, kényelmesebben lehet ülni magasabb és szélesebb kormánya mögött

A tank rücskös oldalborításai jól megfogják a térdeket. A fékteljesítmény is javult a korábbiakhoz képest, ami részben annak köszönhető, hogy az eddigieknél nagyobb, 298 mm átmérőjű féktárcsákat kapott elöl a motor. Négydugattyús féknyergek fogják szorításukba őket. Nem harap vadul az első fék, de határozottan, jól adagolhatóan teszi a dolgát, pontosan úgy, ahogy az egy mindennapos használatra szánt kétkerekű horgonyától elvárható. Japánban gyártja a Yamaha az MT-07-et. Számára ez becsületbeli ügy. Ami a felszereltséget és a kidolgozást illeti, a pozitívumok vannak túlsúlyban. Minőségi a lengővilla, szépek a felnik, praktikusak a csomagakasztók, elegáns a fém rendszámtáblatartó.

A váltó és a fékkar, valamint a fékpedál kevésbé esztétikus, roppant egyszerű kivitelű. De legalább könnyű kiegyengetni őket esés után. Az igazat megvallva, nem nagyon értjük, miért van az, hogy a fékkar távolsága állítható, a kuplungkaré viszont nem. Mint ahogy az sem teljesen világos számunkra, miért érte be a Yamaha egyszerű LCD-kijelzővel, hiszen ma már a középkategóriától sem teljesen idegen a színes TFT-műszerfal. Itt az „inverz” folyadékkristályok dacára is csak fekete-fehérben jelennek meg az üzenetek.

2 698 000 Ft-ba kerül az MT-07 2021-es modellévi változata. Annak ellenére, hogy nem szemléltet gyökeres újdonságot, érezhetően javult elődjéhez képest. Bőven megéri azt a plusz 300 000 Ft-ot, amivel drágább a 2020-as kiadásnál. Méghozzá azért, mert még kifinomultabb lett, és mert a napnál is világosabban, minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy igenis boldoggá tesz a motorozás!

ÖSSZEGZÉS:

Hiába próbálja agresszív orridommal rosszfiúnak beállítani a Yamaha, nagyon is szerethető, előzékeny motorkerékpár az MT-07. Olyan, amelyben kezdők és haladók egyaránt megtalálják a számításukat, remek társ a mindennapokban. Tehát folytatódik a sikertörténet – MT-07 reloaded.