Menetpróba: Yamaha MT-03 és MT-125

Napjainkban, amikor is egyre szigorúbban szabályozzák és felügyelik a közleke­dést, jószerével már csak járműveik külsejét illetően élveznek nagyobb mozgás­szabadságot a gyártók. Az új Yamaha MT-03 és MT-125 legalábbis igencsak vad fizimiskát öltött.

Az MT-03 hallatán sokaknál dereng valami. De vigyázat! Két modellje is volt a Yamahának ezen a néven. Az egyiket 2006 és 2014 között gyártotta az XTZ660 műszaki alapjára építve, egyhengeres motorral és meglehetősen extravagáns külsővel. Ennek semmi köze a 2016-ban új fejlesztésként bemutatott és 2020-ra felfrissített kéthengereshez.

A Yamaha szerint kicsi, de folyamatosan bővül a 300 és 400 cm3 közötti motorkerékpárok európai piaca. Az elmúlt öt évben 7500-ról 12 400 darabra nőtt az értékesített mennyiség, aminek csaknem 16 százalékát az MT-03 tette ki. Kétségtelenül igen szép eredmény, ám ettől még – igaz, csak kismértékű – megújítás mellett döntött a japán márka.

Spanyolországban, Malagában volt lehetőségünk kipróbálni a legújabb kiadást. Egyik legfeltűnőbb részlete a lámpaidoma, melynek streetfighteres, illetve alienes kinézete megosztja a közvéleményt. Minél fiatalabb valaki, annál jobban tetszik neki, és minél idősebb, annál kevésbé. A fényszóró teljes egészében ledes kivitelű.

A tank átalakításának köszönhetően most jobban össze tudja zárni térdeit, ezért aktívabb, előrébb terhelő üléspozíciót vehet fel a motoros, mint eddig. Szintén új a szokásos információkat felvonultató, de a környezeti hőmérsékletről nem tájékoztató, immár analóg fordulatszámmérővel ellátott, full LCD műszerfal.

Az eddigi hagyományos kivitel azonos, 37 mm szárvastagságú fordított teleszkópvillának adta át a helyét, és szintén új a 2020-as modellváltozaton, hogy már nem Michelin Pilot Street, hanem Dunlop GPR 300 abroncsok forognak alatta elöl-hátul. A futómű egyéb komponensei és a motor nem változott a korábbiakhoz képest. A 78 cm-es ülésmagasság a kisebb termetű motorosnak semadja fel a leckét. A hagyományos kialakítású kormány valamivel feljebb és hátrébb került, így most kimondottan jól kézre áll. A fék- és a kuplungkar nem állítható, utóbbi nagyon könnyen működik. A motor spontán indul, és az ellentétesen mozgó dugattyúk miatt jellegzetesen jár.

A nagyobb fokozatokban is élénken húz, 7500-tól pedig különösen megélénkül, igaz, a teljesítménnyel együtt finom vibráció lesz úrrá rajta. A könnyen kapcsolható hatfokozatú váltóval mindig az ideális fordulatszám-tartományban lehet tartani. Kihúzatáskor 12 000 és 13 000 között szabályozza le a vezérlés.

Feszes hangolásának köszönhetően tempós motorozáskor sem jön ki a sodrából a futómű. Az első kilométereken nagy erővel kellett működtetni a szűzies féket, ám alig volt hatása. Később szerencsére mindkét szempontból javult a helyzet. A Yamaha 1 848 000 Ft-ot kér a szürke, kék és fekete színben rendelhető streetfighterért 2020-ban, ami 50 000 Ft-tal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Az MT-125 esetében lényegesen több mindenre terjedt ki a megújítás. Érthető, hiszen ennek a típusnak közel háromszor akkora a piaca, mint az MT-03-é, és 25 százalékos piaci részesedése is jócskán meghaladja a másikét. Csak, hogy számokkal is érzékeltessük: 2014 óta majdnem 36 500 darab talált gazdára a kisebbik MT-ből. Mivel a nyolcadliteres kategória nagyon fontos a Yamaha számára – elvégre itt alakul ki a márkakötődés –, kötelességének érzi, hogy tartalmas csomagot nyújtson vásárlóinak. A 2020-as modellváltozaton ezért nemcsak a dizájn, hanem az üléspozíció is új – a fokozott menetaktivitás érde-kében jobban előre terhel a motoros.

Egyúttal keskenyebbre vették a fart a japánok, és immár nem külön párnán, a vezető fölött trónol az utas, hanem szépen hozzá tud simulni az előtte ülőhöz. Az orrmaszkról fentebb már szóltunk, az LCD műszerfal máshogy néz ki, mint az MT-03-é, de ugyanazok az információk jelennek meg rajta. A kormány itt kúpos kivitelű.

A kisebbik MT radiális felfogatású négydugattyús féknyerget kapott, ez sokkal harapósabb, mint a másiké. Eleve ritka, a 125-ösök táborában pedig egyedülálló megoldás a változó szelepvezérlés, amelynek lényege, hogy 7400-as fordulaton élesebb szívó-vezérműtengelyre állítja át az MT-125-öt az e célra szolgáló léptetőmotor. Az az előnye ennek a megoldásnak, hogy a törvények által előírt kis teljesítmény mellett a lehető legnagyobb nyomatékot képes mobilizálni. Annak érdekében, hogy akadálytalanul tudjon áramolni a beszívott levegő, megnövelte a Yamaha az airboxot, a fojtószelep átmérőjét, és nagyobbra méretezte magukat a szelepeket is. A hajtókar és a vezérműtengely tökéletesítésekor az volt az elsődleges cél, hogy csökkenjen a súrlódási ellenállás. Egyúttal pörgősebbé tette a gyártó az egyhengeres motort, aminek következtében lehetősége nyílt rá, hogy rövidebbre vegye a szekunder áttételt. Az eredmény igencsak meggyőző lett. 124 cm3-rel és 15 LE-vel azért természetesen nem lehet megváltani a világot, elengedhetetlen, hogy állandóan szorgalmasan dolgozzon a motor és a váltó. Annak ellenére, hogy nagy fordulaton vibrálni kezd, és legfeljebb 11 000-es fordulatra pörgethető fel az egyhengeres, abszolút versenyképes a kis MT a maga kategóriájában.

Kényelmesen elférni rajta, igaz, kőkemény a futómű hangolása. Olyan jól tapadnak a rászerelt Michelin Pilot Street abroncsok, hogy lejtőn kivitelezett fékezések alkalmával el-elemelkedik a hátsó kerék a talajtól. A fényezetlen matricák és az egyrészes acél kipufogórendszer kevésbé szép látvány, utóbbi megdrágítaná a dob-upgrade-et. Ja, és ami a legfontosabb: 1 648 000 Ft-os áron lehet a harmatfriss Yamaha MT-125 birtokába jutni.

Összegzés

Azt ki-ki döntse el maga, jól áll-e a két MT-nek az új dizájn. A nagyobbik megmaradt a hétköznapokban jól használható fürge, megfizethető útitársnak, a kisebbik pedig – az orridomát leszámítva – sokkal érettebbé, felnőttesebbé vált.

MT-03: Mi az, ami új?

Futómű

  • Hagyományos helyett fordított teleszkópvilla
  • Michelin Pilot Street helyett Dunlop GPR-300 gumik

Megjelenés

  • Full LCD műszerfal
  • Új lámpaidom
  • A térdekkel jobban közrefogható, felül szélesebb, de azonos űrtartalmú (14 l) tank
  • Teljes egészében ledes világítás
  • Közszemlére tett légbeömlőnyílás
  • Agresszívebb külső

Ergonómia

  • 3,9 cm-rel feljebb és 1,9 cm-rel hátrébb került a kormány
  • Jobban előre terhelő üléspozíció

MT-125: Mi az, ami új?

Futómű:

  • Az YZF-R 125 vázát kapta meg az MT-125, igaz, módosított geometriával
  • 13 helyett 14 cm széles a hátsó gumi­abroncs
  • Puhább rugóval párosított rugóstag
  • Kormányhoz közelibb, kompaktabb üléspozíció
  • Szélesebb kormány (68 helyett 74 cm)

Motor:

  • Nagyobb légszűrőház (2,9 helyett 5,5 l)
  • Nagyobb fojtószelep-átmérő (28 helyett 30 mm)
  • Kerek helyett ovális szívócsatorna
  • 1 mm-rel nagyobb szívó- és kipufo­gószelep-átmérő
  • Kompaktabb égéstér
  • Változó szelepvezérlés
  • Rövidebb szekunder áttétel (14:48 helyett 14:52)
  • Antihopping kuplung
  • Módosított hűtőrendszer, 26%-kal kisebb hűtő

Megjelenés:

  • Full LCD műszerfal
  • Új lámpaidom
  • 11,5 helyett 10,0 literes benzintank