Menetpróba: SYM Maxsym TL 500

Lánchajtás, sportos futómű, központi hátsó felfüggesztés, mindez egy robogón. A SYM csúcsmodelljét tettük próbára.

A tajvani motorgyár az európai divatot nagyon ügyesen követi, a maxiscooter szegmensben a SYM Maxsym TL 500 modellel igyekszik az új vásárlókat magukhoz csábítani. Már első blikkre látszik, hogy nem egy átlagos városi robogónak szánták, hanem inkább egy valódi sportos, agresszív kiállású dögöt látunk. Jó hír, hogy semmin sem spóroltak, így egy igazán jó műszaki tartalommal büszkélkedhető gépet készítettek. A SYM kéthengeres nagyrobogójában egy 40 lóerős, 465 köbcentis sorkettes blokk dolgozik. Érdekes megoldás, hogy az erőforrást a megszokott lengővillás megoldás helyett a vázba építették be, valamint, hogy a hátsó kereket lánc hajtja, mint a motorok esetében. A jó cuccoknak még koránt sincs vége! Elöl masszív, fordított teleszkópot, dupla tárcsaféket és négydugattyús radiális fékmunkahengereket, valamint full LED-es fényforrásokat, és színes LCD műszeregységet találunk.

Az oldalra kidobott méretes rugóstag látványa pazar, aminek egyszerűen állítható a keménységi fokozata egy körmöskulcs segítségével. Minden apró részlet azt hirdeti, hogy ezt a gépet bizony komolyan kell venni. Ha ez még nem lenne elég, a hangulatot fokozza a tekintélyes kipufogó és a széles gumiabroncsok. A külső igencsak meggyőzőre sikerült, de lássuk, milyen menet közben. A robogó nyerge igazán komfortos, a varrások szépek, az anyaghasználat is elsőrangú. A 170 centi körüliek már lábujjhegyen leérnek róla, az alacsonyabb termetűek viszont csak akkor fognak, ha teljesen az ülés csúcsán foglalnak helyet. A helykínálat bőséges, szuper dolog, hogy termettől függetlenül mindenki megtalálja a kényelmes üléspozíciót. Kíváncsiságképpen egy közel 2 méter körüli alannyal teszteltem, hogy elfér- e a térde, lába kényelmesen a fedélzeten. Nem volt panasza az üléspróba után. A kulcs elfordítása után látványos kezdőképernyő fogad a színes kijelzőn.

A legfontosabb visszajelzők a bal oldalon láthatóak hagyományos módon. Szerencsére nincsen túlgondolva semmi, minden információ logikusan látható, az adatok leolvasása a legnagyobb napsütésben sem fog gondot okozni. A műszerfal témájára a háromféle dizájncsomag közül biztosan mindenki megtalálja a kedvére valót. Az anyagminőség prémiumérzést ad, az összeszerelés hibátlan, minden illeszkedik, sehol sem recseg. A műanyagok textúráival ügyesen játszottak, így lett változatos az összkép. A kormány jól kézre áll, a lábaink elférnek, szinte egyenes háttal ülünk a kellően széles nyeregben, a tükrökben jól látni. A fékkarok állíthatók, így teljesen személyre szabhatók. Szintén pozitív, hogy a gyártó nem követte a most nagyon divatos, visszapillantókba integrált irányjelzők koncepcióját, így ha nem adja ki a kocsisor között, nem kell súlyosabb összeget fizetnünk az új darabért. Az indítás után olyan kipufogóhang fogad, hogy azt tanítani kellene. Alapjáraton kb. libabőrős lesz tőle az ember, szerencsére fordulaton sem túl hangos, nem lesz zavaró hosszú távon sem.

A pirosnál volt olyan, hogy megkérdezte a mellém álló sportmotoros fazon, hogy ez milyen sportdob. Alig akarta elhinni, hogy ez bizony gyári cső. Akusztikai élményből jár a csillagos ötös. Városban próbáltam ki először a fickós sorkettest, és megállapíthatjuk, hogy gyorsulásban alig akad ellenfele. Nem kérdez, nem gondolkodik, ha húzod neki, keményen megindul, ahogy kell. Az alacsony fordulaton jelentkező nyomatéknak köszönhetően nem kell szétforgatni. Belső sáv, buszsáv, szinte mindegy, ha ezzel mész, te lehetsz a leggyorsabb. A jó szélvédelme miatt ráadásul alig érezni a sebességet, olykor magam is meglepődtem, hogy milyen értékeket mutat a kilométeróra. Mérete még a pont jó, nem böszme Burgman vagy BMW C650 kategória. Elférünk vele lazán a kocsisorok között, másrészt a viszonylag szűk ívben való forduláskor sem kell aggódnunk. Mégis kellően tágas, masszív érzést ad, de a tili- tolizások esetében fog gyöngyözni a homlokunk. Kétféle üléshelyzetet kínál a Maxsym, városban teli talppal a trepnin, míg hosszabb távon előre nyújtott lábbal találtam meg a kényelmes pózt. Az ülés mögötti deréktámaszt ilyenkor fogjuk igazán értékelni.

Természetesen praktikus megoldásokból sincs hiány a Maxsym fedélzetén, kétoldalt a térdeknél kesztyűtartó van, a jobb oldaliban USB-s aljzatot is találunk, ami jól jön telefon vagy GPS töltéséhez. Az ülés alatt méretes tároló található, ebbe egy zárt sisak mellett még pár motyó belefér. Ha pedig ügyesen pakolunk, akár egy közepes bevásárlás tartalmát vagy egy megpakolt 40 literes hátizsákot is elnyel. Országúton és autópályán szintén nagyon élvezet vele motorozni. Száztízes tempóig szinte gondolkodás nélkül gyorsul, a 130-as utazót simán tudja, a vége pedig 150 körül van.

A blokk 100-nál 5100-at, 130-nál 6000-et, a végsebesség közelében pedig 7000-et forog. A kényelmes 130-140 km/h nem gond, két személlyel csomagokkal sem, a szélvédelem itt is meggyőző, és ami baromi jó, hogy nagy sebességnél is végig stabil marad. A futómű egyébként nagyon szuper, inkább a keményebb, sportos hangolásúak közé tartozik. Kanyarban mindig pontos, igazán élvezetes vele a tempósabb szerpentines szakasz, szinte már majdnem elfelejtjük, hogy egy robogón ülünk. Ebben az is közrejátszik, hogy a fékek is nagyon rendben vannak.

Elöl két darab radiális rögzítésű féknyereggel szerelt, a használata szinte egyujjas, nagyon jól harap, jól összhangban van a teljesítménnyel és a robogó sportos filozófiájával. A fékek nyomáspontja jól érezhető, de a hátsó fék használatakor a Bosch-rendszerű ABS elég hamar működésbe lép, ugyanezt az első esetében nem éreztem. Kanyarokban való hirtelenebb fékezéskor sincs semmi bizonytalan érzés. Az átlagfogyasztás 3,5 liter körül alakult százon úgy, hogy volt benne pálya, viszonylag sűrű városi csúcsforgalom, és ahol tudtam, húztam neki. A 12,5 literes tankkal a hatótáv így is simán 300 km felett van. Aki gyors ingázásra keres valamit, annak ezt is érdemes számításba vennie.

ÖSSZEGZÉS

A SYM Maxsym 500 TL egy igazán jól sikerült prémiumtermék, de az öltönyös fazonok mellett a bőrruhás arcoknak is bőségesen okoz élményt. Az erős, dinamikus motornak, a jó futóműnek és fékeknek hála, motorszerű érzést ad. Lobbanékonysága, gázreakciói majdnem tökéletesen hozzák a motorokét, és szinte elfelejtjük, hogy egy maxiscooteren ülünk. Nagyon bejött a sportos, de egyben praktikusságokkal megfűszerezett életérzés, és az, hogy vigyorgok a sisakom alatt minden egyes gázadáskor. Városi használatra, napi ingázásra, de akár hétvégi kirándulásra is tökéletes társat találhatunk benne. Legnagyobb fegyvere a sok jóság mellett az ára, 2 599 900 Ft-ért vihetjük haza, ami ebben a kategóriában elég ütőképes.

Fotó: Mező János