Menetpróba: Suzuki Hayabusa

2017-ben az isteni Suzuki Hayabusa megtorpant az Euro4 jelentette akadály előtt. Most a száguldó sólyom visszatért, mégpedig Euro5-tel, műszakilag megújulva, készen egy új életre a belső sávban. Vajon ez két keréken járó anakronizmus? Nem: mint mindig, hatalmas élmény, ismerős, és mégis más.

Spanyolország, 1999 eleje. Bert Poensgen, a Suzuki Deutschland marketing- és értékesítési vezetője – áldja őt a motorosok istene – feledhetetlen szavakkal fordul a gázmarkolattal játszadozó újságírók felé: „Emberek“, utasított az őskövület, „gumicsíkokat akarok látni!“ A többi már történelem: a Suzuki botrányokkal övezett gyorsasági motorja telitalálatnak bizonyult, a világ egy újabb legendával gazdagodott. Na meg egy fantasztikus motorkerékpárral. Hiszen a világszerte elterjedt vándorsólyomról – amely zuhanórepülésben akár a 320 km/h-s sebességet is elérheti – elnevezett Suzuki sokkal több volt, mint egyszerűen szélsebes.

A kezdetektől fogva félelmetes sporttúragép volt, csodás rugózóelemekkel. Hatalmas teljesítménye, amelyet akkoriban még 1298 köbcentiből hozott ki, lazává és öntudatossá tette. Így egy túrázásra alkalmas, kimondottan kezes powerbike lett belőle. 2007-ben némi plusz lökettel 1340 cm3-esrenőtt, számos további intézkedésnek köszönhetően pedig a teljesítménye 197 lóerőre, maximális forgatónyomatéka 155 newtonméterre emelkedett. A futóművön, a fékeken és a vázon is alapvető módosításokat végeztek 14 évvel ezelőtt. 2013-ban Nissin ABS és radiális Brembo fékek kerültek az egyébként igen olcsó powerbike- ba. De a világ továbbhaladt, és 2017-től a Hayabusa már nem szerepelt a márka modellprogramjában. 2021-ben viszont újra itt van a kultikus típus, mint egy hamvaiból újjászületett főnixmadár. Isten hozott!

Csakhogy immár Euro5-tel. Az alap a régi ismerős: a váz és a lengővilla olyan, mint 2007-ben, és a forgattyús ház is tovább él benne. Belsejében azonban (na meg a perifériákon) nagyjából kő kövön nem maradt. A letisztultabb Hayabusa teljesítménye állítólag még mindig eléri a 190 lóerőt, ami minden bizonnyal elég lesz. Kezünkben a slusszkulcs alattunk egy lenyűgöző motorkerékpár, előttünk egy várhatóan csodás nap. Úgy tűnik, a dizájn jól sikerült, kiváló ötvözete lett az éleknek és a lekerekített elemeknek. Lenyűgöző, kerekeken száguldó nyílvessző.

Az alapokat félreismerhetetlenül megtartották, de ügyesen áttranszportálták a jelenbe. Ez az elegancia egy sajátos formája, kerekeken guruló kinyilatkoztatás. Fejedelmi és egy kicsit oldschool, mint a japán császár. Jóleső, hogy az önellenőrzésnél valódi mutatók forgása jelzi a készenléti állapot elérését, közöttük helyezkedik el a digitális TFT-kijelző. Indulhatunk!

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/07 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.