Menetpróba: KTM 890 DUKE R

A túraendurók, crossoverek után a legnépszerűbb szegmens a naked bike-oké, mivel ide agilis, univerzálisan használható gépek tartoznak. A KTM ebben a szegmensben is a ready to race szellemében képviselteti magát. Legújabban a 890 Duke R-rel. A gyár a Scalpel – Szike − becenevet adományozta neki.

Elődjét, a 790 Duke-ot 2017-től gyártotta a KTM, benne debütált a cég első soros, kéthengeres erőforrása, közel négyzetes furat-löket aránnyal, 285 fokos főtengely-elékeléssel, amellyel 75 fokos V2-eseinek karakterét imitálta. A sportosabb beállítottságú közönség a mai napig szereti, mert sokoldalú, egyaránt megállja helyét városban, ingázóként és amatőr pályagépként is. A modell sikeres lett. Az EU pedig éppen kinyírja az Euro5-tel. Így lehetett, hogy 2019 őszén már az utódot, a 890 Duke-ot álltuk körbe a milánói KTM-standon.

ERŐFORRÁS

A lökettérfogat-növekedést a furat 2,7 mm-es és a löket 3,1 mm-es megnövelése hozta. A szívó szelepek átmérője 36-ról 37-re, kipufogó szelepeké 29 mm-ről 30 mm-re, a sűrítés 12,7:1-ről 13,5:1-re nőtt. A vezérműtengely bütykei is nagyobbat és gyorsabban emelnek, mint a 790-nél. Egy modellfrissítésnél azt szoktuk meg, hogy tömegspórolásról számolnak be a sajtóanyagok, a KTM azonban unortodox úton jár, mert a 890 főtengelyének tömegét 20%-kal megnövelték. Az oka mindjárt érthető lesz, ha felidézzük a korábbi modellek ideges gázreakcióit (a 790-nél már nem annyira), amely többek között a kis lendtömegnek volt betudható. Ez volt az ára annak az amúgy lenyűgöző spontaneitásnak, agilitásnak, amivel felpörögtek.

A megnövelt mozgó tömeg azonban kiegyenlíti az erőhatásokat, egyben nyomatékosabbá teszi az erőforrást. Érdekes, hogy az új blokk ugyanakkor új hajtókarokat és könnyebb, háromgyűrűs dugattyúkat is kapott rövidebb, így könnyebb csapszegekkel. Dugattyúnként 10 grammos tömegmegtakarításról számol be a gyár. A járáskultúra érdekében a blokk egy vibrációkat elimináló új kiegyenlítőtengellyel gyarapodott.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2020/12 számában olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.

Fotó: Mező János