Menetpróba: Husqvarna Vitpilen 701

A Vitpilen 701 a Husqvarna nagyágyúja, aszfaltra való modelljeinek egyedülállóan minimalista stí­lusú megkoronázása. Mindössze 166 kilogrammos tömegének köszönhetően igencsak menetaktí­v élménymotorként rohangál divatos kávézók és kanyargós hegyi utak között.

Barcelona: egy rakás csinos, karcsú modell álldogál libasorban a csodálatos katalóniai metropolisz egykori olimpiai negyedében. A kí­váncsi pillantásokra, az érdeklődő járókelőkre nem kell sokáig várnunk. Az egyrészt klasszikus, másrészt extravagáns és modern megjelenés a markáns LED-es fényszóróval és az újkori motorkerékpár-gyártás egyik legszebb formájú tankjával egyértelműen tetszik az embereknek. Jól illik hozzájuk a gyakorlatilag szabadon lebegő hátsó váznyúlvány és a fekete-ezüst fényezés is.

Könnyű élménymotor. Markáns LED-es fényszóró nappali menetfénykoszorúval

Első benyomás: a Husqvarna új utcai egyhengerese jól mutat a városi közönség előtt. Minimalista, letisztult és progresszí­v. Ezt a letisztult külsőt a marketingangol „simple progressive“-nek, egyszerűen haladó szelleműnek nevezi. Második benyomás: a 701 Vitpilent (magyarul: fehér nyí­l) nagyon könnyű tolni! A Husqvarna mindössze 166 kilogrammos teletankolt tömeget í­gér a stí­lusos egyhengereshez. Harmadik benyomás: a 830 milliméteres ülésmagasság nem is olyan kicsi. Alacsonyan vannak viszont a mélyen, a felső villahí­d alatt rögzí­tett kormánycsutkák. Csak 70, 80 km/h fölött, tehát egyértelműen városon kí­vül segí­t a menetszél a felsőtest megtartásában. Ennyire lehajolva még egyetlen Huskyn sem ült az ember. Szóval mi is ez? Café racer, sportos városi motor vagy vérbeli roadster? Valójában minden egyben!

Gyújtás: a motor jellegzetes egyhengeres lökésekkel, mély és tompa hanggal ébred. A levegőt egy vastag, rozsdamentes acélkipufogón keresztül fújja ki. A kezdetleges fedélzeti számí­tógép 280 kilométeres hatótávolságot í­gér, ami nem is rossz egy 12 literes tanktól. A nagy kerek műszerben lévő folyadékkristályok nem túl szépek, és leolvasni sem egyszerű őket. A kuplungkar szokatlanul rövid, a pilóta kisujja már lelóg róla, amikor a Magura radiális főfékhengerrel ellátott hidraulikus antihopping kuplunghoz nyúl. A fokozatokat a váltóasszisztensnek köszönhetően még városi forgalomban is kuplugolás nélkül, nagyon könnyedén lehet végigkapcsolni. Ezt jól kitalálták. A 701-es mounten bike-hoz hasonló könnyedséggel forgolódik a kétlábú és négykerekű akadályok között. Király.

Szép oldalsó kimélyí­tés a tankon. Visszafogott neonszí­nek

Végre eltűnnek a házak a visszapillantó tükörből, és a 701 felszí­nre hozhatja valódi tulajdonságait. Csinos, de mindenképpen dinamikus gép. Végül is a KTM anyakonszern épí­tőszekrényelvének köszönhetően (minden Husqvarnát Ausztriában gyártanak) a legerősebb gyári egyhengeres dohog benne. A hatalmas, 105-ös dugattyú 75 lóerőt tol 8500-as főtengelyfordulaton. A 693 köbcentis hajtómű kialakí­tása egyértelmű: nem kis fordulatra való gépkalapács – az erő forrása a fordulatszám. A motor 3000/min alatt kelletlenül küzd, hatodikban már inkább 4000/min a minimum. Ezt az egyszerű LCD-s fordulatszámmérőre vetett pillantás nélkül is érezni.

Rögtön két kiegyensúlyozótengelye – egy a főtengelyen, egy a hengerfejben az egyetlen vezérműtengely mellett – van arra a feladatra, hogy minimalizálja a mindössze 43 kilogrammos, dupla gyújtásos erőforrás durva vibrációit. A nagy egyhengeres lágyan pulzál. Az elektronikus működtetésű nagy, 50-es pillangószeleppel finoman veszi a gázt, tompa, basszus hang kí­séretében. A középső tartományban az egyhengeres igazán tüzessé válik, viharos gyorsasággal közelí­t a leszabályozás felé. A váltóvillám már becsület dolga a sportos márkánál. Gyorsan feljebb váltunk. Bár a motor legnagyobb sebessége 200 km/h, ezt azért Spanyolországban inkább nem kockáztatjuk meg.

Alacsonyan lévő kormánycsutkák, egyszí­nű, kerek kilométeróra, praktikus villaállí­tás, finom kidolgozású tanksapka

Elsősorban ott, ahol az ú keskenyebb, a kanyarok pedig egyre szűkebbek lesznek, az élménymotornak számí­tó Vitpilen igazán elemében van. Króm-molibdén ötvözetű térhálós acélcsővázának tömege mindössze 11 kilogramm. A szűk í­veken gyorsan átdönteni egyik oldalról a másikra maga a tökéletes beteljesülés. A szerpentineken végtelen öröm szelni a kanyarokat a könnyűléptű motorral. Ha a kanyar beszűkül (ami itt gyakran előfordul), a korrekciókat még erősen bedöntött helyzetben is gyerekjáték végrehajtani. Kettes és négyes között a legélvezetesebb. A rövid tengelytávú, könnyű motor stabilan és precí­zen tartja az í­vet, mintha odaszögezték volna a tükörsima aszfaltra. Szuper, moto!

Ezeken a kis utakon a kutyának sem kellene ennél nagyobb teljesí­tmény. A motor fürge, de nem ideges, annak ellenére, hogy időnként érezhetően hajlamos magától még jobban bedőlni, mint ahogy azt a pilóta szeretné. A nem túl meredek kormánynyak és a meglehetősen hosszú utánfutás stabillá teszi. De nagy tempónál a Husky nem marad ilyen szuper kezes: egy gyors kanyarba való bedöntéshez energikus impulzusra van szüksége. A csutkakormány erőkarja meglehetősen kicsi. A manőverezési készségnek jót tesz ugyanakkor a mindössze 160-as hátsó abroncs. A Bridgestone BT 21-ek jól tapadnak és szépen gördülnek akár a gumi pereméig is. Nincs rajtuk kihasználatlan felület. Mindeközben a motor egyetlen része sem ér le az aszfaltra, a Husqvarna kimerí­thetetlen 60 fokos dőlésszöget í­gér. így igazán elengedhetjük a gyeplőt!

Csinos hátsó lámpa az álcázott utasülés alatt. A rendszámtáblatartó a lengővilla alá került

Ha túl gyorsan közelí­tünk a következő kanyarhoz, a Brembo fékek biztonságosan lelassí­tják a könnyű modellt. Az elöl lévő, magányos négydugattyús fék elfogadhatóan adagolható, és hatékonysága is megfelelő. A kikapcsolható Bosch-ABS-t ugyanakkor nem igazán ezekre a kanyarokra találták ki.

De legalább a kipörgésgátló megbí­zhatóan szabályoz. A WP 135 milliméteres rugóútal rendelkező rugózó elemei (himbarendszeres rugóstag!) pontosan jelzik az úburkolat minőségét a pilótának, szenvedést ugyanakkor mégsem okoznak. Minden dicséretet megérdemelnek. Az inkább kényelmesen lágyra hangolt 43-as fordí­tott villán a húzó- és nyomófokozat egy pillanat alatt, szerszám nélkül állí­tható – és a változás érezhető.

A karcsúság erény, és ez a Vitpilennel motorozva hamar világossá válik. Gyors, de nem nyomasztó. A sportosan gyors utcai egyhengeres ezt az üzenetet közvetí­ti. Egy üde, szinte már feledésbe merült motorkerékpár-kategóriát éleszt fel, örvendetesen gazdagí­tva a kí­nálatot.

Ráadásul a modern időkben elfogadott 10 000 kilométeres szervizintervallumaival hétköznapi használatra is alkalmas. Egyébként az ott hátul nem egy üléstakaró elem, a motor nem is együléses, csak ügyesen álcázták a hátsó ülést, ami rövid utakon ráadásul még viszonylag kényelmes is. A Husqvarna a 80-as évek – amikor a Honda XBR500S és mindenekelőtt a Yamaha SR500 igazán menők voltak – egyhengeres utcai motorjainak nyomdokába léphet.

Ugyanakkor az érzékien sportos, de jóval drágább SRX600-at akkoriban nehezen lehetett eladni. Vajon most jobb helyzet? A Husqvarna 3 375 000 Ft-ot kér a Vitpilen 701-ért, ami nem kevés. Az ugyanezzel az erőforrással gyártott KTM 690 Duke majdnem 600 000 forinttal olcsóbb, a 44 lóerős, egyhengeres Vitpilen 401 pedig egészen pontosan 1 270 000 forinttal! Hárommillió forint alatt a konkurenciánál már kiváló két- és háromhengeres motorokat is lehet kapni, í­gy a Vitpilennek nem lesz könnyű dolga. Kí­vánjuk az onroad Huskynak, hogy találja meg a helyét és rajongóit.

A váltókar és a fékpedál hossza is állí­tható. A váltó asszisztens tökéletesen működik

Műszaki adatok
Husqvarna Vitpilen 701

MOTOR

Folyadékhűtéses, négyütemű, egyhengeres motor két kiegyenlí­tőtengellyel, egy felül fekvő, lánchajtású vezérműtengellyel, és négy szeleppel. Száraz karteres olajozás. Befecskendezés 1 í— í˜ 50 mm, szabályozott katalizátor. Generátor 300 W, akkumulátor 12 V/9 Ah. Hidraulikusan működtetett, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló (antihopping), hatfokozatú váltómű. Véghajtás lánccal, végáttétel 40:16.

Furat í— löket 105,0 í— 80,0 mm

Lökettérfogat 693 cm3

Sűrí­tési viszony 12,8:1

Névl. teljesí­tmény 55,0 kW (75 LE) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték 72 Nm 6750/min-nál


Futómű

Térhálós acélcső váz. Elöl fordí­tott teleszkópvilla, í˜ 43 mm, állí­tható húzó-, nyomócsillapí­tás és rugó-előfeszí­tés. Hátul kétkarú alumí­nium lengővilla, himbarendszerrel szerelt központi rugóstag, állí­tható húzócsillapí­tás és rugó-előfeszí­tés. Elöl szimpla tárcsafék, í˜ 298 mm, négydugattyús féknyereggel, hátul szimpla tárcsafék, í˜ 240 mm, egydugattyús úszó féknyereggel, kipörgésgátló, ABS. Alumí­niumöntvény kerekek.

Rugóú (e./h.) 135/135 mm

Kerékméret (e., h.) 3,50 í— 17, 5,00 í— 17

Gumiméret (e., h.) 120/70 ZR 17, 160/60 ZR 17

Méret + tömeg

Tengelytáv 1434 mm
Villaszög 65,0 fok
Utánfutás 109 mm
íœlésmagasság 830 mm
Száraz tömeg 166 kg
Tank/tartalék 12,0/2,5 l