Menetpróba: Husqvarna TE 250i és TE 300i

A KTM injektoros kétütemű motorjainak bemutatóját még el sem felejtettük, és már jött is a továbbfejlesztett verzió. Szeptember végén a lengyelországi Brennában mutatták be a Husqvarna injektoros kétütemű modelljeit.

Az idei év forradalmi újí­tása az endurók terén a kétütemű befecskendezéses motorok megjelenése, mely13 évnyi fejlesztőmunka eredménye. A KTM által tulajdonolt Husqvarna gépei nagymértékben megegyeznek a KTM motorokkal, de nem teljesen. És ezen van a hangsúly.

A működési elv nagyon egyszerű, a beáramló levegőbe porlasztják az olajat, amely gondoskodik a motor kenéséről. Ez a keverék áramlik a hengerbe, itt kapja meg az üzemanyagot és a gyújtást, majd kipufog. Rengeteg mérnökóra és tesztkilométer van a háttérben, a harmadik generációnál tartott a fejlesztés, mire megérett a nagyszériás gyártásra.

Nagy előnye a hagyományos karburátoros megoldásokkal szemben, hogy a nagyon változatos terepviszonyok sem igénylik a beállí­tások módosí­tását. Nem számí­t a páratartalom, a hőmérséklet, a tengerszint feletti magasság. A motorvezérlő öt jel alapján szabályozza az üzemanyag-befecskendezést és az elektromos olajpumpát. Figyeli a levegő hőmérsékletét, a térképkapcsoló állását, a hűtőví­z hőmérsékletét, a gázkar állását és a motor fordulatszámát. Nem elhanyagolható előny a kisebb szervizigény sem, valamint a motor tudja az Euro4 normát is.

A blokk mindkét tí­pus, a TE 250i és a TE 300i esetében is megegyezik a 2017-es modellével, csak a befecskendezés rajta az extra. A két darab injektorfúvóka a henger oldalán kapott helyet. A befecskendezés alacsony nyomáson, 3,6 baron történik.  Az olajtartály 0,7 liter olaj befogadására alkalmas. Ez a mennyiség kb. 5-7 teli tank kimotorozásához elegendő. A keverési arány 1:80 és 1:110 közötti érték. Az olaj fogyásáról visszajelző lámpa ad infót a pilótának. Csökkent a motor fogyasztása és megszűnt a kétüteműs füstölés is.

Mivel 2T motorokról beszélünk, természetesen nagymértékben módosí­tható a motor karakterisztikája a kipufogószelep vezérlésével. Ez a korábban már megszokott három rugóval lehetséges. A piros rugó a leggyengébb, ekkor már 7200-as fordulaton kinyit a szelep, és az agresszí­vebb karaktert kapjuk. A sárga a standard (7900-as fordulaton nyit), és a zöld rugóval kapjuk a soft karaktert, itt 8400-as fordulaton nyit a szelep.

Természetesen mindegyik modell önindí­tóval felszerelt, amelyet a szuperkönnyű lí­tiumion-akkumulátor hajt. Az üzemanyagtartály 9,25 literes, és a motorok tömege 105 kg. A tavalyi tí­pusokhoz képest újdonság az első futómű beállí­tása, az XPOL teleszkópok érzékenyebb settinget kaptak. A Magura fékek szabályozhatóbbak, kifejezetten enduróra fejlesztették őket. Emellett egy vadonatúj légszűrőház is érkezett.

A segédváz karbon kompozit anyagból készült. Ezek már jobbak, mint a régi Husabergeknél, mert ott rendszeres volt a segédváztörés

 

A papí­rforma után nézzük, mit mutatnak terepen a gépek.

Teszthelyszí­nünk egy igazi enduróparadicsom. A lengyel‒cseh‒szlovák hármas határ lengyel oldalán a helyi endurósok által kigyúrt nyomokat használtuk, rengeteg köves, bedőlt fás résszel. Igazi hard enduró. A tesztünket megelőző napokban még eső is gondoskodott a tökéletes körülményekről.

Elsőként a 300-as nyergébe pattantam. Már az első benyomások is nagyon pozití­vak voltak. Megértettem, melyek azok az apró módosí­tások, amikről szó volt. Nagyon jó a KTM is, de a Huskyn minden úgy áll, ahogy kell. A futómű a köveken, extrém akadályokon tökéletesen vizsgázott. Az ismeretlen sáros, köves terepen már az első pillanattól mertem húzni a gázt. A kövek nem dobálták el a motort, a futómű benyelt mindent, de mégsem éreztem zavaróan puhának.

A guminyomást gyárilag 1 barra állí­tják, jelen körülmények között ezt jelentősen csökkenteni kellett. A Metzeller Sixdays Extreme gumik í­gy már megfelelően működtek.

A gáz adagolhatósága már-már vetekszik a négyüteműekével. Az alsó fordulatszám-tartományban bőven van nyomaték, nagyobb fordulaton megmutatkozik a 300-as ereje is.

A 105 kg-os tömeg megegyezik a négyütemű 350-es motorokéval, de vezetés közben valahová eltűnnek a kilók, és nem is jönnek vissza még akkor sem, ha tolni kell a motort.

Ezután a pozití­v élmény után kí­váncsian vártam a 250-est. Már csak azért is, mert Erzbergben a KTM 250-ese csalódás volt számomra, gyengének találtam.

A Husky 250-ese is csalódás volt, de nem negatí­v, hanem pozití­v! Bőven volt nyomaték, és felfelé is tolt a motor az emelkedőkön. Kérdésemre elmondták a fejlesztők, hogy ennek az az oka, hogy jelentősen változtattak a gyújtástérképen. Szuper lett, néhány helyen könnyebben felmentem vele, mint a 300-assal.

Fejtörést okozott viszont a futómű. Feszesebbnek éreztem, mint a 300-asét, pedig teljesen megegyezett a beállí­tás (leellenőriztem).  A problémát 2-3 klikkeléssel megoldottam.

Egyetlen negatí­vumként emlí­thetem, hogy a hosszú lefelékben indokolatlanul lefulladtak a motorok, nem tudom az okát, önindí­tóval kellett folyamatosan újraindí­tanom a gépet.

Még egy megjegyzés: az első szériás motoroknál az olajtartályok rendre kilyukadtak, ezen is módosí­tottak, a probléma már a múlté.

Összefoglalva a tapasztalatokat a tavalyi négyüteműs újí­tások után a KTM/Husqvarna a kétüteműek területén is forradalmit alkotott. Ahogy telik az idő, ezek az injektoros motorok is egyre jobbak lesznek. A modelleken érződik a versenytapasztalatok integrálása.

És még egy gondolat: az idei Hatnaposon Franciaországban árgus szemekkel figyeltem, hogy az élmenők is használják-e az injektoros kétüteműeket. Meglepetésemre a régi karburátorosokat használták. Csak a saját finanszí­rozású pilóták körében találkoztam az injektorossal. Érdeklődésemre a válasz az volt, hogy a kései bevezetés és a minden várakozást felülmúló előrendelések miatt nem jutott az új motorból a gyári pilótáknak…

A Husqvarna-modellek eladási számai nagyon gyorsan emelkednek, már feleannyit adnak el belőlük, mint a KTM-ekből.  A Husky nagyon erős az USA-ban, Olaszországban, illetve az északi országokban. A kétütemű 250-es és 300-as modellekből 2016-ban a KTM/Husqvarna 14 000 db-ot értékesí­tett. 2018-ban jóval nagyobb eladási mennyiségre számí­tanak. Az első félév eladási statisztikái alapján ez meg is fog valósulni.