Menetpróba: HONDA NT1100

Bővült a modellcsalád: a túraenduró és a cirkáló után rendes túramotort szerkesztett a Honda az 1100 köbcentis, soros kéthengeres motor köré. Egy olyan műfaj képviselője az NT1100, amelynek bár nagy hagyománya van a Hondánál, csak mérsékelt piaci jelentőséggel bírt 2021- ben. Majd meglátjuk, mit hoz a jövő.

Kiszámítható meglepetés volt ez a motorkerékpár, ha lehet egyáltalán ilyet mondani. A Honda a 2019. évi EICMA-n mutatta be a CB4X-et, amely annak ellenére, hogy csak koncepció volt, már sorozatgyártásra kész benyomást keltett. Ezért aztán mindenki biztosra vette, hogy hamarosan egy könnyű, szellős crossoverrel bővül a japán márka kínálata. Aztán végül ez lett helyette: egy, a néhai CBF 1000 szellemét idéző, színtiszta túramotor, amely szürke-fehér-fekete köntösében mindennél jobban megtestesíti a Hondára jellemző pragmatizmust.

Jóllehet, sokan csak mosolyognak ezen a józan visszafogottságon, de szép, sőt nagyon szép számban akadnak olyanok is, akik kimondottan nagyra értékelik. Akkor tehát mivel is van dolgunk? Ha röviden és tömören akarunk válaszolni a kérdésre: egy mindenfajta terepambíciót nélkülöző Africa Twinnel, ugyanis ez utóbbi típus adja a műszaki alapját.

Annak acél bölcsővázát és kéthengeresét kapta meg úgy, hogy a vázat új kapcsolódási pontokkal (hűtő, váz) egészítették ki, a motort pedig mind a szívó-, mind a kipufogóoldalon optimalizálták. Az egészet Showa-komponensekből építkező, tisztán utcai futóművel, Metzeler Roadtec 01 gumikkal és számos túrakellékkel párosították. Így született meg a képeken látható új, önálló motorkerékpár, az NT1100. Egyedül talán a 150 mm-es rugóutak emlékeztetnek nyomokban a terepmotor-eredetre, szemben a 820 mm-es ülésmagassággal, amely egészen mérsékeltnek mondható.

A felszereltség elemeit elnézve teljesen nyilvánvaló, hogy túramotornak készült az NT: kofferek, tempomat, markolatfűtés, állítható plexi, elektronikus asszisztensek gazdag tárháza, és az ilyen rendeltetésű modellek Szent Gráljaként kezelt középállvány – nála ezek minden esetben részét képezik a gyári alapcsomagnak. Aki többre vágyik, az külön pénzért rendelhet topcase-t, komfortülést, komfort-utaslábtartókat, tanktáskát és ködfényszórókat is. Három különböző extracsomagba rendezve kínálja őket a Honda, ezek az Urban, a Touring és a Travel. Hála az Africa Twin architektúrájának és a Honda alkatrészraktárának, természetesen dupla kuplungos váltó (DCT) is kérhető az NT-hez.

Hát mi más motorba lenne érdemes beépíteni a DCT-t, ha nem ebbe? És hol máshol lenne érdemes tesztelni egy ilyen motort november végén, ha nem Barcelonától délre? Az igazat megvallva, nem számítottunk rá, hogy a menetpróba napján zuhogni fog az eső, de zuhogott, és így volt alkalmunk kipróbálni, mennyire véd az idom az időjárás viszontagságaitól. Nagyon is valósághű körülmények között adhatott számot képességeiről a Honda újdonsága. Kettőnek a kidomborítására végképp adott volt minden lehetőség.

Korszerű, hogy van Apple CarPlay és Android Auto, elavult, hogy részben bonyolult és logikátlan a kezelőszervek használata

Az egyik a szélvédelem, amivel kapcsolatban sajnálattal kellett megállapítanunk, hogy meglehetősen nagy erőkifejtés kell a plexi állításához, és kizárólag álló helyzetben lehet sort keríteni rá. Ha viszont sikerült kiválasztani a legmagasabbat a rendelkezésre álló öt pozíció közül, akkor akár még mérsékelt autópálya-tempónál is motorozhat felhajtott sisakplexivel az ember, feltéve, hogy testmagassága nem haladja meg az 1,80 métert. Ilyenkor nagyon jó védelmet élvez a feje, mint ahogy a légterelővel ellátott széles idom is hatásosan védi a kezeit és a lábait széltől-esőtől.

Más szempontból is megfelelő a kényelem és az ergonómia. Kapásból stimmel a kormány- ülés-lábtartók háromszög. Semelyik végtagját nem kell rendellenesen tartania a motorosnak, ha pedig még a komfortülést is megrendeli járművéhez, végképp keleti kényelemben lesz része. Az eredeti sem rossz, de szögletesebb kivitele és keményebb tömése miatt hamarabb kezd nyomni. A másik dolog, amit egyértelműen tudatosított bennünk a tesztmotor, az volt, hogy milyen szenzációsan tapadnak vizes felületen a Metzeler Roadtec 01 gumik. Kiszámítható és biztonságos haladást garantálnak még nagy sebességnél is, amire – mi tagadás – elég gyakran van példa az új modellek sajtóbemutatói alkalmával. Még akkor is csak elvétve avatkozik közbe a kipörgésgátló, ha a legszigorúbb fokozatba van állítva. Ez az emberre is jó hatással van, mert nem stresszeli magát feleslegesen.

Csak a felárért rendelhető topcase-ben fér el bukósisak, az előnyösen keskeny kofferekben nem

A fék határozottan, mindenfajta szeszélyességtől mentesen teszi a dolgát. Igen, pont erre van szükség egy túramotortól: higgadtságra és megbízhatóságra minden körülmények között. Az említetteken kívül más egyéb dolog is ezt a célt szolgálja az NT-n. Például a szépen pulzáló, egyenletes teljesítménykifejtésű és 6000- es percenkénti fordulat alatt vibrációmentesen működő motor, amelynek a három, egyébként nem különösebben sportos menetprogram legsportosabbikában, „Tour”-ban is kellemes, közvetlen a gázadási reakciója. De említhetjük a semleges hangolású, komfortos futóművet is.

Anélkül teszi kellően mozgékonnyá a 248 kilós járművet, hogy megfosztaná az ilyen jellegű motorkerékpárokra jellemző stabilitástól. Vagy ott a szokásos felárért megvásárolható DCT, amely azáltal, hogy finom elindulást szavatol, és szinte észrevétlenül kapcsol, kitűnő választás a túramotorhoz. D üzemmódban ugyanakkor nem elég kiegyensúlyozottan teszi a dolgát, ami azt jelenti, hogy nagyon későn kapcsol vissza, és túl hamar feljebb. Az a jó, hogy van még három S üzemmód, melyek közül az elsőben sokkal harmonikusabban alakul a kapcsolás. Szerencsére a menetprogramoktól független konfigurálásra is biztosít lehetőséget a DCT.

Állítani lehet az előfeszítés mértékét a remek hangolású rugóstagon

Ha mindenáron említenünk kellene valami negatívumot is, akkor az a rendkívül érzékletes rugóstagnál valamivel durvább reakciójú teleszkópvilla vagy az érintőképernyő és az elektronikus asszisztensek Hondára nem jellemző, körülményes működtetése lenne. Bosszantó dolgok, de érdemben nem befolyásolják a használhatóságot. Ami sokkal inkább azt teszi, az a két gyári koffer. 33, ill. 32 liter térfogatuknak köszönhetően örvendetesen keskenyek, mindössze 901 mm széles velük az NT1100, de pont ezért nem fér el bennük egy átlagos bukósisak. XS-es méretet még nagy nehezen be lehet préselni, nagyobbat viszont nem. Tényleg csak pár centin múlik. Sebaj, így legalább lesz majd mit csinálnia a Hondának, amikor elérkezik a modellfrissítés ideje…

ÖSSZEGZÉS

Itt egy hamisítatlan túramotor, amely amellett, hogy nem tör sportos babérokra, mind ár, mind teljesítmény és tömeg szempontjából mértékletességről tesz tanúbizonyságot. Egyedül a Kawasaki Versys alapkivitele mondható még hasonlónak. Túraenduróból nagyon sok van, ebből a fajtából viszont alig akad. Aki nem tart igényt terep-DNS-re, és kedveli a Hondák hagyományos értékeit, az keresve sem talál jobbat az NT1100-nál. Főleg dupla kuplungos váltóval kínál első osztályú menetkényelmet.